ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
האחוזים הוכפלו

בצל המלחמה: עליה מדאיגה בצריכת אלכוהול בקרב בני נוער

איתי כהן, מנהל תחום מניעה במרכז הישראלי להתמכרות: "28% מבני הנוער צרכו אלכוהול, עליה של כ-50%, מ-18.9% אשתקד, ל-28.3 השנה"

בצל המלחמה: עליה מדאיגה בצריכת אלכוהול בקרב בני נוער
אלכוהול. אילוסטרציה צילום: pixabay

הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול בראשות ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) דנה אמש (יום ד') בהתמודדות עם עלייה בהתמכרויות בקרב בני נוער נוכח מלחמת חרבות ברזל.

יו"ר הוועדה ח"כ בועז ביסמוט שיתף בתחילת הדיון שיחה שקיים אמש עם תושב עוטף עזה שסיפר  לו כי מתחילת המלחמה, רבים מתושבי העוטף משתמשים בסמים. מבחינתם, ה-7 באוקטובר הוא אירוע מתמשך גם לניצולים. לדבריו, השיקום הוא החלק הקשה. ביסמוט אמר כי החשיפה והסיכון של ניצולי הטבח להתמכרויות וסמים, רבה וארוכת טווח. 

קרן רוט-איטח, מנהלת אגף תוכניות סיוע ומניעה במשרד החינוך אמרה, אנחנו עדיין בקצה הקרחון. צריך לזכור שאירועי ה-7 לאוקטובר, הגיעו לאחר שנות הקורונה. איטח הציגה סקר אינטרנטי שנערך ע"י  פרופ' יוסי הראל-פיש ופרופ' סופי וולש מאוניברסיטת בר אילן. הסקר נועד לבחון את השפעת המלחמה על מצבם הנפשי של בני הנוער. הסקר נערך במהלך חודש פברואר השנה בקרב 601 תלמידי כיתות ז'-י"ב, בסקר לא השתתפו ילדי המפונים. 

pixabayאלכוהול. אילוסטרציהצילום: pixabay

53% דיווחו על סימפטומים פסיכוסומטיים לעומת 46% אשתקד, 45% סימפטומים נפשיים, 30% סימפטומים גופניים לפחות פעם ביום בארבעת החודשים האחרונים. מעל מחצית מהנוער שהרגישו מצוקה נפשית, לא פנו לקבל עזרה. לדבריה, ילד שנחשף לתכנים קשים במדיה, נמצא בסיכון פי 6.5 להשתתף בבריונות ברשת ופי 4.7 לשתות שתייה מופרזת, תוצאות של מלחמה בלייב.

מאידך, קיימת מגמת עליה בתחושת שייכות ומחוברות של הנוער לבתי הספר, מה שמהווה גורם חוסן. ההורים נמצאים במקום הראשון כגורם חשוב ומשמעותי לבני הנוער. כך גם המעורבות הקהילתית של בני הנוער, 65% מהם מעורבים. 

ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) הגיב לדבריה ואמר, פעילות ספורט משפיעה לטובה. אני מאמין בפעילות מונעת מלהגיע לסמים ואלכוהול, אם לא נהיה מוכנים היום, לא נהיה מוכנים בקיץ. 

pixabayאלכוהול. אילוסטרציהצילום: pixabay

איתי כהן, מנהל תחום מניעה במרכז הישראלי להתמכרות הציג מחקר שביצע המרכז בשיתוף אוניברסיטת רייכמן שנערך בקרב 2,700 בני 9-17 מהמרכז והדרום. לדבריו, 98% מבני הנוער, נחשפו לאירועים בחשיפה גבוה או בינונית, מה שמשפיע על מצבם בתסמיני דיכאון וחרדה.

28% צרכו אלכוהול, 28% פורנו, 15% הימורים ו-9% קנאביס. מדובר במגמה עקבית ומתמשכת. מ-8.9% בשנת 2019, עד 28.3 השנה. מ-18.9% אשתקד, ל-28.3 השנה, עליה של כ-50%. 
קיימת התאמה בין חשיפה לאירועים, לעלייה בשימוש בסמים אלכוהול נרגילות ועוד. החומר המרכזי שבו משתמשים בני הנוער הוא צריכת אלכוהול. עוד אמר כהן, קיים בור עמוק ולא מטופל בתחום הדיגיטלי. בני נוער מזמינים ומקבלים סמים עד גדר בית הספר. 

איתן קוט ממועצת התלמידים והנוער הארצית אמר, התמכרות מתחילה בסיגריה או בטיפת אלכוהול. חינוך בלתי פורמלי משפיע לחיוב על הנוער. לדבריו, צריך לחנך את הנוער לגבולות. 

יחיאל מגנוס מחברת מגנוס איתור חילוץ והצלה אמר, הדבר היחיד שמשפיע לחיוב, הוא מודעות. הקנביס הרפואי קיבל הכשר. קיימת לגיטימציה עצומה לשימוש בסמים. זה בעיה תרבותית חברתית. לדבריו, חייבים להקים מחדש את הרשות הלאומית למניעת שימוש בסמים ואלכוהול. עוד אמר מגנוס, יש עליה של 400% בפניות לחילוץ חיילים. בימים האחרונים חילצתי שני יוצאי השייטת. 

pixabayאלכוהול. אילוסטרציהצילום: pixabay

ח"כ סימון דוידסון מ'יש עתיד' אמר, הצעת החוק שלי להקמה מחדש של הרשות, נתקלת בהתנגדות של הקואליציה. אני מבטיח לא להרים ידיים. 

עמית פרלסון מעמותת על"ם אמר, 30% מהנוער שמפונה מביתו, צורך אלכוהול. מדובר בעלייה של מעל 10% מדצמבר אשתקד. לדבריו, קיימת עליה בשימוש בקנביס והשתתפות של בני נוער במסיבות טבע. על אף המודעות, ברגעי מצוקה נפשית, אלכוהול מהווה מענה קל ונגיש לנוער. 

זיו פידרר, מנהל תחום מודיעין סמים והלבנת הון במשרד האוצר אמר, אנחנו תופסים כמויות אדירות של סמים סינטטיים חדשים. לדבריו, קיימת עליה עולמית של עשרות אחוזים. 

ח"כ סימון דוידסון שאל את משתתפי הדיון, אז מה התכלס? מדינת ישראל נמצאת במלחמה בנושא ההתמכרויות לסמים ואלכוהול. נדרשת פעילות מניעה בשילוב כל הרשויות. ילדינו נמצאים בסכנה. דוידסון קרא לכל גופי הממשלה לשלב כוחות. 

אלכוהול בני נוער סמים בועז ביסמוט מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד