ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
הקהילה התרגשה

הספרים שהוחזרו לישיבה המיתולוגית קיבלו מקום ראוי לשימור

הקהילה היהודית בלובלין התרגשה לאחר שספרים שהיו שייכים לישיבת חכמי לובלין הוחזרו לישיבה, וקיבלו את המקום הראוי להם. שגריר ישראל בפולין הניח תפילין והתרגש: "לא תנצחו אותנו, עם ישראל חי". מאיר בולקה חוקר יהדות פולין: "אשרינו שזכינו"

הספרים שהוחזרו לישיבה המיתולוגית קיבלו מקום ראוי לשימור
שגריר ישראל בפולין על רקע הישיבה והספרים צילום: RADIO LUBLIN/שגרירות ישראל בפולין/מאיר בולקה

פיוטר נזארוק, האוצֵר של ספריית ישיבת חכמי לובלין בפולין, הופתע לקבל לפני מספר חודשים שלושה ספרים שהיו שייכים לספרית הישיבה. פיוטר הופתע מאד ושמח לקבל את הספרים שהגיעו אליו מחוקר יהדות פולין מאיר בולקה, שלא סיפר מהיכן הספרים. הספריה בישיבה מחזיקה כעת ב-10 ספרים שהוחזרו. פיוטר מקווה לקבל ספרים נוספים.

גורלה של ספריית ישיבת חכמי לובלין, הוא אחד התעלומות הגדולות בהיסטוריה שלאחר מלחמת העולם השניה. אוסף ספרי הישיבה שהיה מורכב מעשרות אלפי ספרים, כולל ספרים עתיקים מאד, יקרי ערך ונדירים ביותר, נעלם כמעט ללא עקבות. במשך שנים, היסטוריונים ועיתונאים חיפשו אותו, אך לשווא, בניסיון לפענח את התעלומה הלא פתורה הזו, חוקר מיוחד מטעם ממשלת פולין, האוצר פיוטר נזארוק (לא יהודי), מנסה לגלות האם הספרייה נשרפה על ידי הגרמנים, אולי הספרים הועברו בחשאי לגרמניה, או אוחסנו במקום כלשהו ​​ואז פוזרו ברחבי העולם, או אולי חלקם הושמדו? או שאולי הספריה כולה לא אבדה כלל, אלא נשמרה וכבר כמה עשורים היא פשוט שוכבת ומחכה לגילוי מחדש?.

פיוטר תיעד עד היום באופן דיגיטלי כ-800 ספרים שהיו שייכים לישיבה, והם מסתובבים ברחבי העולם, פיוטר והקהילה היהודית מקווים שהספרים יחזרו מתישהו לישיבה. בימים האחרונים הספרים שנמצאים בישיבה קיבלו מקום שימור מיוחד וראוי ביותר.

מאיר בולקה, שחוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין, ויו"ר ארגון J-nerations (דור לדור), אמר: "אשרינו שזכינו. לפני כחצי שנה הוחזרו הספרים לישיבה לקולקציה נוספת שכבר היתה שם שנאספה לאורך השנים. הספרים הועברו לידי אוצר הספריה ההסטוריון פיוטר נזארוק שעמל רבות לשחזור הספרים. תמונות אלה מעלות בי נחת רוח. הספרים האלה נגזלו על ידי הגרמנים הארורים ולאחר שמונים שנה שסחרו בהם, הם שבו למקומם הטבעי. לא זו בלבד, אני קורא לכל מי שבידו ספר שיש עליו חותמת של ישיבת חכמי לובלין, להחזיר את הספר לספריה ולא לעשות ממנו הון. זוהי השבת גזילה וכל סחר בספרים אלה ממשיך את פשעם של הנאצים. מעתה, ספרים אלה יעמדו למשמרת ולתצוגה בספריה ממש כפי שהיו בימיה היפים של ישיבת חכמי לובלין".

ד"ר יעקב ליבנה, שגריר ישראל בפולין ביקר בישיבה בימים האחרונים והניח תפילין במקום, אמר על הביקור: "ישיבת חכמי לובלין נוסדה בל"ג בעומר לפני 100 שנים בדיוק. הישיבה פעלה שנים מעטות, עד שהושמדה בשואה, אבל בתקופה קצרה זו מילאה תפקיד מרכזי. בישיבה הייתה ספרייה מפוארת, שחלק מהספרים בה שרדו ואף הוחזרו ללובלין ויכולתי לראותם במהלך הביקור".

עוד אמר: "בישיבה זו החל ראש הישיבה, הרב שפירא, את מפעל הדף היומי, וממשיכו הרב אריה צבי פרומר יזם את המשנה היומית. שני המפעלים האלה נועדו לאחד את עם ישראל בעולם כולו. ישיבת לובלין הושמדה בשואה עם מרבית יהודי פולין, אבל התרומה שלה ליהדות שרירה וקיימת. זה המסר שביקשתי להעביר בהנחת התפילין על רקע בניין הישיבה המשוחזר: לא תנצחו אותנו, עם ישראל חי".

פולין יעקב ליבנה נאצים לובלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}