ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
בניגוד לממשלה

האם מצב החירום יוארך לעוד שנה שלימה?

ח"כ יולי אדלשטיין: "עדיין עולה רושם שיש אוסף של תקנות וצווים שהקשר בינם לבין מצב חירום וביטחון הוא מקרי בהחלט"

האם מצב החירום יוארך לעוד שנה שלימה?
פעילות לוחמים בעזה צילום: דובר צה"ל

הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת החוקה, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, המליצה למליאת הכנסת להאריך את ההכרזה על מצב חירום עד ל31.12.24 בלבד, וזאת בניגוד לבקשת הממשלה להאריך את ההכרזה בשנה שלמה.  

בתאריך ה- 13 ביוני 2023, הכריזה הכנסת על מצב חירום עד ליום 12 ביוני 2024. בהתאם להוראות תקנון הכנסת על הוועדה המשותפת לבחון את הצורך לחזור ולהכריז על מצב חירום ולהביא בפני הכנסת את המלצותיה, וזאת לא יאוחר מ-14 ימים לפני תום מצב החירום.

יוזכר כי עם הקמת המדינה, הכריזה מועצת המדינה הזמנית על מצב חירום. ההכרזה לא כללה הגדרה של מהו אותו "מצב חירום", לא הוגבלה בזמן ומעולם לא בוטלה. 

ההכרזה על מצב החירום מסמיכה את הממשלה להתקין תקנות שעת חירום, בהתאם להוראות חוק היסוד, שבכוחן לגבור על חקיקת הכנסת. בנוסף – נותנת תוקף לשורת חוקים וכן לחקיקת משנה שהותקנה מכוח היותה מבוססת על קיום מצב חירום.

הממשלה ביקשה מהוועדה להאריך את ההכרזה על מצב החירום בשנה נוספת. הוועדה בחנה המצב כיום עם כלל משרדי הממשלה הרלבנטיים.  נציגת משרד המשפטים עדכנה את חבריי הוועדה כי ככלל הממשלה לא משתמשת בכלי הזה, אך שמאז תחילת המלחמה נעשה שימוש בכלי של תקנות שעת חירום 11 פעמים. 

יו"ר הוועדה המשותפת, ח"כ יולי אדלשטיין אמר בדיון: "אם אני אגיד שהאירועים של החודשים האחרונים הבהירו לנו שטרם הגענו למנוחה ולנחלה ולכן יש צורך בהיערכות מיוחדת למצב חירום, אני מניח שבוועדת חוץ וביטחון יהיה קונצנזוס של 100% ובוועדה המשותפת יהיה רוב מכריע.

נועם מושקוביץ, דוברות הכנסתח"כ יולי אדלשטייןצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בוועדת חוץ וביטחון נעשתה עבודה יסודית והשימוש בכלי הזה הצטמצם באופן משמעותי. יחד עם זאת, אחרי הדיווחים של המשרדים השונים אני מברך על  ההתקדמות אבל עדיין עולה רושם שיש אוסף של תקנות וצווים שהקשר בינם לבין מצב חירום וביטחון הוא מקרי בהחלט, נכון שאנחנו במלחמה אבל העניין הזה נמשך עשרות שנים.

אני מציע לחברי הוועדה להאריך את ההכרזה על מצב חירום, עד ל-31.12.24, ואני מודיע לחברי הוועדה המשותפת שלפני סוף המושב אנחנו נקיים עוד ישיבה בנושא. הבקשה שלי לשמוע ממשרדי הממשלה האם הם העבירו את הנושאים לכנסת או לא, אם זה כבר בידיים של הכנסת אנחנו נעשה מה שצריך. אנחנו בוועדה נראה את קצב ההתקדמות ולפי זה נחליט לגבי ההמשך. למשרדי הממשלה אני אומר: הוכחנו כבר בוועדה שאנחנו רציניים בכוונות שלנו, מי שמתעניין שישאל את קצא"א,  מי שחושב שאפשר גם לא לעשות כלום וגם לקבל הארכה אוטומטית זה לא יקרה." כך אדלשטיין.

הצעתו של יו"ר הוועדה התקבלה על ידי חברי הוועדה המשותפת, למעט ח"כ עופר כסיף שהתנגד.

מלחמת חרבות ברזל מצב חירום תקנות חירום יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד