ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
כיצד מאבחנים?

כל מה שצריך לדעת על נזקים לסחוס ואיך ניתן לטפל בכך

פגיעה בסחוס, הרקמה האלסטית אשר נמצאת בעיקר במפרקי הגוף, יכולה להיות מינורית ולא לגרום לכל השפעה על איכות חיינו, ויכולה להיות מכאיבה וכואבת מאוד – עד כדי היווצרות מגבלה בתנועה. מה גורם נזק לסחוס, ואיך ניתן לטפל במקרים חמורים בצורה יעילה?

כל מה שצריך לדעת על נזקים לסחוס ואיך ניתן לטפל בכך
אילוסטרציה צילום: pixabay

הסחוס נמצא בעיקר במפרקים, במקומות שבהם העצמות השונות נפגשות. למעשה, הסחוס הוא שמונע מהן להיפגש ולנשוק זו לזו, וכך נמנעת שחיקתן. אפשר לראות בסחוס כמעין 'רפידה' קשיחה, עשויה בעיקר קולגן וסיבים אלסטיים, שמשמשת גם כמעין בולם זעזועים אך בעיקר נועדה לאפשרת את פעולת המפרקים מבלי לשחוק את קצות העצמות המרכיבות אותם.

ישנם שלושה סוגי סחוס בגוף האדם:

סחוס אלסטי – סחוס  המצוי באוזן הסחוס האלסטי הוא זה היוצר את מראה האוזן החיצונית ולכן היא אלסטית למדי.

סחוס פיברוטי – סחוס שנחשב לסוג הקשיח מבין השלושה, וקיים בעיקר בין החוליות שלאורך עמוד השדרה, וכן במניסקוס שבברך ובנקודות נוספות  בהגוף

סחוס היאליני - הוא מכסה את המשטח המפרקי של העצם – החלק של העצם שמתממשק עם עצם אחרת ויוצר את המפרק. מצוי במפרקים המרכזיים של הגוף, קרי מפרק הירך, מפרק הכתף, מפרק הברך ומפרק הקרסול. זהו סחוס חלק, והוא נחשב לנפוץ ביותר מבין השלושה

מה גורם לנזק בסחוס?

ישנם גורמים רבים שיכולים לגרום נזק לסחוס. אחת הסיבות המרכזיות היא אוסטאוארטריטיס, ובמילים אחרות – שחיקה או הרס הדרגתי של רקמת הסחוס. שחיקה של הסחוס ההיאליני, בעיקר במפרקים הפעילים ביותר, יכולה לקרות גם בעקבות הגיל, אך גם בשל משקל עודף, שיוצר עומס על אותם מפרקים, או בשל פעילות ספורטיבית עצימה (בעיקר מקצועית) אשר מעמיסה על מפרק מסוים. אגב, העלייה בתוחלת החיים גורמת לעלייה גם במספר הסובלים מאוסטאוארטריטיס ומשחיקת הסחוס.

נזק לסחוס יכול להיגרם גם כתוצאה מטראומה: תאונת דרכים שגרמה לחבלה קשה במפרק מסוים, למשל, תפגע לא פעם גם בסחוס עצמו ותגרום לו נזק משמעותי. יש לציין כי אל הסחוס לא זורם דם, אשר מאפשר לגוף להחלים מפציעות ומנזקים ולכן הוא מחלים באיטיות רבה יחסית.

גם זיהום במפרק או גידול שהתפתח באזור עשויים לגרום לפגיעה ונזק לסחוס.

פגיעה במניסקוס (מעין 'בולם זעזועים' שנמצא בברך ומסייע לסחוס בתפקיד ושמירה על המפרק) או במבנה אחר של המפרק כמו למשל קרע ברצועות, המאפשרות את תנועתו – יכולים גם הם לגרום נזק לסחוס, שכן פעולת הברך אינה תקינה. ישנן אף מחלות אוטואימוניות שעשויות לגרום נזק לסחוס לאורך זמן.

מה הם התסמינים במקרים של נזק לסחוס?

ראשית נציין כי לא בכל מקרה של נזק לסחוס יופיעו תסמינים. במקרים מסוימים, ובעיקר כאשר הנזק מינורי, לא יהיו השלכות לנזק שנגרם לסחוס.

ובכל זאת, כאשר ישנם תסמינים – אלו הנפוצים שבהם:

1. כאב באזור הסחוס הפגוע.

2. נפיחות באזור.

3. נוקשות בעת הנעת המפרק, בעיקר בבוקר – לאחר זמן ממושך מבלי שהמפרק שבו הסחוס הפגוע זז.

4. 'נעילה' של המפרק ופגיעה בחופש התנועה שלו, לרוב בשל חתיכת סחוס שאינה במקומה ומפריעה לתנועה.

5. קולות 'חריקה' בזמן תנועה.

6. דלקת.

7. חוסר יציבות בעת הפעלת המפרק.

8. שינוי צורת המפרק.

כיצד מאבחנים פגיעה בסחוס?

לרוב, האבחון יתבצע רק במקרה שישנם תסמינים שכן בדרך כלל ללא תסמינים קשה להבחין בפגיעה כלשהי בסחוס. אם אכן ישנם תסמינים המאפיינים נזק לסחוס, יתבצעו תחילה בדיקות גופניות (לדוגמה, הרופא יבחן את יכולת התנועה של המפרק שבו הסחוס הפגוע). בהתאם לבדיקות אלו עשוי להישלח הנבדק לצילומים, MRI, אשר יוכלו לאשש או להפריך פגיעה בסחוס, ואם קיימת כזו – לאפיין אותה ולהבין את מידת חומרתה וכיצד ניתן לטפל.

על מה רופאים ממליצים כדי לטפל בנזק לסחוס ?

כאשר מדובר על המצב השכיח ביותר,שהינו שחיקת סחוס, ישנם כמה סוגי טיפולים בנזק בסחוס:

תרופות אנטי־דלקתיות, בעיקר להפחתת כאבים.

פיזיותרפיה – לחיזוק השרירים מסביב למפרק, ש'יפצו' על פגיעה בתפקוד הסחוס ויתמכו בו.

זריקות למיניהן, בהן כאלו אשר תורמות לשיפור תנועת המפרק ולשיפור תפקודו. אחת כזו היא זריקת RegenoGel, הכוללת קומפלקס של חומצה היאלורונית ופיברינוג'ן ומציעה זריקה אחת עם יעילות לטווח ארוך.

ניתוחים – החל בניתוח להשתלת סחוס, דרך ניתוח מיקרו שברים לעידוד צמיחת סחוס חדש ועד לניתוח להחלפת המפרק. .

במקרים של פגיעות סחוס שהן פגיעות הנגרמות כתוצאה מחבלה או פציעה, הטיפול תלוי מאוד במאפייני והיקף הפגיעה ויכול לכלול הליך כירורגי לתפירת הסחוס חזרה למקומו, השתלת סחוס או יישום של טכניקות טיפול אחרות.

סיכום

לסיכום, נזק לסחוס יכול להיגרם מסיבות רבות ומגוונות, ובעידן המודרני הוא הופך נפוץ יותר ויותר – בעיקר משום שתוחלת החיים עולה, ואיתה הסיכוי לשחיקת הסחוס עם השנים. ישנם היום כמה סוגים של טיפולים יעילים לנזקים בסחוס, ולכל מטופל מותאם הטיפול היעיל ביותר עבורו.

המאמר פורסם על ידי 'כצט' המתמחים בתרופות ומוצרי צריכה בתחום הבריאות.

סחוס בריאות משקל עודף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד