י"ח אב התשפ"ד
22.08.2024

זאת לא התחלה של בדיחה: מה הקשר בין רב בכיר בקהילה, בינה מלאכותית ואנשים עם מוגבלויות?

זאת לא הפעם הראשון שעמותת עלה, אנבידה והאקוטיזם מוכיחים לאקוסיסטם כי AI הוא לגמרי נחלת הכלל ושאימפקט לא שייך רק לאקוסיסטם הכללי אלא חד משמעית גם לקבוצות המוחלשות בחברה

זאת לא התחלה של בדיחה: מה הקשר בין רב בכיר בקהילה, בינה מלאכותית ואנשים עם מוגבלויות?
עלה פסגת AI צילום: יח"צ

באירוע ״פסגת ה-AI פורצת גבולות ומוגבליות״ שהתקיים במסלול האקדמי במכללה למינהל, קהל של כ-100 אורחים צפה איך לבינה המלאכותית יש את היכולת להפוך חברה ליציבה וחזרה יותר בקידום ושיקום אנשים עם מוגבלויות.

מה הקשר בין רב בכיר בקהילה, בינה מלאכותית ואנשים עם מוגבלויות? לרב יהודה מרמורשטיין, מייסד ומנכ"ל רשת 'עלה' לילדים ואנשים עם מוגבלויות, יש את התשובה. ב-40 השנים האחרונות מפעל החיים שלו - עמותת 'עלה' עוסקת בטיפול באוכלוסייה עם מוגבלויות שונות ומגוונות, המלוות במורכבות רפואית. כדי לקחת את העמותה לקדמה היא מאמצת טכנולוגיות חדשניות ושיתוף פעולה ייחודי עם הארגון החברתי 'האקוטיזם' ויחד עם אחת מחברות הטכנולוגיה הענקיות בעולם NVIDIA הם קיימו את אירוע "פסגת ה-AI פורצת גבולות ומוגבלויות". האירוע התקיים במסלול האקדמי המכללה למנהל, גוף אקדמי שעומד בחזית שני התחומים - AI ותמיכה באוכלוסיות מוחלשות באופן שוטף זה מספר שנים.

מטרת האירוע, שהתקיים ביום שלישי ה-21.5.2024, אליו הגיעו כ-100 אורחים מחברות מגוונות העוסקות בתחום ה-AI,  הוא להציג לאקוסיסטם בישראל ול״סטרטאפ ניישן״ בפרט כי בינה מלאכותית לגמרי נחלת הכללל ויתרה מכך, בכל הנוגע לשימוש בכלים ופתרונות AI סביב אנשים עם מוגבלויות יש פוטנציאל אדיר וחיסכון עלויות משמעותי. כך לדוגמה, רק בקרב האוכלוסיה על הרצף, מחקרים מראים כי אפילו במדינות מפותחות, מבוגרים עם ASD חווים שיעורי אבטלה גבוהים יותר מאשר כמעט כל שאר קבוצות המוגבלויות. אחוזי אבטלה גבוהים אלו מביאים לעלויות כלכליות כבדות - ב-2020 בארה״ב עלויות שנבעו מאבטלה כבדה וחוסר תעסוקה של אנשים על הרצף עלו לממשל האמריקאי כ-223 מיליארד דולר.

פתרונות שהוצגו במהלך האירוע כמו OZZISTORY, סטרטאפ המפתח סיפורים חברתיים בעזרת AI או של חברת ARVR המפתחת שיטה חדשה לאימון רגשי במציאות מדומה מדגישים כמה כוח יש ל-AI בשילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה ובתעסוקה. בעזרת סיפור חברתי מותאם אישית לסיטואציה ספציפית יכולה להתרחש במרחב בעבודה או אימון רגשי ב-VR שמלמד אנשים עם מוגבלויות להסביר ובעיקר גם להבין את עצמם יותר טוב מאפשרים היום לאותם אנשים להשתלב במרחב הציבור ובכך להוריד גם מהעומס החברתי והכלכלי.

מעבר לנושא הפיננסי, לתעסוקה בקרב אוכלוסיה שכזה יש משמעות אדירה על הפרט, המשפחה והחברה כולה. כך לדוגמא, אריאל לבנון, סמנכ"ל סייבר ב'אנבידיה' וחבר נשיאות 'עלה', נשא דברים באירוע, שהוא נמנה על יוזמיו, והסביר על אודות הפוטנציאל הרב הגלום בשימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית לצורכי טיפול ושיקום מתקדמים בילדים ואנשים עם מוגבלויות.
 

מייסד ומנכ"ל רשת 'עלה', הרב יהודה מרמורשטיין, אמר בכנס, כי "אחת המטרות שהצבתי כבר בתחילת הדרך היא לעמוד בחוד החנית בכל הקשור לפיתוח תהליכי ועזרי שיקום. כך היינו ראשונים לשלב מערכות מיקוד מבט, מערכות מציאות מדומה, ומגוון מערכות חדשניות לשיקום וקידום הילדים המיוחדים בכל תחומי החיים. אך טבעי רשת 'עלה' תהיה הראשונה להכריז על חיבור פסגת הטכנולוגיה הנוכחית עם הטיפול והשיקום של האוכלוסייה עם המוגבלויות".

רימון טובין, יזם סדרתי, מנכ״ל ומייסד של האקוטיזם, ארגון חברתי שהקיים אקוסיסטם לפיתוח פתרונות טכנולוגיים לאנשים על הרצף, חיזק את הדברים של הרב יהודה מרמורשטיין ואמר, כי ״חברה נמדדת לפי החוליה החלשה ביותר שלה,״ עוד הוסיף כי ״בדיוק בתצורה הזו של חיבור בין גופי טכנולוגיה מובילים, ארגונים חברתית והאקדמיה יש את היכולת לייצר האמיתית לייצר שינוי שיובל את העולם והחברה כולה למקום טוב יותר. בסופו של יום האחוזים של אנשים עם מוגבלויות עולים ומבלי שנשלב אותם בחברה נמשיך לספוג עלויות כלכליות וחברתיות.״

פרופ' יורם רבין, נשיא המסלול האקדמי המכללה למינהל: "שיתוף הפעולה עם האקוטיזם מהווה מפגש ייחודי ומרגש בין 3 מהאג'נדות המרכזיות שהמכללה מקדמת בשנים האחרונות – חדשנות, חיבור למגזר העסקי וכמובן תרומה לקהילה. כפי שראינו באירוע זה ובאופן כללי בפעילות של האקוטיזם, בידיים הנכונות ועם כוונות טובות, הטכנולוגיה יכולה לגשר על פערים ולשפר באופן ניכר את חיינו"

AI עלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד