כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
חששו מאי יציבות

נחשף: הבית הלבן השעה העברת עצירים לעומאן - המטוס כבר היה מוכן

הבית הלבן השעה משימה חשאית להעברת עצירים לעומאן באוקטובר, לאחר שחברי קונגרס הביעו דאגה לגבי חוסר היציבות במזרח התיכון

נחשף: הבית הלבן השעה העברת עצירים לעומאן - המטוס כבר היה מוכן
אילוסטרציה צילום: unsplash

ממשל ביידן היה מוכן לשלוח כ-12 עצורים שהיו במפרץ גואנטנמו - לעומאן, בשנה שעברה, אך הוא עצר בפתאומיות את המבצע החשאי בשל חשש בקונגרס על המצב במזרח התיכון לאחר שחמאס תקף את ישראל ב-7 באוקטובר, כך לפי גורמים בממשל ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

אף אחד מהאסירים מעולם לא הואשם בפשעים, מטוס מטען צבאי כבר היה על המסלול במפרץ גואנטנמו מוכן לקחת את קבוצת האסירים התימנים לעומאן. אך הנסיעה בוטלה ברגע האחרון והמטוס טס ריק.

אדריאן ווטסון, דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, כינתה את עומאן "שותפה מהימנה" ש"משתפת פעולה הדוק עם ארצות הברית במגוון סדרי עדיפויות, כולל שיקום עצירי גואנטנמו".

גורמים דיפלומטיים וביטחון לאומי אמריקאים הגיעו להסכם עם עומאן לשליחת האסירים לשם בשנה שעברה. אבל התוכנית נתקלה בהתנגדות. במהלך תדרוך סגור בקונגרס באוקטובר, ערב ההעברה, בכירים דמוקרטים העלו חששות מול מחלקת המדינה וגורמי המודיעין לגבי חשש מחוסר יציבות במזרח התיכון לאחר מתקפת חמאס על ישראל, כך לפי גורמים בממשל.

תוכנית השיקום בעומאן שיקמה 30 עצורים מ-2015 עד 2017 רובם היו מתימן שחולקת גבול עם עומאן. רבים מהם התחתנו וכיום יש להם ילדים שם, אם כי לא ידוע אם השתלבו בהצלחה בחברה.

בנוסף לתימן, גם העברות ללוב, סודאן, סומליה וסוריה נאסרו זה מכבר, משום שאותן מדינות נחשבות לא יציבות מדי מבחינה פוליטית.

 

ארצות הברית תימן עומאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד