כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
הוגש לשר הביטחון

"29% רק לומדים": אלו המלצות ועדת שקדי לשילוב חרדים בצה"ל

שר הביטחון יואב גלנט קיבל לידיו את מסקנות "ועדת שקדי", שעסקה בשילוב תכליתי של חרדים בצה"ל. בדו"ח הובא מחקר ולפיו 39% מהחרדים רק עובדים ולא לומדים ואילו רק 29% לומדים. הדו"ח מפרש 15 המלצות

"29% רק לומדים": אלו המלצות ועדת שקדי לשילוב חרדים בצה"ל
חרדים בלשכת הגיוס בירושלים צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט קיבל היום (רביעי) לידיו את מסקנות "ועדת שקדי", שעסקה בשילוב תכליתי של חרדים בצה"ל, זאת ברקע הקשיים בקידום חוק גיוס מוסכם.

הצוות מונה בדצמבר 2023 והוא גיבש 15 פרקי המלצות בדו"ח שמתייחס לתנאים הבאים: הצרכים של צה"ל, החשש בחברה החרדית מפגיעה באורח החיים, תחושת חוסר הערכה, היעדר כתובת וחוסר מידע.

בדו"ח מובא מחקר "מעמיק במיוחד" שנערך ע"י חוקר מהמועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ  בנוגע לגילאי 25-34 ולפיו רק 29% משכבת הגילאים האמורה נחשבים "רק לומדים" שתורתם אומנותם.

13% לא לומדים ולא עובדים, 39% רק עובדים, 19% לומדים ועובדים, 29% רק לומדים. בדו"ח צוין כי "הגם שהנתונים נכונים לשנת 2019, שם גיל הפטור עמד בפועל על 24, נכון להניח שתמונת המצב באופן כללי אינה שונה מהותית גם היום".

בדו"ח יש גם התייחסות לניסיונות לחוקק חוק גיוס. "עם חוק גיוס או בלי חוק גיוס", נכתב, "הכיוונים, הפעולות וההמלצות שהצוות שם על השולחן יאפשרו את היסודות לבנייה נכונה של האיך והמה הנדרשים, שיאפשרו מימוש גיוס חרדים לצה"ל.

יודגש כי כצוות מקצועי, החלטנו להימנע מלקחת חלק בכל הנוגע ל"חוק הגיוס", לא להיפגש ולא להתנהל מול פוליטיקאים על מנת שלא להיחשף להשפעות מבחוץ. זאת כדי לשמור על ניטרליות עם יכולת לגבש כיוונים, המלצות ותשתית שיביאו עד כמה שניתן להסכמה ואמון.

ברור לנו שהעיסוק בחוק מחוץ לעבודת הצוות, בעולם הפוליטי והמשפטי, ייצרו דינמיקה בחברה החרדית ובחברה הישראלית בכלל. הדינמיקה עשויה לייצר הזדמנות והדינמיקה יכולה ליצור האטה ובעייתיות בטווח הקצר. מדינת ישראל היא מדינת חוק - ראוי ונכון לעשות את הדברים באופן הולם במסגרת החוק", נכתב.

הדו"ח מפרט את עיקרי ההמלצות לפי נושאים.

1. יצירת דינמיקה חיובית ויצירת אמון. 2. הגעה לצעירים שלא לומדים בתורתו אומנתו. להסיר חסמים, להגיע לתיכונים שלומדים בהם. לדבר איתם באוקטובר כל שנה. 

3. מכינות קצרות למתגייס החרדי 4. יצירת קשר ותקשורת עם המלש"ב החרדי 5. פיתוח כלי מיון והערכה מותאמים למתגייס החרדי.  יש להתחשב ברקע החינוכי והחברתי של המתגייס על מנת לאתר מועמדים לתפקידים מגוונים אשר יוכלו לשרת בהם שירות משמעותי המתאים לכישוריהם ורצונם.

 

6. הקמת בסיס "נחיתה" והכנה ייעודית למתגייס החרדי שיהווה "שער הכניסה לצה"ל". 7. בסיסים לשירות משולב בזרועות 8. מסלולים מותאמים למשרת החרדי ושיבוץ הולם 9. "תו תקן"- פקודה מוסדרת לשמירה על אורחות חיים בסביבת השירות של המשרתים החרדים 10. הנגשת מידע באמצעות אתר ייעודי- "דף נחיתה"

11. שינוי ארגוני- יועץ לרמטכ"ל בנושא חרדים בצה"ל 12. שינוי ארגוני- שינוי ומיקוד משמעותי בטיפול לפני הגיוס 13. הובלת התהליך בצה״ל על ידי סגן הרמטכ״ל 14. תרגום ההמלצות לתוכנית עבודה מטכ״לית 15. תוכנית להשתלבות חרדים בשוק האזרחי אחרי שירות צבאי.

חברי הצוות שגיבשו את ההמלצות הם: אלוף (מיל') אליעזר שקדי - ראש הצוות. רח"ט תומכ"א - תא"ל שי טייב, היועכ"ל וראש את"ק - תא"ל גיל פנחס, יועמ"ש מערכת הביטחון - עו"ד איתי אופיר, רמ"ח ארגון באג"ת - אל"ם קובי רגב.

עוד בצוות: מפקד מיטב - אל"ם אלון מצליח, יועץ אסטרטגי - מר אלי קמיר, ממקימי "שחר כחול" - אל"ם במילואים אילן אבישי, ממקימי "שחר כחול" - סא"ל במילואים הרב רם משה ראב"ד, יועצת לשר הביטחון - הדר פרץ.

ראש הצוות שקדי כתב:  "הצורך בגיוס חרדים, שהתחדד במלחמה, הוא צורך עמוק ואמיתי ויש שעת רצון גדולה בצה"ל ובחברה החרדית. בראייה ארוכת טווח, אל פני העתיד אי אפשר להפריז בחשיבות הנושא על כלל היבטיו השונים למדינת ישראל ולעם היהודי. קירוב לבבות דורש עוצמה פנימית גדולה, אבל, מלחמת אחים היא קטסטרופה".

עוד כתב: "גיוס חרדים לצה"ל ושילובם הנכון, היא משימה חשובה מאין כמותה וטמונה בה אחריות גדולה. עשייה שהיא זכות גדולה ומצווה גדולה. קירוב לבבות מחייב לראות את האחר, להקשיב לו, להבין, להכיל, לקבל, לא להיות שיפוטי, להפגין גדלות רוח, להתפשר, למצוא דרכים לחיות ביחד ולפעול יחד למרות המחלוקות".

 

 

 

 

 

 

 

 

גיוס חרדים ועדת שקדי יואב גלנט אליעזר שקדי חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד