כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
הכירו

הפיילוט החדש מבוסס בינה מלאכותית שמסייע בתהליך שיקום פיזיותרפי

פיילוט מחקרי חדש שנעשה במרכז רפואי מאיר מטעם מערך החדשנות בכללית חיבר בין מטופלים בעלי מאפיינים דומים באמצעות אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית במטרה לעודד היענות לתהליך שיקום פיזיותרפי | התוצאות: הראו היענות לתרגול במהלך האשפוז

הפיילוט החדש מבוסס בינה מלאכותית שמסייע בתהליך שיקום פיזיותרפי
בינה מלאכותית צילום: freepik

במסגרת פיילוט מחקר שבוצע במערך האורתופדי במרכז רפואי מאיר, חיברו בין מטופלים בעלי מאפיינים דומים, לאחר שעברו ניתוח לתיקון שבר צוואר ירך. המטופלים צפו כל אחד בחדרו בסרטוני הדרכה שכללו תרגילי פיזיותרפיה ובמקביל יכלו לראות ולדבר אחד עם השני תוך כדי התרגול. חיבור המטופלים התבצע באמצעות אלגוריתם חכם שפותח במערך החדשנות של הכללית ונועד לייצר התאמה מיטבית על בסיס מידע מהתיק הרפואי, מידע סובייקטיבי והעדפות אישיות. תוצאות המחקר הראו שיפור ניכר בהיענות המטופלים לשיקום.

אחד האתגרים הגדולים בתוכניות שיקום לאחר אירועים אקוטיים, כמו לאחר ניתוח שבר צוואר ירך, הוא להתמיד בטיפול הפיזיותרפיה המומלץ לאורך זמן. לצערנו ידוע בעולם כי ההיענות המתמשכת של מטופלים נמוכה ונמצאת במגמת ירידה, פחות ממחצית מהמנותחים ממשיך ומתמיד בשיקום לאורך זמן וההיענות עומדת על פחות מ40%. הסיבות לכך רבות ומורכבות מקשיים פיזיים, נפשיים, קשיי הסתגלות למצב הרפואי החדש. פעמים רבות חוסר ההיענות לשיקום לאורך זמן מוביל להידרדרות במצב הרפואי. מדובר במדרון חלקלק – ניתוח מהיר הוא חשוב אך זה לא מספיק, כי ללא פיזיותרפיה שיקומית המטופלים לא ישובו לתפקוד מרבי ועצמאי ואף הסיכון לסיבוכים לאחר ניתוח גדל. 

כדי לספק מענה לאתגר זה ולסייע למטופלים להשתקם באופן מיטבי, יצר מערך החדשנות של כללית כפתרון את PALme – , פלטפורמה לרפואה מותאמת אישית ואנושית המשלבת כלים מעולם ה-AI ומדעי ההתנהגות. יחד עם המערך האורתופדי במרכז רפואי מאיר, מערך השירות וחווית המטופל בבית החולים ומרכז החדשנות במאיר, הוחלט ליישם את הפתרון במאיר כבית חולים מרכזי המטפל בשברי צוואר ירך רבים. 

PALme" שפירושו Patient Like Me היא פלטפורמה דיגיטלית המבוססת על אלגוריתם שנבנה במיוחד במערך החדשנות של כללית ונועד לאתר מטופלים בעלי מאפיינים דומים, במטרה לחבר ביניהם על מנת להגביר את ההיענות לתהליך השיקום ולשפר את חווית המטופל באשפוז. 

החיבור בין כל שני מטופלים, המכונה "צימוד", מתבסס הן על התיק הרפואי הממוחשב והן על שאלון העדפות ומידע סובייקטיבי, אשר נשאלים המטופלים טרם הפרוצדורה. הטכנולוגיה מתמקדת כעת בתרגול משותף של פיזיותרפיה במטופלים לאחר ניתוח לתיקון שבר צוואר ירך אך הפתרון יכול להתאים לרבות מתוכניות השיקום", לדברי ד"ר עדי ברלינר, מנהלת היחידה להיענות מטופלים במערך החדשנות של כללית, "מדובר בהטמעה מוצלחת של הגישה הפרואקטיבית, והמותאמת אישית לכל מטופל ומטופלת של כללית. בגישה זו, איננו ממתינים להדרדרות מצב המטופל, אלא מפתחים כלים שיסייעו למטופלים להתמיד בבחירה הבריאותית הטובה עבורם. במקרה זה – בעולמות השיקום".

איך זה מתבצע בפועל? במרכז רפואי מאיר, במערך האורתופדי בהובלתו של ד"ר נסים אוחנה, מתקיימת תכנית מקוונת בימי האשפוז, במהלכה, 3 פעמים ביום, כל מטופל מתרגל ליד מיטתו, בחדרו ומבלי צורך לעבור לתרגול בחלל פיזי משותף. “במהלך התרגולים המטופלים צופים בו זמנית בסרטוני תרגול של פיזיותרפיה ובמקביל פוגשים אחד את השני אונליין ומתרגלים יחד תרגול המותאם למצבם הרפואי. לאחר כל תרגול המטופלים יכולים לענות על משוב מקוון לגבי מידת ההצלחה, תחושותיהם, תרומת התרגול להחלמה, למצב הרוח ופרמטרים נוספים. התוכנית תומכת בפרוטוקול הטיפולי של המטפלים, מנגישה שיקום מעבר לשעות הפעילות ובכך מסייעת להפחתת העומס על הצוות המטפל וכן על המלווים ומעלה את טיב הטיפול", מוסיפה ד"ר שני גור, העומדת בראש הפיילוט המחקרי במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית. 

"בזכות PALme המטופלים עצמם הופכים לשותפים משמעותיים בעלי אחריות אישית וקבוצתית להשגת יעדי הריפוי ובכך המוטיבציה שלהם להצלחתם ולהצלחת חבריהם עולה", מדגישה סמדר פסנד ון סטי, רכזת מחלקות אורתופדיה של מערך הפיזיותרפיה במרכז רפואי מאיר.

תוצאות ראשוניות של משתתפי הפיילוט, מראות מגמות חיוביות. בקרב המשתתפים שהשתמשו בפלמי נמדד שיפור במוטיבציה להתמיד בהנחיות הרפואיות לאורך זמן וכן בתחושת המסוגלות לחזור לתפקוד להחלמה. כמו כן, נראה כי לעומת קבוצת הביקורת, הצמדים שתרגלו יחד הראו שיפור גדול יותר במוטיבציה, 43% דווחו על שיפור במוטיבציה לעומת 24% ובתחושת המסוגלות, 31% דווחו על שיפור לעומת 16% בקבוצת הביקורת שתרגלו לבדם .96% ממשתפי הפיילוט הראו הענות לתרגול במהלך האשפוז. משתתפי הפיילוט המחקרי הראו גם תחושת מסוגלות גבוהה יותר בהקשר של יכולת ההליכה העצמאית שלהם בזמן האשפוז. מעניין היה לראות כי למרות גילם המבוגר של המשתמשים (65 ומעלה) רק 14.7% חוו קושי טכני בשימוש בטכנולוגיה. הפיילוט הראה שרוב המשתתפים חשו שהתרגול תרם להם, נהנו מהשימוש במערכת התרגול ונענו לתרגול במערכת במהלך האשפוז, השימוש בPALme תרם לחוויית המטופל בעת השהות במחלקה.

פיילוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד