כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
10 עמודים

מסמך האזהרה שהניח הבכיר במל"ל שהתפטר לדרג המדיני

בכיר המל"ל ד"ר יורם חמו הציג בפני מקבלי ההחלטות מסמך אסטרטגי בן 10עמודים, בו מתח ביקורת קשה על אופן ניהול המלחמה, והזהיר: "סוגיית החטופים תהפוך לרב-שנתית"

מסמך האזהרה שהניח הבכיר במל"ל שהתפטר לדרג המדיני
פעילות הכוחות ברצועת עזה צילום: דובר צה"ל

האחראי על המדיניות הביטחונית ועל התכנון האסטרטגי במל"ל, יורם חמו שהתפטר לפני כשבועיים, הניח מסמך בן עשרה עמודים בפני המדינאים בו ביקר את ניהול המלחמה. 

במסמך שנחשף ב"חדשות 12" הזהיר: "הגישה הבסיסית לניהול המלחמה הגיעה לקיצה במידה רבה, אי הצבת תחליף שלטוני תוביל לממשל צבאי, חשש מהפיכת סוגיית החטופים לרב שנתית".

על אופן ניהול המלחמה כתב: "בראייתנו, בתנאים שהשתנו, הגישה הבסיסית מכוחה מנוהלת המלחמה, איננה יכולה לאפשר יותר את מימוש מטרות המלחמה. המשך המלחמה בגישה הקיימת לא יועיל ועלול להוביל לשחיקה נוספת בהישגים בראייה אסטרטגית".

עוד ציין: "הישג אסטרטגי בעזה (סילוק חמאס) נותר חשוב מאוד לעיצוב הסביבה הקרובה יותר, אבל הדרך להשיגו ארוכה מאוד בגישה הנוכחית וספק אם יושג כלל. ההישגים האלטרנטיביים בעזה גבוהים אבל מיצו את ההשפעה החיובית שלהם".

'אנחנו בתהליך של אובדן קלפי מיקוח שטרם מומשו", ציין ד"ר חמו. "הקלף של עצירת המלחמה הוא רב ערך במיוחד כרגע, אולם לאחר מבצע ברפיח הוא עלול לאבד את רוב ערכו. ללא פתרון מהיר ובפרט אם המהלכים העצימים בעזה יסתיימו, יש חשש מהפיכת סוגיית החטופים לרב שנתית, על כל המשתמע לחוסן הלאומי, לחופש הפעולה של ישראל ולכישלון בהשגת מטרות המלחמה".

מהמטה לביטחון לאומי נמסר בתגובה: "יורם חמו ביקש לסיים את כהונתו במל"ל מטעמים אישיים לפני חודשים רבים. אין לסיום דרכו במל"ל כל קשר לעמדות המקצועיות שהובעו על ידו, באישור ר' המל"ל, בפני חברי קבינט ניהול המלחמה".

המל"ל מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד