כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
"יכול להשפיע עלינו"

"80 אחוזים מהעם האיראני צהלו ברחובות וחילקו ממתקים"

בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס למותו של נשיא איראן, ראיסי, ושר החוץ שלו. כיצד זה ישפיע על ישראל?

"80 אחוזים מהעם האיראני צהלו ברחובות וחילקו ממתקים"
איראן, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

יליד איראן, מרצה וחוקר בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, בני סבטי שוחח עם ליאת רון ב-104.5fm על המצב באיראן לאחר שאתמול (ראשון) התרסק המטוס עליו שהו הנשיא ראיסי ושר החוץ האיראני.

בפתח דבריו אמר: "הם עדיין ממש דנים בזה. בגדול תהיה ישיבת אבל וגם יקבעו את הסדר של המשך העשייה של הממשלה. ייכנסו לדעתי לשלושה ימי אבל, אנחנו נהיה בכמה ימים של קיפאון מבחינת העשייה האיראנית".

בהמשך אמר: "זה יהיה מעניין לראות אם זה ישפיע עלינו מבחינת נושא הצפון, כי שר החוץ מאוד קשור לתמיכה בחיזבאללה, למתן גב מדיני לחיזבאללה. ולכן, זה יכול להשפיע עלינו לא מעט".

בני סבטי התייחס לשמחה ברחובות איראן וסיפר: "80 אחוזים מהעם האיראני נגד הנשיא ראיסי- צהלו ברחובות, הדליקו זיקוקים, חילקו בקלאוות", הוסיף, "שזה דבר מאוד מוזר לראות ברחוב של משטר דיקטטורי שמתעלל גם בנו".

כשנשאל המומחה האם לדעתו הפגנות מצד העם האיראני יוכלו לעזור לישראל במלחמה נגד איראן, השיב: "אם הם באמת יקבלו מספיק תקווה וייצאו למחאות אז זה יכול להוציא את המשטר האיראני מהריכוז שלו במלחמה נגד ישראל, תוכנית הגרעין".

"אני פחות אופטימי מהמשכיות של דבר כזה", המומחה הבהיר כי "הנשיא הוא איש מספר 2, הוא לא המחזיק במושכות האמיתי. וגם אם יהיו מחאות כנראה שידכאו אותן".

המשיך: "בכל מקרה זה עלול להשפיע מאוד על המדיניות האיראנית ואנחנו עשויים לראות פירות טובים מהדבר הזה".

האם ההשפעה תהיה מיידית?
סבטי השיב: "אני אישית מעריך שאם אתה מאבד את שר החוץ האיראני, את הגב המדיני שלך, את הלגיטימציה שלך, שמטפח את הנרטיב האנטישמי אנטי-ישראלי וקוטף הישגים אפילו מול דרום אפריקה, בית הדין הלאומי בהאג, מצרים, עומאן, כל מיני מדינות, ומדרבן אותם להתרחק מישראל, אז כשמישהו כזה מסתלק זה עשוי להביא לנו תועלות, גם בטווח הקצר".

"חמינאי לא יכול היה להיות בכל מקום"

אילו תועלות? 

"באיראן לאנשים כאלה אין הרבה מחליפים, לא נהוג לטפח יורשים ומחליפים".

עוד סיפר: "ואם ייכנס לשם איש שהוא לא בעל שיעור קומה שיודע לפתוח דלתות- נוכל לרוויח מזה כיוון שחיזבאללה יירתע וירצה פחות עימות, לדעתי האישית".

"האיראנים וגם נסראללה מאוד אוהבים שיש להם גב, כל הזמן הם צריכים תמונה שמראה להם שידם על העליונה. והיום, ידם לא כל כך על העליונה, כיוון שאין להם סנגור".

חמינאי עדיין שם.

"בסוף, הוא לא נמצא בכל מקום. עבדליאן (שר החוץ האיראני) היה המבצע, חמינאי לא יכול היה להיות בכל מקום, הוא צריך את אנשי האמון שיהיו בשבילו בכל מיני מקומות".

בני סבטי התרסקות המסוק של נשיא איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד