ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
"גבול על כביש 6"

שתי מדינות לשני עמים? "אין יום שאחרי, זאת פנטזיה"

אלוף (מיל') גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס הצפוני, על פתרון שתי מדינות לשני עמים: "קטסטרופה, אין מדינה שהייתה מוכנה שהגבול שלה יעבור על כביש 6"

שתי מדינות לשני עמים? "אין יום שאחרי, זאת פנטזיה"
פעילות הכוחות ברצועת עזה צילום: דובר צה"ל

על רקע המלחמה הקשה, זהו יומה ה־218, עולה השאלה כיצד תיראה רצועת עזה ביום שאחרי. אלוף (מיל') גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס הצפוני שפיקד על יישום תוכנית ההינתקות, שוחח עם אראל סג"ל ויוסי יהושוע ב־103fm והתייחס לדברים. 

"יש משהו שמחייב דיון עמוק, כל הדיבור כאילו הדרג הצבאי הוא קבלן זה לא הסיפור כאן", הבהיר. "נניח שרה"מ היה אומר לנשיא ביידן 'מה שתבקש אנחנו עושים'. הרשות לא יכולה להיכנס. כמו שאנחנו חוזרים שוב ושוב למחנה פליטים ג'נין, כך לזייתון והלאה. אין יום שאחרי, זו פנטזיה. הסידור המדיני הוא עסקת חבילה עם מדינה פלסטינית. זה קטסטרופה. אין מדינה שמוכנה שהגבול שלה יעבור על כביש 6. אין יכולת להגן על מדינת ישראל בלי בקעת הירדן. כשראש ממשלה נמצא במקום שהוא לא יכול להגיד כן לאופציה האמריקנית, אז על איזו אופציה מדברים?". 

עוד הוסיף כי: "יש פה מלחמה, יש המון מה ללמוד ממנה, התוכנית הרב שנתית של בניין הכוח של הצבא נסגרה לפני שהתחילו ללמוד. על פניו צריך לפחות עוד שתי אוגדות, עוד שני טנקים, דברים פשוטים כמו שיש לדאעש. ללא ספק חייבים מנהיגות חדשה, גם בדרך המדיני וגם בדרך הצבאי". על יחסי ישראל וארה"ב, אמר: "כבר בצוק איתן, ממשל אובמה הציב לנו אמברגו, כולל על פגזי טנקים. כדאי שנלמד וחובתנו ללמוד שיש לנו חובה לייצר בעצמנו המון דברים בעצמאות גדולה, להבין את המגבלות של האמריקנים ולא להיות תלויים בהם". 

"דרג מדיני הוא זה שצריך לקבוע את בניין הכוח של הצבא. כך היה בימי בן גוריון, כך הסדר הנכון צריך להיות", הגיב אלוף (מיל') הכהן על סוגיית המינויים במערכת הצבאית. "השאלה על המינויים בתוך צה"ל, פורמלית שר הביטחון אישר, אך לעם ישראל יש יכולת לשאול האם הצבא מאוזן מבחינת אסכולות. הרמטכ"ל אמר מההתחלה שהוא אחראי. כל עוד יש רפיח והוא רוצה לסיים את רפיח, אני לא יודע מה השיקולים שלו. יש כאלה שמעדיפים שקודם כל ילך ראש הממשלה ואז הרמטכ"ל". 

גרשון הכהן רצועת עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד