ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
המתיחות עם האמריקאים

ביידן אינו נשיא ארה"ב הראשון שמנע נשק מישראל

לא רק ביידן: נשיאים אחרים, כולל רונלד רייגן הרפובליקני, השתמשו בכוח הנשק האמריקאי כדי להשפיע על מדיניות המלחמה הישראלית. האמריקאים זעמו על בגין שהפציץ את הכור בעיראק

ביידן אינו נשיא ארה"ב הראשון שמנע נשק מישראל
מטוסי קרב צילום: unsplash

הנשיא האמריקאי זעם כשראה תמונות של אזרחים שנהרגו מהפגזות ישראליות, הוא הורה לעוזריו להשיג את ראש ממשלת ישראל בטלפון ואז גער בו.

הנשיא היה רונלד רייגן הרפובליקני, השנה הייתה 1982, ושדה הקרב היה לבנון, שם תקפה ישראל מחבלים פלסטינים. השיחה שניהל רייגן עם ראש הממשלה דאז מנחם בגין באותו יום, 12 באוגוסט, היתה אחת הפעמים הבודדות שעוזריו שמעו אי פעם את הנשיא המתון בדרך כלל כועס כל כך.

"זו שואה", אמר רייגן לבגין בכעס. בגין, שהוריו ואחיו נרצחו על ידי הנאצים, הגיב: "אדוני הנשיא אני יודע הכל על שואה".

"אף על פי כן", השיב רייגן, "זה חייב להיפסק". בגין נענה לדרישה. כעבור עשרים דקות הוא התקשר בחזרה ואמר לנשיא שהוא הורה לעצור את ההפגזה. "לא ידעתי שיש לי כוח כזה" התפלא רייגן בפני עוזריו לאחר מכן, כך על פי ה'ניו יורק טיימס'.

הנשיא דאז רייגן כתב ביומנו על השיחה המתוחה עם בגין. "אמרתי לו שזה חייב להיפסק או שכל מערכת היחסים העתידית שלנו תהיה בסכנה, תפסיק עם זה, לפחות זמנית".

זאת לא תהיה הפעם היחידה שהוא ריסן את ישראל. למעשה, רייגן השתמש בכוח הנשק האמריקאי מספר פעמים כדי להשפיע על מדיניות המלחמה הישראלית, והורה לעכב או למנוע הגעת מטוסי קרב ותחמושת מצרר. מעשיו מקבלים משמעות חדשה כעבור ארבעה עשורים, כשהנשיא ביידן הדמוקרטי מעכב משלוח של פצצות ומאיים למנוע מישראל נשק התקפי נוסף אם ישראל תפלוש לרפיח, בדרום עזה.

הנשיא דווייט אייזנהאואר איים בסנקציות כלכליות ובהפסקת סיוע כדי לאלץ את ישראל לסגת מחצי האי סיני ב-1956. הנשיא ג'רלד פורד הזהיר ב-1975 כי הוא ישקול את מערכת היחסים כולה עם ישראל על רקע מה שנראה לו סרבנותה של ישראל במהלך שיחות שלום עם מצרים. ג'ורג' בוש דחה ערבויות להלוואות של 10 מיליארד דולר ב-1991 בויכוח על ההתנחלויות ביהודה ושומרון.

 

 

ביוני 1981, פחות מחמישה חודשים לאחר כניסתו של רייגן לתפקיד, ישראל השתמשה במטוסי F-16 מתוצרת ארה"ב כדי להפציץ את הכור האטומי בעיראק, מתקפה שהסעירה רבים בוושינגטון. שר ההגנה קספר ויינברגר, ממוצא יהודי נחשב לידידם של הערבים, דחק ברייגן לעצור את זרם הנשק לישראל.

 

הנשיא ביידן מנחם בגין מלחמת חרבות ברזל הנשיא רייגן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד