כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
"כלכלת חימושים"

חשש בישראל: עיכוב הנשק עלול לשנות תוכניות מבצעיות משמעותיות

גורם ישראלי אמר כי בעקבות הצהרת ביידן לפיה לא ישלח חימושים אם ישראל תפלוש לרפיח. ייתכן שישראל תיאלץ לנהל "כלכלת חימושים" בכל הנוגע ללחימה בחזיתות השונות. העיכוב של הממשל האמריקני נהיה משמעותי יותר בחודש אפריל האחרון

חשש בישראל: עיכוב הנשק עלול לשנות תוכניות מבצעיות משמעותיות
פעילות הכוחות ברצועה צילום: דובר צה"ל

בכיר ישראלי אמר היום לכאן חדשות כי הצהרת נשיא ארצות הברית ביידן בדבר עיכוב משלוחי נשק קריטיים להמשך הלחימה לישראל, תפגע בתוכניות המבצעיות במלחמה, ותיאלץ את ישראל לנהל "כלכלת חימושים". 

העיכוב של הממשל האמריקני נהיה משמעותי יותר בחודש אפריל האחרון, עם התגברות העיסוק בפעילות ברפיח.

הצהרתו של ביידן הלילה בריאיון לרשת CNN כי הממשל האמריקאי לא ישלח נשק לישראל אם ישראל תפלוש בצורה נרחבת לרפיח עוררה דאגה בישראל. לדברי ביידן: "אזרחים נהרגו בעזה בגלל הפצצות האלה ובגלל דרכים אחרות שפוגעות בריכוזי אוכלוסייה. הבהרתי שאם הם ייכנסו לרפיח - והם לא נכנסו לרפיח עדיין - אני לא אספק להם נשק שבעבר הם השתמשו בו כדי לפגוע בערים".

מוקדם יותר הבוקר, גם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מתח ביקורת על הצהרת הנשיא. "זו אמירה לא פשוטה ומאוד מאכזבת לשמוע מנשיא שאנחנו מוקירים לו תודה מתחילת המלחמה", אמר בריאיון לתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב. "אני חושב שזה די ברור שלחץ ומגבלות על ישראל, גם אם הן מבני ברית קרובים, מתפרשים על ידי האויבים - איראן, חמאס וחיזבאללה, כמשהו שנותן להם תקווה".

גורמים המעורים בפרטים אמרו לכאן חדשות שהממשל האמריקני הבהיר וממשיך להבהיר לישראל כי הדיונים בסוגיית המבצע הצבאי ברפיח לא הסתיימו - ובלי הדיונים אי אפשר באמת להתחיל את החלק הצבאי של המבצע בתוך רפיח.

במסגרת המאמצים לשכנע את הממשל האמריקני שניתן למנוע אסון הומניטרי במקרה של פעולה עצימה ברפיח, הגבירה ישראל את הכנסת משלוחי הסיוע לרצועה ופתחה לשם כך גם את מעברי ארז וכרם שלום, וסייעה לארה"ב להקים מעין נמל הומניטרי.

בנוסף, ישראל רתמה את מצרים ואת איחוד האמירויות להקמה של מחנות מחסה חדשים לעקורים, ואת ארגוני הסיוע הבינלאומיים לאספקת מים, בתי חולים שדה וצרכים חיוניים אחרים למחסות הללו. גורם ביטחוני בכיר אמר באירוניה בדיון סגור: "האמריקנים רוצים שנקים מחנות מגורים מושלמים וגם נשים להם שוקולד על הכרית", כך דיווח רון בן ישי בידיעות אחרונות. 

ב-Ynet דווח כי בפנטגון הייתה הבנה לצורך בפעולת צה"ל ברפיח כדי למוטט סופית את הכוח הצבאי של חמאס והג'יהאד האסלאמי ואת אמצעי השיגור שנותרו שם. זאת בנוסף לצורך האסטרטגי לחסום את הברחות הנשק והכסף לחמאס דרך מעבר רפיח וציר פילדלפי. אבל משרד החוץ האמריקני, בעיקר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, עודם מתנגדים באופן נחרץ.

כל זה הוביל לכך שהאיום שממשל ביידן העביר לישראל בשיחות מאחורי הקלעים מתקרב למימוש מאיתות למציאות

מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד