כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
מחזה חריג לתקופה

לפני עשור בישראל: מכוניות שקעו בשטפונות באמצע מאי

הגשמים שירדו בתחילת השבוע היו די חריגים ביחס לחודש מבחינת תפרוסתם הנרחבת וקבלת כמויות דו ספרתיות בתחנות שונות בצפון הארץ ובהרים. עם זאת בחודשי מאי בעבר נרשמו כבר אירועי גשם משמעותיים הרבה יותר, כמו זה שהתרחש בדיוק לפני עשור ב-7-8 במאי 2014

לפני עשור בישראל: מכוניות שקעו בשטפונות באמצע מאי
מסוף טאבה בצדו הישראלי. מאי 2014 צילום: רשות שדות התעופה

באירוע שהתרחש לפני עשור, ממוצע הגשם המרחבי שירד על ישראל היה הגדול ביותר במאי מאז ראשית המדידות.

באירוע זה הגיעו בתקופה מאוחרת מאוד לעונה מסות של לחות טרופי שהביאו לגשמים רציפים בכל רחבי הארץ בליל ה-7-8 במאי. בתוך עננות זו התפתחו תאי סופות רעמים שהביאו לגשמים בעוצמות גבוהות וקבלת כמויות של 50 מילימטרים ויותר בכמות לא מבוטלת של תחנות. 

ביום המחרת כיסוי העננים כבר היה פחות מלא אך עם ההתחממות היממתית התפתחו ענני סערה מקומיים ורבי עוצמה בעיקר במזרח הארץ ודרומה.

סך הכל באירוע נמדדו כמויות שיא של 80-90  מ"מ באזור החרמון (84 מ"מ בנווה אטיב ובמדידות בלתי רשמיות במג'דל שמס אף למעלה מכך).  כמויות של כ-80 מ"מ נמדדו גם באזור בבית שמש  (צרעה 82 מ"מ, בית ג'ימל 79 מ"מ).

בדרום הארץ לא נמדדו נקודתית ערכים כה גבוהים אבל כמויות הגשם הדו ספרתיות שם כמעט על כל מרחב הנגב, הערבה ומדבר יהודה הביאו לשטפונות נרחבים ועוצמתיים. תאי סערה שהתפתחו מחוץ לגבולות הארץ גרמו לנזקים משמעותיים גם בישראל. האחד התפתח באזור הרי אדום והביא לספיקה גבוהה במיוחד בואדי עובא שנשפך לנחל הערבה וגרף בדרכו שדות וציוד חקלאי של מושב עידן שבערבה.

השני הוא ואדי טאבה שגאה באופן חריג והביא לנזקים בטאבה כולל במסוף הגבול ולהצפת מכוניות שחנו בסמוך אליו.

גשמי מאי 2014 התבלטו על רקע מיעוט הגשמים בעונת 2013/14 ובפרט עצירת הגשמים הממושכת לאחר השלג הגדול של דצמבר 2013. בחלק מהתחנות גשמי מאי עקפו את משקעי ינואר ופברואר גם יחד. בחלק מתחנות צפון הארץ הם מנעו משנה זו להיות היבשה ביותר מתחילת המדידות.

(את המאמר כתב ד"ר נועם חלפון, השירות המטארולוגי)
מעבר טאבה חודש מאי 2014 שטפונות הצפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד