לקראת 1 באוגוסט: קריאה להחרים אופניים וקורקינטים חשמליים
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן כינס דיון מעקב לקראת הכניסה לתוקף של חובת התקנת לוחית הזיהוי על אופניים וקורקינטים חשמליים ב-1 באוגוסט | משרד התחבורה: "בחודש הבא נגיש לאישור הוועדה את תקנות הקנסות"
- קובי עוזיאלי
- ג' ניסן התשפ"ד
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה לדון בהיערכות ליישום החובה להתקין לוחית זיהוי על אופניים וקורקינטים חשמליים, שתיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט הקרוב. היו"ר ביטן כינס את הדיון לקראת הקיץ המתקרב, וביקש דיווח על ההתקדמות ביישום התקנות שאושרו בוועדה לפני כחמישה חודשים. כזכור, רישום הכלים במאגר רשות הרישוי החל כבר בפברואר השנה והחובה להתקין את הלוחיות תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט הקרוב.
היו"ר ביטן הזכיר עוד, כי בדיון הקודם ביקשה הוועדה לגבש נהלי יישום ולדווח על כך לוועדה, אך לא התקבל דיווח. בנוסף ביקשה הוועדה להתייחס לאפשרות להנפיק לוחיות רישוי בחנויות, לבחון את היישום לגבי עובדים זרים וחברות המפעילות כלים שיתופיים. עוד ביקש היו"ר ביטן דיווח על התקדמות באישור התקנות לקביעת הקנסות שיוטלו על מפרי התקנות, ותקנות שיאפשרו גם לפקחים העירוניים לבצע אכיפה.
מנהל פרויקטים במשרד התחבורה, שלמה חזן, הסביר כי בתחילת ינואר החלה לפעול מערכת הרישום בשירות עצמי, ומי שביצע רישום יכול לגשת למטביע ולהתקין את הלוחית על הכלי. נציגת הלשכה המשפטית של המשרד, עו"ד חוה ראובני, הוסיפה כי מה-1 באוגוסט מי שלא ירשום את כלי ויתקין לוחית יעבור עבירה. היא הוסיפה כי טיוטת התקנות בעניין הקנסות פורסמה לציבור, והעריכה כי תגיע לאישור הוועדה בחודש הבא.
היו"ר ביטן ביקש כי לפקחים תהייה סמכות גם להחרים כלים ללא לוחית זיהוי, ולא רק לתת קנסות. עו"ד ראובני אמרה כי לאחר שיקבעו התקנות לפקחים תהייה סמכות גם לתפוס כלים.
סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי הציבור עדיין לא מודע לכך שעומדת להיכנס לתוקף החובה להתקין את הלוחית, וביקשה שמשרד התחבורה והמשטרה יובילו קמפיין הסברה לאומי. בנוסף ביקשה ללוות את האכיפה בהתראה וקנסות מתאימים, לאפשר אבחנה בין הכלים השיתופיים לכלים הפרטיים כדי לא להכביד מידי על החברות השיתופיות, ולהקל על הציבור בהתקנת הלוחית.
מנהל אגף הפיקוח של עיריית תל אביב, יאיר עמר, הוסיף כי הקנסות הם לא הסיפור, וציין כי מדובר באכיפה מורכבת, שנועדה להציל חיי אדם. לדבריו, הפקח בשטח צריך לזהות את הרוכב, לדעת אם עשה או לא עשה תיאוריה ואם יש לו רישיון על הכלי, וכדי לייעל את האכיפה הוא צריך לקבל את גישה למאגרים הממשלתיים המתאימים.
עו"ד נגה רובינשטיין, שייצגה את איגוד לשכות המסחר, אמרה כי צריך לבצע התאמות, בהם לאפשר לוחית שונה לקורקינטים שיתופיים, כדי למנוע מצב שבו אנשים יגנבו לוחיות מקורקינטים שיתופיים וכך יגרמו להטלת הקנסות על החברות השיתופיות. היא ביקשה גם לשפר את הליך הרישום של הכלים, וציינה כי לרשום 30 אלף כלים שיתופיים קיימים זו מסה גדולה, ואם השיפורים לא יבוצעו בהקדם החברות לא יהיו מוכנות ליישום ב-1 באוגוסט.
נציג משרד התחבורה חזן התייחס לבקשה ללוחית זיהוי שונה ולבקשה לוודא שמי ששוכר כלי יש לו רישיון, ואמר כי מדובר בפיתוח מערכת ממוחשבת לשם כך, אך עוד אין למשרד תקציב לעשות את זה ולכן הוא לא יכול להתחייב על לוחות זמנים. לשאלת היו"ר ביטן העריך חזן כי התקציב הדרוש הוא כ-200 אלף שקלים, והיו"ר ביטן אמר כי זאת לא תהייה בעיה לאגף התקציבים באוצר למצוא תקציב בסכום נמוך כזה.
ח"כ בועז טופורובסקי הזהיר כי מי ששומר חוק יקיים את החובות, ישלם ויתלונן, בעוד שהעבריינים ימשיכו לסכן חיים. הוא הוסיף כי הרישום לא צריך להיות אישי, אלא לבוא עם הכלי כמו ברכבים. "אם אני קונה קורקינט ב-500 שקלים לא הגיוני שאצטרך גם לרשום אותו, גם ללכת למטבעה וגם לחבר אותו. ילד בן 17 ילך למטבעה? בנוסף, המשטרה לא אוכפת, יש לה רק 60 ניידות לאכיפה בין עירונית, אז אם זה עבודה בעיניים תגידו. על הנייר זה נראה טוב, אבל בפועל יהיה ג'ונגל. זה בלוף שיעלה הרבה כסף ולא תהייה אכיפה כמו שצריך".
בתגובה לכך אמר נציג אגף התנועה במשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, כי כבר כיום המשטרה והרשויות המקומיות מבצעות אכיפה, וברגע שיהיו לוחיות האכיפה תתגבר. הוא הודה כי יש קשיים וחוסרים, אבל הם יפתרו וההסדרה תשפר את המצב פלאים. נציגת עמותת אור ירוק, ליעד קייקוב, הוסיפה כי חשוב שהתקנות ילוו באכיפה ובהסברה, כולל אפשרות להחרמת כלים.
היו"ר ביטן סיכם את הדיון וקרא להקל על הציבור בביצוע הטבעת לוחית הזיהוי, ולאפשר לבצע זאת גם בחנויות שמוכרות את הכלים. הוא ביקש לבצע אכיפה גם כנגד חנויות שמשפרות את הביצועים של הכלים החשמליים, ואמר כי הוועדה תמשיך את המעקב ותתכנס שוב כאשר יוגשו לה התקנות לקביעת גובה הקנסות.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות