זעם: "זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה"
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים טופורובסקי כינס דיון מיוחד על רקע הזינוק במספר ההרוגים וזעם: "זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה" | נציג משרד החינוך: "משמעות הקיצוץ היא שבתחילת שנת הלימודים הבאה לא יילמד החינוך התעבורתי" | מנכ"ל עמותת אור ירוק: "זה הרבעון הראשון הכי גרוע ב-15 שנים אחרונות" | ח"כ טופורובסקי: ראש הממשלה מפר את החוק
- קובי עוזיאלי
- כ"ד אדר ב' התשפ"ד
וועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התכנסה לדיון שעסק בקיצוץ בתקציב החינוך לבטיחות בדרכים ופעולות הממשלה לנוכח העלייה בתאונות הדרכים. כבר בפתח הדיון זעם היו"ר טופורובסקי, לנוכח הזינוק במספר ההרוגים מאז תחילת השנה, ושאל מדוע לא הגיעו לדיון שרת התחבורה והבטיחות בדרכים או מנכ"ל משרדה.
"אני רוצה לשמוע מה אתם עושים כדי שבאפריל לא יהיו הרוגים. אני אשאל את כולם את השאלה הזו, כי זה ביזיון. לא אכפת לכם ממה שקורה, אתם מנותקים. אנשים מתים ואתם חושבים שזה לא קשור אליכם. האחריות והאשמה היא עליכם. תשכנעו אותי ואת אזרחי ישראל מה אתם עושים להציל את חיי אזרחי ישראל? תהיה ועדת חקירה ואנשים יהיו בכלא מה אתם עושים לנוכח הרבעון הנורא הזה", אמר היו"ר טופורובסקי.
נציג משרד התחבורה, ראיק סאלם, השיב: "אני לא יכול לענות על הכל, יש את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) ויש עוד גופים". ח"כ טופורובסקי הגיב: "עד עכשיו הייתי נחמד, מה אתם עושים? מי הבכיר מהרלב"ד? מה אתם עושים כדי להציל חיים? מה עשיתם בקיץ האחרון שלא הצליח ומה אתם עושים בפועל? מה לעזאזל אתם עושים? מה אתם עושים באפריל חוץ מלהוציא מכרז ביו"ש לשלטי חוצות?". המנכ"ל בפועל של הרלב"ד, יעקב זכריה ניסה להשיב: "הרלב"ד מקדמת תכניות בשטח, פועלת באשכול ערי המפרץ והתכנית בשלבים מתקדמים".
ח"כ טופורובסקי שאל מה המשמעות של שני מיליון שקל שהרלב"ד קיצצו מתקציב לרשויות. נציג משרד החינוך, מקס אבירם, ענה: "מבחינתנו המשמעות של הקיצוץ היא שבתחילת שנת הלימודים הבאה אנחנו לא פותחים את החינוך התעבורתי".
ח"כ טופורובסקי המשיך: "ביזיון שראש אגף התנועה עד עכשיו לא הגיע לוועדה. זה יריקה בפרצוף של הוועדה ושל הכנסת שהוא לא מוצא לנכון להגיע. מה עשתה המשטרה במרץ ומה תעשה באפריל לשנות את זה?". רמ"ח מו"פ במשטרה, נצ"מ עמיר ג'יבלי, אמר: "אני לא בא ממקום של התגוננות, אנחנו לא משנים מדיניות והפעילות שעושים ומאמינים בה מבוססת נתונים רב שנתיים. אנחנו יודעים איפה צריך להיות עם המעט שיש לנו ומה שעון הפעילות. גם אם זה לא ינחם, אם מתכללים את ינואר פברואר מרץ השנה יש ירידה בסך כל התאונות ובכמעט מאה תאונות קשות". ח"כ טופרובסקי הגיב: "אתם לא עושים כלום, תודה. אם לאנשים שסתם מתים בכבישים לא מתייחסים אז בטח שגם לא לחטופים".
הוא אף ביקש דיווח על ההשקעה בבטיחות בדרכים בחברה הערבית והתקציב שלא עבר לרלב"ד. רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, ענה: "אני לא מומחה לבטיחות. לרלב"ד יש צרכים. אם משרד התחבורה היה מתעדף היה ניתן מענה". מנכ"ל הרלב"ד זכריה התייחס גם הוא ואמר כי הקיצוץ הוביל את הרשות לקצץ בכל הפעילויות. "בשנים קודמות הרשינו לעצמנו לא לפגוע בחינוך תעבורתי, למרות הקיצוצים, אבל הקיצוץ האחרון שמוריד אותנו לסף נמוך כל כך של תקציב שוטף הביא אותנו להחלטה לקצץ גם בזה. אני מרגיש שאנחנו עושים את הטוב ביותר במה שמגיע אלינו", אמר זכריה.
יו"ר הועדה שאל כמה ניידות יש במשמרת בשטח, נצ"מ ג'יבלי השיב כי בממוצע בדרך בינעירונית יש כ-60 ניידות במשמרת. "אז אין אכיפה", אמר בתגובה ח"כ טופורובסקי. "הממשלה מודיעה דה פקטו על סוף המאבק בתאונות הדרכים והרמת ידיים. זה מה שאני מבין. זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה. אין טעם לצלול לנתונים". היו"ר טופורובסקי הוסיף כי ראש הממשלה מפר כבר שנתיים את חוק הרלב"ד, ולא הגיש עד סוף מרץ את דוח פעילות הממשלה למען הבטיחות בדרכים. "גם אם נחוקק את אף אחד זה לא מעניין", אמר.
גל רייך, ממיזם נתון לשינוי, אמר: "כבר הראינו גרף שמראה שפחות כסף שווה יותר הרוגים. אני מציע להביא לפה את השרה בזמן הפגרה, יש ועדת שרים לענייני בטיחות בדרכים, מתי היא תתכנס? מ-2017 אנחנו בודקים מה קורה בסביבת בתי הספר, מה שלמדנו מזה שאם יש נושא שלהורים אכפת ממנו זה הנושא הזה, אולי צריך להעיר את ההורים".
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, ציין כי "זה הרבעון הראשון הכי גרוע ב-15 שנים אחרונות למרות מאות אלפי מפונים וכבישים סגורים אנחנו בדרך ל-400 הרוגים בשנה, מספר שהיינו בו ב-2008 אנחנו מדרדרים. הקיצוץ ברלב"ד משמעותו מוות מיותר. אולי צריך שיביאו את משפחות ההרוגים ומי שמקצץ שיעמוד מולם".
נציג משרד התחבורה סאלם העיר כי "מה שאפשר לעשות מידית זה אכיפה, וחינוך זה לטווח ארוך. אנחנו משקיעים הרבה כסף בתשתיות בטיחות והאוצר לא קיצץ לנו מזה". זכריה הוסיף: "ברלב"ד ישנה בשלות מקצועית עם תכניות שחלקן קורות בשטח וחלקן יוכלו לקרות כשיתקבלו תקציבים. הירידה ל-70 מיליון שקל והיום ל-63 מיליון שקל זה קו אדום רחוק ממה שהרלב"ד יכול לעשות. אם יוכלו להחזיר לנו את הקיצוץ האחרון, שיאפשר לנו להחזיר תקציב למשרד החינוך ולרשויות, נוכל לעשות יותר".
היו"ר טופורובסקי סיכם את הדיון, והזכיר כי כינס את הוועדה לנוכח הרבעון הראשון של השנה, שבו נרשם שיא במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. "הוועדה מתרשמת שאין תכלול מספק והתייחסות ראויה של ממשלת ישראל לעלייה בתאונות הדרכים. הוועדה, פעם אחר פעם, מבקשת, דורשת, מציעה, שואלת מה התכנית ואין תשובה מספקת. הוועדה קוראת להפוך כל אבן כדי למצוא מקור תקציבי לפתוח תכניות לימוד שנמצאות בסכנה, ולמצוא תקציב להשקעה בחברה הערבית", אמר.
הוא אף הוסיף והזכיר, כי "ראש הממשלה מפר זו השנה השנייה ברציפות את הוראות חוק הרלב"ד המחייבות אותו לדווח לכנסת על ביצוע תכניות להגברת הבטיחות בדרכים. הוועדה קוראת לממשלה לכנס במהרה ובדחיפות את ועדת השרים לבטיחות בדרכים, לבחון תכניות להצלת חיים, לקדם תכניות אופרטיביות מידיות להוריד את הקטל בדרכים ולעשות כל מה שצריך לעשות. לגופים האחרים אין מספיק כלים לבצע את משימתם בצורה הנדרשת לקידום בטיחות בדרכים, וגם הכלים שיש כרגע לא מנוצלים בצורה יעילה. לכן אני קורא לסדר ברשות המבצעת.
"הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים לבצע באופן אישי את דרישות הוועדה, ותבקש לקיים דיון דחוף גם בפגרה עם מפכ"ל המשטרה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ראש הממשלה שלא קיים את הוראות החוק ושרים נוספים בהם השר לביטחון לאומי ושר החינוך. כל עוד יש דיונים על בטיחות בדרכים הפוליטיקה במובן השלילי לא תיכנס לחדר הזה. ניתן גיבוי וכל מה שנדרש כדי להוסיף תקציבים לדאוג לכך שהטיפול בבטיחות בדרכים יהיה ראוי יותר. הוועדה קוראת לרבל"ד להכין עם משרדי הממשלה תכלול לנושא הזה עדכון לציבור על התקדמות או אי התקדמות ולהכין תכנית חירום מידית להציל חיים בכבישים. הקטל בדרכים זו לא גזירת גורל. הוועדה דורשת מהאנשים שזו אחריותם לעבוד לילות כימים בצורה יעילה להציל חיים בדרכים, ומתחייבת להיות להם לעזר", סיים ח"כ טופורובסקי.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות