כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
עוינים את ישראל

לאחר הלחץ האמריקאי: אבו מאזן מינה מושלים חדשים

לאחר שאבו מאזן הורה על הוצאתם לגמלאות של מרבית מושלי המחוזות בשטחי הרשות ורצועת עזה, למעט שלושה. החל סבב מינויים רשמי של שמונה מושלי מחוזות חדשים, אשר הסתיים ב-10 במרץ 2024 לאחר השבעתם בלשכת אבו מאזן ברמאללה

לאחר הלחץ האמריקאי: אבו מאזן מינה מושלים חדשים
טקס ההוקרה למושלי המחוזות היוצאים בלשכת אבו מאזן צילום: סוכנות הידיעות ופא הפלסטינית

ב-10 באוגוסט 2023 הודיע אבו מאזן על הוצאתם לגמלאות של מרבית מושלי המחוזות בשטחי הרשות ורצועת עזה, למעט שלושה. רק ב-3 במרץ 2024, כשבעה חודשים לאחר ההודעה, החל סבב מינויים רשמי של שמונה מושלי מחוזות חדשים, אשר הסתיים ב-10 במרץ 2024 לאחר השבעתם בלשכת אבו מאזן בראמאללה.

הרשות הפלסטינית מחולקת ל-11 מחוזות. בראש כל מחוז עומד מושל הכפוף ישירות ללשכת אבו מאזן וממונה על ידו בצו נשיאותי. תפקיד המושל לדאוג לכל ענייני המחוז בתחומים האזרחיים וביטחוניים והוא עומד בקשר ישיר עם ראשי הרשויות המקומיות ועם ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

מניתוח מאפייני מושלי המחוזות החדשים ניתן ללמוד את הדברים הבאים:

בשונה משנים עברו בהם מינה אבו מאזן מושלים שלא היו בהכרח בני המחוז עצמו, הפעם העדיף אבו מאזן למנות כמושלים (למעט מושל מחוז יריחו), בני המקום להם היכרות וקשרים עם השטח והאוכלוסייה. יחד עם זאת, מוצא רוב המושלים הנבחרים הוא לאו דווקא מהעיר המרכזית של המחוז אלא מכפרים או מעיירות.

שמונת מושלי המחוזות הינם אנשי פתח ותיקים, הנמנים עם “דור הביניים” של התנועה, כלומר, אנשי פתח בגילאי 60-40 בוגרי האנתיפאדה הראשונה, חלק מהם ישב בבי כלא בישראל. הם מנהלים מזה שנים מאבקי כוח מול דור המייסדים של פתח על הנהגה, השפעה, רפורמות במוסדות פתח ומהווים עתודה להחלפת דור המייסדים של התנועה.

חלקם שימש או עדיין משמש בתפקיד בכיר במסגרת פתח.

שישה מתוך השמונה (מושלי חברון, בית לחם, ג’נין, טולכרם, קלקיליה, טובאס) שימשו טרם מינויים בתפקיד סגן מושל המחוז בו הם מכהנים כיום, כך שההיכרות שלהם עם המחוז ובעיותיו היא טובה.
מושלי המחוזות החדשים הינם אנשים פעלתנים המרבים לסייר ב”שטח” ולהיפגש עם התושבים ועם הגורמים השונים במחוז, חלקם גם ידועים כמי שמתווכים בסכסוכים מקומיים.

רוב המושלים הנבחרים עוינים את ישראל והם נוהגים להתייחס לכך בהתבטאויותיהם. ברצועת עזה לפי שעה לא מונו מושלים חדשים.

מחמד אשתיה ראש הממשלה היוצא נימק את ההחלטה לפיזור הממשלה בהתפתחויות הפוליטיות, הביטחוניות והכלכליות הקשורות למלחמה ברצועת עזה וההסלמה ביהודה, שומרון וירושלים. אולם, נראה שצעדי הרה-אורגניזציה העוברים על הרשות הפלסטינית נובעים בעיקר ממאמץ אמריקאי, אירופאי וערבי לשקם את מעמדה של הרשות הפלסטינית לקראת “היום שאחרי” המלחמה ברצועת עזה כגורם אפשרי שיהיה מעורב בשיקום הרצועה ובניהולה ואשר יהיה מקובל גם על חמאס, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

ב-20 באוגוסט 2023, התקיים בלשכת אבו מאזן טקס הוקרה רשמי למושלים הפורשים, אשר נוהל על ידי מגד’י אלח’אלדי, יועץ אבו מאזן לעניינים דיפלומטים. בטקס לא נישאו נאומים.

ב-3 במרץ 2024, לאחר כשבעה חודשים, פרסם אבו מאזן צו נשיאותי המורה על מינויים של שלושה מושלי מחוזות חדשים: ח’אלד דודין, מושל מחוז חברון, ע’סאן דע’לס, מושל מחוז שכם וכמאל אבו אלרב מושל מחוז ג’נין.

טקס השבעתם של השלושה התקיים ב-9 במרץ 2024 בלשכת אבו מאזן ברמאללה, יחד עימם הושבעו באותו יום עוד שלושה מושלי מחוזות אותם מינה אבו מאזן כשעה לפני הטקס הרשמי. חסין חמאיל, מושל מחוז יריחו , אחמד אלאסעד, מושל מחוז טובאס ומחמד טה, ומושל מחוז בית לחם.

ב-9 במרץ 2024, פרסם אבו שני צווים נוספים המורים על מינויים של חסאם אבו חמדה, מושל מחוז קלקיליה ומצטפא טקאקטה, מושל מחוז טולכרם. טקס השבעתם בלשכת אבו מאזן נערך יום למחרת.

דף הפייסבוק של אבו מאזןששת מושלי המחוזות החדשים לאחר השבעתם בלשכת אבו מאזן ברמאללהצילום: דף הפייסבוק של אבו מאזן

ח’אלד דודין – מושל מחוז חברון

פרטים אישיים: ח’אלד עבד אלעזיז טה דודין. מכונה אבו יאפא. מוצאו מהעיירה דורא, בדרום הר חברון.

השכלה: בוגר אוניברסיטת חברון. סיים בשנת 1999. בוגר בית ספר תיכון לבנים בדורא.

רקע מקצועי: ב-29 בדצמבר 2018 הוא מונה בצו נשיאותי מטעם אבו מאזן כממלא מקום מושל המחוז. קודם לכן שימש בתפקיד מנכ”ל משרד מושל מחוז חברון. ממעקב אחר פעילותו הציבורית בתפקידיו השונים במשרד מושל מחוז חברון ניתן להצביע כי דודין מכיר היטב את המחוז, הוא מרבה לבקר בכפרי ועיירות המחוז, ונפגש עם אנשי עסקים ותושבים מקומיים.

מינויו זכה לברכות רבות, אשר הדגישו כי הוא “האדם המתאים” לתפקיד. דודין מרבה להתראיין באמצעי התקשורת הפלסטיניים והוא נוהג לגנות את פעולות כוחות הביטחון הישראליים בחברון. הוא נוהג להיפגש עם גורמים זרים ודיפלומטיים ומעדכן אותם אודות המצב בחברון. כך למשל, ב-22 בפברואר 2024, הוא תדרך משלחת שגרירים, קונסולים ונציגים זרים של 36 מדינות אירופיות על “סבלם של תושבי חברון כתוצאה של הכיבוש והתקפות המתנחלים”.

כמאל אבו אלרב – מושל מחוז ג’נין

פרטים אישיים: כמאל מחמד מחמוד אבו אלרב. תושב קבאטיה (דרומית לג’נין). בנו שאמח, שהיה רופא, נהרג ב-25 בנובמבר 2023 במהלך פעילות כוחות ביטחון ישראלים בקבאטיה. נטען, כי הוא נפצע באורח אנוש, כאשר יצא מביתו בעת שבחוץ היו עימותים עם כוחות צה”ל.

רקע מקצועי: באפריל 2016 מונה לתפקיד סגן מושל מחוז ג’נין בהתאם לצו נשיאותי מטעם אבו מאזן. הרבה להתבטא בשנים האחרונות נגד פעולות כוחות הביטחון הישראלים בג’נין והפגיעה בפלסטינים. כך, למשל, אמר, כי “צריך כוח אמיתי שירתיע את ישראל מפני פעולותיה בג’נין”.

בעקבות מינויו נכתב עליו כי הוא שונא את אנשי “ההתנגדות” משום שהוא גינה את ההשתתפות ההמונית בשנת 2021 בהלוויית בכיר חמאס וצפי קבהא בג’נין והגדיר אותה “סימן חמור”.

ע’סאן דע’לס – מושל מחוז שכם

 

פרטים אישיים: ע’סאן מחמד בכר דע’לס (אבו בכר). תושב הכפר ברקה, צפונית-מערבית לשכם. חבר פתח.

רקע מקצועי: פעיל פתח בכיר, משמש כחבר הנהגת פתח באזור שכם. נבחר בבחירות התנועה במרץ 2022. שימש כאחראי על “תיק ההתנחלויות בצפון הגדה המערבית”.

דע’לס מרבה להתראיין ולהופיע באמצעי התקשורת הפלסטינים, הוא מגנה את פעולות ישראל וכוחות הביטחון ביהודה ושומרון ומפגין עמדות ניציות ועוינות כלפי ישראל. הוא מתנגד חריף להתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון ולמתנחלים. במסגרת תפקידו הוא קרא לפלסטינים ביהודה ושומרון “לצאת ולהתעמת עם צעדות המתנחלים”.

בהזדמנות אחרת קרא להקים ועדות שמירה בכפרים במחוז שכם כדי להתעמת עם פעולות המתיישבים נגד הפלסטינים. אחת לכמה זמן הוא נהג לעדכן את מספר הפלסטינים שנהרגו או נפצעו כתוצאה מ”התוקפנות הכיבוש” באזור צפון יהודה ושומרון או על “נזק שביצעו מתנחלים”. דע’לס גם ביקר את המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים בבתי הכלא וטען כי “מתרחשת מדיניות של הרג נגד האסירים הפלסטינים”.

 אחמד אלאסעד- מושל מחוז טובאס

 

פרטים אישיים אחמד מחמוד אסעד צאלח. מוכר בשם אחמד אלאסעד. תושב טובאס, איש פתח.

רקע מקצועי: מאז שנת 2013 שימש כסגן מושל מחוז טובאס.

פעיל מאד במחוז, נוהג להיפגש עם גורמים שונים אזרחיים וביטחוניים. מרבה לערוך סיורים בשווקים ובכפרים במחוז. כמו כן, הוא פעיל מאד בפתרון סכסוכי חמולות. נוהג להגיע ולנחם משפחות שבניהם נהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. אלאסעד פועל לחיזוק הנוכחות הפלסטינית בבקעת הירדן תוך הענקת סיוע לחקלאים פלסטינים.

ב-31 בדצמבר 2020 השתתף בעצרת לציון 56 שנים להקמת פתח. הוא אמר, כי פתח הינה חלוצת “פעולות ההקרבה” ו”כוכבי השהידים”. פתח היא “ים של שהידים”. לדבריו, דרכם לירושלים עוברת דרך השהידים. ב-19 באוקטובר 2023 נשא נאום בעצרת תמיכה שארגנה פתח בתושבי רצועת עזה ובאבו מאזן.

חסין חמאיל –מושל מחוז יריחו

פרטים אישיים: חסין ג’אדאללה חסין חמאיל. נולד בשנת 1979. תושב ח’רבת אבו פלאח (צפונית לראמאללה. חבר פתח במחוז ראמאללה. היחיד מבין המושלים שאינו בן המחוז.

השכלה: ד”ר במנהל חינוך. בשנת 2015 סיים את הדוקטורט באוניברסיטת ירדן בעמאן בירת ירדן. בשנת 2008 סיים לימודי תואר שני באוניברסיטת אלקדס הפתוחה במנהל חינוך. בשנת 2001 סיים תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטת אלנג’אח בשכם. משנת 2017 עבד באוניברסיטת אלקדס הפתוחה, שם שימש כראש שלוחת האוניברסיטה בראמאללה ואלבירה.

רקע מקצועי: שימש במספר תפקידים ארגוניים בתנועת פתח ומשמש כיום גם כדובר הרשמי של פתח. הוא מתנסח באופן רהוט ומפעיל דף פייסבוק מעודכן ומלא בתכנים מענייני הזירה הפלסטינית. מרבה להתראיין ולהופיע בערוצי תקשורת פלסטיניים וערביים תוך שהוא משמיץ באופן קבוע את ישראל. מאז כניסתו לתפקיד המושל מדווח על פעילותו באופן שוטף בדף הפייסבוק של מחוז יריחו. את אותם תכנים הוא מפרסם גם בדף הפייסבוק שלו כדובר רשמי של פתח.

באוגוסט 2023 נחשף בכלי התקשורת, כי חמאיל העניק לבנו ג’אד מתנה, רכב יוקרה מסוג מרצדס, על הצלחתו בבחינות הבגרות.

מחמד טה – מושל מחוז בית לחם

פרטים אישיים: מחמד טה חסן אבו עליא. מוכר בשם מחמד טה. תושב מחנה הפליטים אלדהישה. פעיל פתח.

השכלה : בוגר תואר ראשון במנהל עסקים.

רקע מקצועי: שימש כממלא מקום מושל מחוז בית לחם מאז אוגוסט 2023. חבר מועצה מהפכנית של פתח. שימש במשך שנים כמזכיר פתח בבית לחם. בשנות השמונים היה ארבע שנים בכלא הישראלי בשל השתייכותו לפתח. שימש בעבר גם כמנהל ההקדשים בבית לחם ועבד מספר שנים במשרד מושל מחוז בית לחם. ב-2010 מונה בצו נשיאותי לשמש כסגן מושל המחוז.

מצטפא אלדיראויה (טקאטקה) – מושל מחוז טולכרם

פרטים אישיים: מצטפא אחמד פצ’ל אלדיראויה (טקאטקה). מוצאו מהכפר עלאר, צפונית-מזרחית לטולכרם.

השכלה: בשנת 2009 סיים תואר ראשון באוניברסיטת אלקדס הפתוחה. הגיש עבודה בנושא תרומתן של הבחירות הכלליות לחיזוק הדמוקרטיה במוסדות הרשות הפלסטינית.

רקע מקצועי: באפריל 2016 מונה ע”י אבו מאזן לתפקיד סגן מושל מחוז טולכרם. לפני כן שימש כפקיד בלשכת עובדי הרשות. בשנת 2009 שימש כמזכיר פתח בטולכרם.

בספטמבר 2023 אירח כסגן מושל מחוז טולכרם משלחת מאוניברסיטת ליברפול ועדכן אותה תמונת המצב במחוז טולכרם והפרות ישראל כלפי הצד הפלסטיני.

חסאם אבו חמדהה - מושל מחוז קלקיליה

פרטים אישיים: לואא’ (אלוף) חסאם מחמד עבד אלרחים אבו חמדה (אבו איהאב). תושב קלקיליה.

רקע מקצועי: בשנת 2007 שימש אבו חמדה כחבר הנהגת פתח במחוז קלקיליה. שימש כקצין בכיר במנהלת ההכוונה הפוליטית של מנגנון הביטחון במחוז קלקיליה. מאז נובמבר 2014 משמש בסגן מושל המחוז.

במסגרת תפקידו כסגן מושל המחוז הרבה לבקר בשטח ולהיפגש עם ראשי כפרים ורשויות במחוז. הוא טען בעבר, כי סלילת כבישים ע”י ישראל בקלקיליה נועדה לנתק את המחוז משאר שטחי הרשות ולהקשות על שליטת הרשות הפלסטינית.

מעורב בפתרון סכסוכי חמולות במחוז קלקיליה. נהנה מקשרים עם אנשי פתח וחברי מועצה מהפכנית של פתח בהם לואא’ (אלוף) איאד אלאקרע (חברו בפייסבוק) וגם מופיע באירועים יחד עם מחמוד ולויל, מזכיר פתח בקלקיליה. תוקף את התנהלות ישראל כלפי אסירים פלסטינים בבתי הכל.

 

הרשות הפלסטינית מלחמת חרבות ברזל אבו מאזן ארצות הברית חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד