ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
זמנם קצוב

מסינוואר ועד משעל: אלו בכירי חמאס שעדיין לא חוסלו

אלו בכירי חמאס שעדיין לא חוסלו או נתפסו, ואליהם ישראל מקווה להגיע במהרה - בעזה או בעולם

מסינוואר ועד משעל: אלו בכירי חמאס שעדיין לא חוסלו
בכירי חמאס חאלד משעל ואיסמעיל הנייה צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

גורלו של בכיר חמאס מרואן עיסא, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס לא ברור. אם מותו יאושר, עיסא יהיה מפקד בחמאס הבכיר ביותר שחוסל על ידי כוחות צה"ל מאז המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר על ידי חמאס, שלדעת ישראל עיסא סייע בתכנונה.

חיסול ההנהגה של חמאס לא בהכרח יחליש את הארגון, כך אומרים מומחים ל'ניו יורק טיימס', מכיוון שלחמאס אין דמות אחת ויש רבים בתור שמוכנים לתפוס את מקומם של המחוסלים. לארגון יש זרועות פוליטיות וצבאיות כאחד. חלק ממנהיגיו חיים בעזה, אחרים מפוזרים ברחבי המזרח התיכון. חלקם ידועים בציבור, בעוד אחרים פועלים בצל.

הנה כמה מהדמויות החשובות ביותר של הארגון:

יחיא סינוואר

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, מכונה "הקצב של חאן יונס", עיר הולדתו בדרום עזה. הוא נודע באכזריות נגד פלסטינים שנתפסו עובדים עם ישראל. 

על פי ההערכות הוא אחד ממנהיגי חמאס הבודדים שתכננו את הפיגועים ב-7 באוקטובר, הוא FFK ככל הנראה מסתתר בחאן יונס במנהרות, כך אמר ג'ונתן לורד, עמית בכיר ומנהל תוכנית הביטחון במזרח התיכון במרכז לביטחון אמריקאי חדש, ל'ניו יורק טיימס'.

לדבריו סינוואר, קיים דיונים ללא מכשירים אלקטרוניים מהמודיעין הישראלי ורק מעגל אנשים קטן מאד סביבו ידעו על התקיפה.

מוחמד דף

מוחמד דף הוא מפקד גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, ונחשב לאחד מהאדריכלים המרכזיים של הפיגוע ב-7 באוקטובר.

הרבה אודותיו לא ידוע, מה שמוסיף למיסטיקה שלו בקרב תומכי חמאס בעזה. "הוא אגדה", אמר איש חמאס ל"וושינגטון פוסט". עימאד פאלוג'י, מנהיג חמאס בכיר לשעבר, אמר ב-2014 שדף שומר על פרופיל נמוך, מסתובב עם "דרכונים שונים וזהויות שונות".

הוא התחמק ממספר ניסיונות התנקשות מצד ישראל, כמה מבני משפחתו נהרגו בנסיונות לחסלו.

מרואן עיסא

מרואן עיסא, סגן מפקד הזרוע הצבאית של חמאס ויד ימינו של דף, מנהל רבים מהפעולות היומיומיות של חמאס, כך אמר דניאל ביימן, עמית בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים. כשדף נמצא חלק ניכר מחייו בסתר, עיסא עוזר לנהל פעולות לוגיסטיות עבור גדודי אל-קאסם. ישראל רואה בעיסא איום משמעותי מאוד, אמר ביימן. לא ברור אם הוא חוסל בסוף השבוע, אך על פי האינדיקציות הוא נהרג.

מוחמד סינוואר

מוחמד סינוואר הוא יד ימינו של אחיו, יחיא סינוואר. למרות שכבר מזמן פשטו השמועות כי הוא נהרג, בצה"ל ציינו לאחרונה שהוא בחיים. בתחילת נובמבר צה"ל פשט על משרדו של מוחמד, שם נמצאו "מסמכי דוקטרינה צבאית". בדצמבר פרסם צה"ל גם סרטון של מוחמד במכונית בתוך מנהרה בעזה.

אם ישראל תתנקש בחייו של האחים סינוואר ודף, היא תוכל "למצוא דרך להכריז על ניצחון" ולסיים את המלחמה בעזה , אמר ג'ונתן לורד.

איסמעיל הנייה

רבים מהמנהיגים הפוליטיים של הארגון נמצאים מחוץ לרצועה. אחד הבכירים שבהם הוא איסמעיל הנייה, שמנהל חלק גדול מעבודתו מבירת קטאר. תפקידו להיות הפנים של חמאס, להפיץ את הרטוריקה הפוליטית של הארגון ולנסות לגייס כסף למימון פעולותיה.

מאחר שהמנהיגים הפוליטיים והצבאיים של חמאס חיים בנפרד, גיאוגרפית וארגונית - לא ברור באיזו מידה מנהיגים פוליטיים כמו הנייה ידעו על הפיגוע ב-7 באוקטובר/

חלאד משעל

בעבר היה מנהיג חמאס, חאלד משעל אחראי על משרד התפוצות של הקבוצה, ודאג לתמיכה בחמאס בחו"ל, כולל בקרב פליטים פלסטינים בירדן ובלבנון. לאחר הפיגוע ב-7 באוקטובר ותחילת מלחמתה של ישראל בעזה, קרא משעל להפגנות במדינות המוסלמיות, ואמר בהצהרה מוקלטת: "זהו רגע של אמת והגבולות קרובים אליכם; כולכם יודעים את האחריות שלכם".

משעל שרד ניסיון התנקשות ישראלי ב-1997 בבירת ירדן, עמאן, נסיון החיסול הכניס את יחסי ירדן עם ישראל למתיחות. ראש ממשלת ישראל דאז נתניהו, הורה על נסיון ההתנקשות, כך אמרו אז גורמים אמריקאים וישראלים. משעל שרד לאחר שגורמים מארצות הברית וירדן דרשו מישראל לתת לו תרופה. הוא אמר שניסיון ההתנקשות היה רגע מרכזי בחייו, וכינה אותו לידתו השנייה .

מלחמת חרבות ברזל חמאס חלאד משעל איסמעיל הנייה יחיא סינוואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד