כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
157 יום ללחימה

חוסר ומחסור: נציבת קבילות החיילים מפרסמת דוח קשה

חוסר בציוד ללוחמים, מחסור במיגוניות בבסיסים, ומעטפת לקויה לבני משפחה בשירות סדיר של חיילים שנפלו במלחמה | עלייה של 100% בקבילות של אוכלוסיות נוספות, כמו אזרחים, שבדרך כלל לא פונים לנציבות | הדו"ח הקשה של נציבת קבילות החיילים על חודשי המלחמה הראשונים

חוסר ומחסור: נציבת קבילות החיילים מפרסמת דוח קשה
מלחמת חרבות ברזל צילום: דובר צה"ל

נציבת קבילות החיילים, תא"ל במיל' רחלי טבת ויזל, הגישה לשר הביטחון יואב גלנט את הדו"ח השנתי לשנת 2023, שעוסק בין היתר גם בשלושת חודשי המלחמה הראשונים, מאוקטובר עד סוף דצמבר. במהלך חודשים אלה, נרשמה עלייה של 265% בהיקף הקבילות של משרתי מילואים בצה"ל ביחס לאותה תקופה אשתקד. בנוסף, נרשמה עלייה של 100% בקבילות של אוכלוסיות נוספות, כמו אזרחים, שבדרך כלל לא פונים לנציבות.

פניות רבות שהגיעו לנציבות העלו כי לא קיימת מדיניות סדורה בצה"ל בנוגע למענה שניתן לחיילים שהם בני ובנות זוג של לוחמים ולוחמות שנפלו במלחמה. אוכלוסיה זו לא מוגדרת כ"ידועים בציבור" ולכן לא זכאית לזכויות שניתנות לקרובי החלל מדרגה ראשונה. נציבת קבילות החיילים פנתה בנושא לראש מחלקת נפגעים בצה"ל, שפרסמה מדיניות סדורה בנושא.

עם תחילת הלחימה, הגיעו לנציבות גם קבילות מחיילים בסדיר ובמילואים על פערים בציוד צבאי ביחידות השונות: מחסור בציוד לחימה, אפודים, מדים, ציוד חורף, אוהלים, שירותים כימיים ועוד. הנציבות פעלה בשיתוף פעולה עם אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל כדי לוודא שכלל החוסרים מטופלים.

דוגמה בולטת נוספת היא פערי מיגון בבסיסי צה"ל: החלו להתקבל פניות על חוסרים במרחבים מוגנים ביחידות צבאיות. מבירור הנושא עלה כי בשל גיוס המילואים הנרחב בתחילת המלחמה, יש בסיסים שבהם לא היה מקום לכל החיילים במיגונית - ורק בהמשך הוצבו מיגוניות נוספות. במקרה אחר, חיילת הלינה על כך שבשעת אזעקה, מפקדיה מונעים ממנה לצאת מהחמ"ל לממ"ד. מבירור עלה כי כלל חיילי החמ"ל נדרשים להגיע למרחב מוגן - וגורמי הפיקוד החליטו על חידוד הנהלים.

דוח נציבת קבילות החיילים רחלי טבת ויזל מלחמת חרבות ברזל חוסר בציוד ללוחמים מחסור במיגוניות מילואים משפחות נופלים צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד