ג' תמוז התשפ"ד
09.07.2024
"סוכן זר"

בכיר באופוזיציה הרוסית: "במדינה מתוקנת מיליונים היו מגיעים להלוויית נבלני"

יבגני סטופין, חבר מועצת עיריית מוסקבה המתנגד באופן גלוי למלחמה, אמר בראיון לתקשורת הישראלית ממקום גלותו בגרמניה: "אם המדינה שלי הייתה במצב נורמלי – מיליונים של רוסים היו מגיעים להלוויה של אלכסיי נבלני"

בכיר באופוזיציה הרוסית: "במדינה מתוקנת מיליונים היו מגיעים להלוויית נבלני"
נרות לזכרו של נבלני צילום: אריק מרמור, פלאש 90

"כל עוד פוטין הוא הנשיא – המלחמה באוקראינה תימשך", כך אמר יבגני סטופין, אחד האופזיציונרים הבולטים ברוסיה של השנים האחרונות לאלכס נירנבורג בכאן חדשות.

סטופין בן 40, חבר מועצת עיריית מוסקבה, עזב את רוסיה לאחר שהוכרז כ"סוכן זר" בשל התנגדותו למלחמה באוקראינה. לדבריו, ההחלטה לעזוב נבעה בשל חשש שייעצר.

על השאלה כיצד חש כשצפה בהלווייתו של אלכסיי נבאלני, אותו הכיר היטב, ענה סטופין: "רוב התומכים של נבלני ברוסיה מפוחדים בשל הדיכוי המוחלט בו נוקט השלטון ולכן הם לא באו להלוויה. אם היינו במצב פחות או יותר נורמאלי – במדינה אירופית כזו או אחרת או למשל בישראל אני בטוח לחלוטין שמיליונים של רוסים היו מגיעים להלוויה של אלכסיי".

 

סטופין משוכנע שנבלני נרצח. לדבריו, נבלני הועבר למושבת העונשין המרוחקת על מנת שיהיה ניתן להסתיר מהציבור את נסיבות המוות של מנהיג האופוזיציה.

סטופין אמר, "מושבת העונשין 'פולרני וולק' 'זאב הקוטב' היא כזו שכל הצוות שלה מתגורר ביישוב אחד. היישוב הזה נוצר על מנת לתחזק את מושבת העונשין ובלעדיה אין ליישוב הזה זכות קיום. זה מקום אידיאלי בשביל להכריח את כל הצוות לשתוק. לכן אני חושב שהוא הופנה בכוונה למושבת העונשין הזאת – כדי שבמקרה ויירצח ניתן יהיה להסתיר את הנסיבות האמיתיות של המוות".

על השאלה בנוגע לבחירות שצפויות ברוסיה בסוף השבוע השיב סטופין באופן ישיר: "אנחנו לא קוראים לזה בחירות – אנחנו קוראים לזה הליך המדמה בחירות. זה מדוייק יותר. ברור שלא יהיו הפתעות. יש אפשרות להצבעה אלקטרונית, יש לחצים על עובדי מדינה להגיע להצבעה, הורידו את כמעט את כל המצלמות בקלפיות – כלומר יש המון אפשרויות פתוחות לזיופים כמובן לטובתו של פוטין".

גם בנוגע למלחמה באוקראינה, מנהיג האופוזיציה הרוסי אינו איש בשורות. בהקשר זה אמר סטופין: "לצערי התחזית היא שכל עוד פוטין בשלטון המלחמה הזאת תימשך. כי המלחמה מועילה לו. אנחנו גם רואים שהרייטינג שלו עולה כשיש החרפה מקסימלית של היחסים עם המערב. זה כמו בספר של ג'ורג' אורוול שבו 3 אימפריות נלחמות כדי בעצם להדק את השליטה על האזרחים שלהן – זה המצב גם פה".

בנוגע לנסיבות שהובילו אותו להצטרף לאופוזיציה הרוסית, נזכר סטופין באירוע שהתרחש כשהיה עורך דין פרטי. לדבריו: "הייתי לוחם למען הסביבה ובמחוז שגרתי בו היה מפעל מזהם שהרג אנשים. הוא היה שייך לבן של חבר של פוטין – צ'ייקה. ולמרות שהוכחנו לכל הרשויות שזה מפעל מזהם – איש לא הסכים לסגור אותו ואמרו לנו ישירות – 'לסגור? על מה אתם מדברים? אתם יודעים הרי למי המפעל הזה שייך".

סטופין משוכנע שיום אחד יחזור לרוסיה ויהיה מאלו שינסו לשקם את המדינה ואת הדמוקרטיה שלה אחרי עשרות שנות שלטון פוטין. כדי שזה יקרה על רוסיה עצמה לעבור סדרה של מהלכים דרמטיים.

הריאיון שודר ב"השעה הבינלאומית" עם ערן סיקורל בכאן רשת ב'.

אלכסיי נבלני מלחמת אוקראינה רוסיה יבגני סטופין ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד