ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
"אידאולוגיה רצחנית ומרושעת"

שערורייה: 2,450 מורים נכנסו למערכת החינוך בלי תעודת הוראה

מרכז המחקר והמידע של הכנסת מדווח כי 2,450 מורים שהוכשרו ברשות הפלסטינית, נכנסו בעשור האחרון למערכת החינוך בישראל, מבלי שניתנה להם תעודת הוראה ישראלית

שערורייה: 2,450 מורים נכנסו למערכת החינוך בלי תעודת הוראה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

ועדת המשנה לתוכניות הלימודים במזרח ירושלים והפיקוח עליהן, בראשות ח"כ עמית הלוי קיימה דיון מעקב בנושא הכשרות מורים להוראה בחינוך הערבי במזרח ירושלים.

יו"ר הוועדה ח"כ עמית הלוי אמר בפתח הדיון כי "בעשור האחרון 3,500 מורים חדשים נכנסו למערכת החינוך הישראלית, אחרי שהוכשרו להוראה באוניברסיטאות ברשות הפלסטינית. יש להם משיכה אידאולוגית ללכת ללמוד שם, זה לא משיקולי נוחות. מקורות היניקה של הטרור זה הרעיונות והמחשבות שמסופקים ביד מרושעת ונדיבה ע"י מערכת החינוך של עזה, של אונר"א ביו"ש  ושל בתי ספר במזרח י-ם. כשהבריכה מלאה באידאולוגיה רצחנית ומרושעת, מידי פעם קופצים ממנה מרצחים. יש לנו ויכוח די מתיש עם עובדי שב"כ שמתעקשים לא לבדוק גם מורים שיש להם חיווי לזיקה לטרור."

 לדברי סגנית יועמ"ש משרד החינוך ​שרית שפיגלשטיין: "שר החינוך אישר כי יש מקום לבחינת כללי האגף להכרת תארים אקדמיים מחו"ל, של אוניברסיטאות בשטחי הרשות הפלסטינית ועזה, בהם מתקיימת הסתה נגד ישראל ונגד יהודים. השר מבקש לקדם את המתווה הזה, שייבחן עם גורמים בנציבות שירות המדינה והממונה על השכר באוצר, משרדי החוץ המשפטים. ישנו מסלול שצריך להיעשות במקביל, לפעול להגדיל ולהרחיב את תחומי המסגרות בתוך המדינה כך שיינתן מענה ללימודים. ברשותנו לא מצויים נתונים על הסתה עובדתית ולכן פנינו לגורמים האמונים על איסוף מידע שכזה –שב"כ או מל"ל."

ח"כ הלוי הזכיר הצעת חוק שלו שתוגש בימים הקרובים ומבקשת לאסור העסקת עובדי הוראה בעלי תארים אקדמאים מהרשות הפלסטינית: "אם שר החינוך יתמוך בחקיקה שלי, ההצעה שלי תעבור בחקיקה בקלות רבה יותר מהמתווה שהצעת, אפילו תוך שבוע. הדרך הנכונה והקלה יותר היא בחקיקה שנעביר במושב הבא".

ח"כ זאב אלקין 'המחנה הממלכתי' אמר: "אני מציע לתקוף את הנושא מכיוון חיובי ולא שלילי – לא להוציא מורה מהמערכת, אלא לבדוק איך ניתן להרחיב ולהגדיל את המערכות להכשרת מורים לחינוך ערבי כך שילמדו כאן ולא בג'נין או בחברון."

נציגת משרד החינוך לילי רוסו הסבירה על תהליך קבלת תעודת ההוראה: "כידוע, אין אצלנו מבחני רישוי כדי לקבל רישיון עיסוק בהוראה. לאחר שהסטודנט מקבל תעודת ההוראה, הבוגר עובר תהליך התמחות ורק אחרי שעבד שליש משרה עם התמחות וקיבל הערכה ממורה-חונך, הוא יכול לקבל רישיון עיסוק בהוראה. רישיון זה מבוסס על הנחיות וכללים שמופיעים בחוזר מנכ"ל. באשר לעולים, גם מי שלימד 20 שנה בחו"ל, עליהם לעבור אוריינטציה למערכת החינוך בישראל, מעין תהליך סטאז' לעולים."

יובל וורגן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת הזכיר את המסמך שהציג בישיבה הקודמת ולפי נתוני הלמ"ס, בעשור האחרון נכנסו למערכת החינוך בישראל 3,500 מורים חדשים שהם בוגרי אונ' מהרשות הפלסטינית. רק 30% מהם למדו במסלול שהעניק להם תעודת הוראה: "פנינו לעיריית י-ם ושם לא ידעו לומר לנו לכמה מהמורים האלה יש תעודת הוראה. כלומר, 2,450 מורים שהוכשרו ברשות הפלסטינית, נכנסו למערכת החינוך בישראל, מבלי שניתנה להם תעודת הוראה ישראלית."

נציג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ד"ר דוד מעגן ציין בפני חברי הוועדה, "יש תופעה נוספת, של מורים שאין להם תואר בישראל והם גם לא מופיעים בשקילת תארים של משרד החינוך. המשמעות היא – יכול להיות שיש עוד ערוצי כניסה למערכת החינוך של מורים שלא הוכשרו בישראל."

על כך אמרה רוסו ממשרד החינוך: "אולי הם מועסקים ע"י עמותות ולא במשרד החינוך. ואז יתכן שיש מצב שמנהלים צורכים מורים כאלה ללא רישיון הוראה. בעמותות או במוסדות המוכר שאינו רשמי, מנהל תיכון יכול לצרוך מורים עם תואר בפיזיקה למשל, ללא תעודת הוראה, לתקופה שלא תעלה על 3 שנים, עם התניה שילמד לתעודת הוראה." רוסו הוסיפה כי "מרבית בתי הספר במזרח י-ם רוצים תעודת בגרות ישראלית. לכן הרבה מורים שמגיעים אלינו עם תעודת הוראה, ותואר בחינוך מהרשות הפלסטינית, אנחנו עושים להם הרחבת הסמכה. זאת תעודת הוראה נוספת."

מורים תעודת הוראה משרד החינוך הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד