כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024
מנצלים את המצוקה

העזתים משלמים אלפי דולרים כדי לברוח מהרצועה

חברה מצרית גובה מעזתים 5,000 דולר לראש כדי לברוח החוצה, פי 14 ממה שעלה לפני ה-7 באוקטובר. בסקיי ניוז נכתב כי החברה הפכה לאופציה היחידה עבור משפחות רבות המחפשות לברוח מעזה

העזתים משלמים אלפי דולרים כדי לברוח מהרצועה
פליטים פלסטינים צילום: Atia Mohammed/Flash90

לפני המלחמה, פלסטינים המתינו כמה שבועות או חודשים עד לכניסה למצרים. עם זאת, על ידי תשלום של כמה מאות דולרים לאחת מכמה חברות, הם יכלו להיכנס למצרים תוך מספר ימים.

נסיעות רגילות הושעו מאז תחילת המלחמה. תשלום כספי הוא כעת הדרך היחידה של פלסטינים לעזוב את עזה, אם לא מדובר בפינוי רפואי.

לפני המלחמה היו כמה חברות שהציעו מעבר חופשי מהרצועה למצרים, כעת נותרה רק אחת - החברה המצרית Hala.

בסקיי ניוז מדווח כי לפני המלחמה, ניתן היה לנסוע עם Hala תמורת 350 דולר. עם זאת, מאז החלה המלחמה העלתה החברה את מחיריה ל-5,000 דולר למבוגר - עלייה של פי 14.

"הם ביקשו 5,000 דולר למבוגר ו-2,500 דולר לילד. איך אנחנו יכולים לספק את זה?" אמרה אמא עזתית לרשת סקיי ניוז.

סוכן לשעבר של החברה אמר לסקיי ניוז שהוא עזב את התעשייה בגלל עליות המחירים. "אני מסרב לקחת חלק בפשע המחירים האלה ובסחיטה", הוא אמר.

ב-27 בפברואר למשל, נרשמו 246 אנשים לנסוע עם חברת Hala, לעומת 40 שפונו חינם בשל מצבם הרפואי, ו-123 אזרחים זרים.

רשימת הנסיעות של החברה לאותו יום, כללה 48 ילדים ו-198 מבוגרים, שישה מהם אזרחים מצרים. בהתבסס על התעריפים של Hala, זה אומר שהחברה הרוויחה ביום מעל מיליון דולר. אזרחים מצרים משלמים תעריף נמוך בהרבה.

רבים מאלו ששילמו לחברה אמרו כי התשלום התבצע במזומן, ולאף אחד מהם לא סופקה קבלה. הם קיבלו רק כרטיס עם שמם, אך ללא מידע על הסכום ששולם.

ולמרות שהמחירים נמצאים ברשתות החברתיות, אף אחד מהם לא מסופק רשמית על ידי Hala.

"הם לא היו מפרסמים מחירים באופן רשמי - הם חוששים מהזעם", אמר אחד שארגן נסיעה למשפחתו. "אנשים פשוט מבררים ומפיצים את הבשורה".

עובד Hala אמר לסקיי ניוז כי הדרך הטובה ביותר להירשם ולשלם עבור נסיעות עם החברה היא לשלוח קרוב משפחה למשרד הראשי שלהם בקהיר.

המשרד הראשי של החברה נמצא במטה האם שלה, קבוצת אורג'י, ברובע נאסר סיטי בקהיר.

"כל הבניין נשמר באבטחה מאסיבית", אמר מקור אחד שביקר במשרד. "זה מאוד מפואר".

מקורות רבים אמרו שלעתים קרובות היו מאות או אלפי אנשים בתור בחוץ. שניים אמרו שהם נאלצו לשלם פיקדון של 1,000 דולר שלא ניתן לקבל חזרה רק כדי להיכנס לבניין.

לאחר אישור שמם, הלקוחות מקבלים כרטיס נסיעה וממתינים עד ששמותיהם יופיעו ברשימת הנסיעות.

שר החוץ של מצרים, סאמח שוקרי, הגיב על הדיווח: "ננקוט בכל האמצעים שנדרשים כדי לחסל את זה לחלוטין. אסור לנצל את המצב הזה לרווח כספי".

בתשובה לשאלת סקיי ניוז האם הרשויות יבדקו את הטענות הללו, אמר שוקרי כי מצרים "כבר בוחנת את זה ותנקוט פעולה מול כל מי שהיה מעורב בפעילות כזו".

עמר מגדי, מומחה למצרים בארגון זכויות האדם Human Rights Watch, אמר לרשת כי תגובתו של שוקרי לא נשמעת אמינה.

"זה לא הגיוני", אמר מגדי. "לא יכולה להיות פעילות כלכלית כזו, במיוחד כשמדובר במונופול, בלי אור ירוק מהצבא ובלי קשרים ממשיים לצבא".

"בעיקר הצבא והמודיעין הצבאי הם ששולטים בגבול", הוא אמר. "אף אחד לא יכול לעבור את הגבול ללא ידיעת השלטונות המצריים".

 
מצרים מלחמת חרבות ברזל רפיח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}