כ"ג סיון התשפ"ד
29.06.2024
סיוע לפוטין

רוסיה משתמשת באלפי מערכות של מאסק במלחמה

רוסיה משתמשת באלפי מערכות 'סטארלינק' של מאסק במלחמה. השימוש הרוסי בלוויינים שמייצר אילון מאסק מצביע על כך שמוסקבה שוחקת יתרון גדול בשדה הקרב האוקראיני

רוסיה משתמשת באלפי מערכות של מאסק במלחמה
חללית של ספייסאקס צילום: SpaceX

קצין מודיעין צבאי בכיר של אוקראינה אמר שכוחות הפלישה הרוסיים בארצו משתמשים באלפי מסופי אינטרנט לווייניים של חברת 'סטארלינק' של אילון מאסק, וכי הרשת פעילה בחלקים הכבושים של אוקראינה במשך "די הרבה זמן". 

גנרל קירילו בודאנוב אמר כי רוסיה התחילה לרכוש מסופי Starlink, מתוצרת SpaceX של אילון מאסק, בקנה מידה שעלול להביא לה יתרון גדול בשדה הקרב האוקראיני. ממשלת אוקראינה אמרה בשנה שעברה כי כ-42,000 מסופים משמשים את הצבא, בתי החולים, עסקים וארגוני סיוע באוקראינה.

הלווין של אילון מאסק מאובטח יותר מאותות סלולרי או רדיו, ונחשב כל כך חיוני לפעילות האוקראינית, עד שהפנטגון חתם על עסקה עם SpaceX בשנה שעברה כדי לסייע במימון לכוחות קייב. עד כה, לכוחות הרוסיים לא הייתה מערכת תקשורת מאובטחת דומה.

חברות פרטיות רוסיות קונות את המסופים ממתווכים ומספקות את הציוד לרוסיה דרך מדינות שכנות, כולל רפובליקות סובייטיות לשעבר, אמר בודאנוב ל'וול סטריט ג'ורנל'.

עוד דווח, כי אתר שמשתמש בשם של חברת מוצרי חשמל גרמנית מוכר מסופי סטארלינק בכמעט 300,000 רובל, קצת יותר מ-3,000 דולר.

מאסק אמר בעבר ש-SpaceX לא מוכרת לרוסיה. "למיטב ידיעתנו, שום Starlinks לא נמכרו ישירות או בעקיפין לרוסיה", כתב מאסק.

לא מאסק ולא סטארלינק הגיבו ישירות לשאלות העיתון האם ניתן להשיג את המכשירים במדינות אחרות ולהשתמש בהם בחלקים הכבושים הרוסים באוקראינה. החברה אמרה שהיא נוקטת בצעדים כדי לבטל את ההפעלה של מסופי Starlink אם החברה קובעת שגורמים מוסמכים או לא מורשים משתמשים בהם.

משרד ההגנה הרוסי לא הגיב לבקשת תגובה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר מוקדם יותר השבוע כי רשמית סטארלינק לא נמסר לרוסיה ולא נעשה בו שימוש במדינה. 

דיווחים על השימוש הרוסי בסטארלינק מגיעים כאשר מאסק התבטא נגד סיוע נוסף לאוקראינה, ואמר ביום שני האחרון כי זה יאריך את המלחמה ויגרום להרוגים נוספים מכיוון ש"אין שום סיכוי" שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין עלול להפסיד במלחמה.

במהלך הדיון בפורום ב-X, מאסק הודה שהוא הואשם בתמיכה בפוטין, אך כינה זאת אבסורד, והצביע בין השאר על התמיכה שסטארלינק סיפקה לאוקראינה.

כשנשאל על דעותיו של מאסק על המלחמה, אמר ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה בודאנוב: "זה עניין אישי שלו".

 

רוסיה מלחמת אוקראינה רוסיה אילון מאסק סטארלינק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד