אחת התוכניות הגדולות בארץ: אלפי דירות חדשות ייבנו בעיר הדרומית
התכנית 'רובע רותם - דימונה מזרח' להקמת רובע מגורים חדש בן כ-7000 יח"ד ברמת מפורטת ועוד כ-3,000 יח"ד ברמת תוכנית מתאר, לצד אזור תעשיה ותעסוקה, שטחי ציבור, תחנת רכבת חדשה ומרכז תחבורה - הוחלטה להפקדה בועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז דרום
- קובי ברקת
- ו' אדר א' התשפ"ד
התוכנית שיזמה רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף עם עיריית דימונה, להקמת רובע מגורים חדש עם אזור תעשיה ותעסוקה (כ- 582,800מ"ר תעסוקה וכ-42,500 מ"ר מסחר), תחנת רכבת חדשה ומוסדות ציבור שוכנת מזרחית לישוב הקיים ומתפרשת על כ-10,260 דונם.
התכנית הענקית תזניק את דימונה קדימה ותאפשר לה להציע איכויות מגורים גבוהות ואטרקטיביות, לטובת פיתוח משמעותי נוסף של העיר, הנמצאת בתנופת גידול בשנים האחרונות.
התוכנית מציעה תמהיל מגורים מגוון הכולל בינוי עירוני מרקמי וצמוד קרקע המשלב עירוב שימושים וקשר חזק בין העיר והמדבר, עם תכנון בר קיימא תואם אקלים המותאם למיקום העיר במדבר ולאיכות חיים גבוהה שיש להעניק לתושבי העיר.
היקף המגורים בתוכנית הוא כ-7,000 יח"ד חלקן דירות קטנות וכ-300 יח"ד לדיור מוגן. הבינוי כולל בנייה רוויה של 4-9 קומות, בנייה מרקמית, בנייני גן-גג של כ- 3-5 קומות ובנייה צמודת קרקע. בנוסף כ-3,000 יח"ד ברמה של תוכנית מתאר.
עוד התוכנית כוללת כ-225 דונם מדרום לשכונת השחר ובסמוך לכניסה החדשה לעיר לטובת מוסדות חינוך וציבור מטרופוליניים ועירוניים כגון מוסד אקדמי, מעונות סטודנטים ומרכז רפואי. בסמוך לפסי הרכבת מתוכננת תחנת רכבת חדשה, כיכר עירונית ואזור תעסוקה ותעשיה בשטח של כ-600 דונם הכולל גם אצטדיון עירוני וארנה חדשים.
השכונה מתחברת לעורקי התנועה והמוקדים המרכזיים בעיר ויוצרת ציר ירוק ראשי עם מערכת צירים ירוקים ומוצלים להולכי רגל בין העיר למדבר. השטחים הפתוחים המקיפים את העיר יטופלו לרבות פינוי מטרדים וערימות פסולת שהושלכו בשטח. בנוסף, יוקם מרכז למבקרים ויציאה לטיולים בשמורת נרקיסים של נחל דימונה ונחל אשלון.
ברחוב הראשי של הרובע מוצעת בניה גבוהה יותר (9.5 קומות) עם חזית מסחרית ובשילוב מבני ציבור, תעסוקה ומפתח רחב לפארק המרכזי ולפעילויות המשתלבות בשוליו. כמות המסחר מתאימה כך שתענה לצרכים המקומיים של תושבי הרובע ותיצור "חיות אורבנית", ללא פגיעה במרכז העיר דימונה.
כחלק מהתפיסה הסביבתית והחברתית מרבית בניני המגורים המרקמיים מתוכננים סביב חצרות פנימיות מוצלות, המאפשרות תנועת הולכי רגל רציפה בין המגורים למבני הציבור, לשטחים הפתוחים ולאזור התעסוקה והרכבת.
תכנון המרחב הציבורי והפרטי הותאם באופן מיטבי לאקלים המדברי ולמקסום פוטנציאל ייצור האנרגיה כרובע השואף להיות מאופס אנרגיה. במסגרת זאת, התכנית מתמרצת בניית גגות שטוחים בבנייה צמודת הקרקע, עם מערכת פאנלים סולארית (בתכנית "תמריץ התאמה למדבר"). בנוסף התכנית מאפשרת תחבורה ציבורית מעולה וקישוריות אורבניות טובה ומוצלת להולכי רגל ורוכבי אופניים.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות