כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
מזוהים כיהודים

האנטישמיות פוגעת בציבור החרדי יותר מהציבור הכללי

מכת האנטישמיות בארה"ב פוגעת בציבור החרדי יותר מאשר בציבור היהודי הכללי. ארבעה מכל עשרה (39%) חרדים דיווחו שהותקפו על רקע אנטישמי, לעומת 26% יהודים מזרמים אחרים ו-19% מקרב החילונים

האנטישמיות פוגעת בציבור החרדי יותר מהציבור הכללי
אגרוף. אילוסטרציה צילום: unsplash

השנים האחרונות הביאו איתן עלייה בתופעת האנטישמיות בארצות הברית. נגע האנטישמיות, שנראה שהעולם מנסה להיאבק בו, הרים את ראשו, ופוגע ביהודים בכל רחבי העולם – גם במעצמה הגדולה ביותר. מאז מתקפת ארגון החמאס האכזרית בשמחת תורה, היהודים בארה"ב חשים יותר מאוימים. ההפגנות האנטי-ישראליות והשיח האנטישמי שהפך נפוץ יותר בתקשורת וברשתות החברתיות משפיעות על תחושת הביטחון – או היעדר הביטחון – של הציבור היהודי.

סקר חדש שהתפרסם השבוע בחן את התחושות של הציבור היהודי בארה"ב. הסקר נערך ע"י הוועד היהודי-האמריקאי (AJC), ארגון לא-פוליטי וללא מטרת רווח שהוקם בשנת 1906 במטרה לקדם את האינטרסים של העם היהודי ברחבי העולם באמצעות קשרי ממשל ודיפלומטיה, ופועל גם בישראל.

הסקר מצא שקצת יותר מתשעה מתוך עשרה יהודים-אמריקאים (93%) אומרים שהאנטישמיות בארה"ב היא בעיה חמורה. 53% מגדירים אותה כחמורה מאוד, ו-41% כבעיה שקיימת. זאת עלייה קלה משנה שעברה, אז 89% הגדירו את האנטישמיות בארה"ב כבעיה. חשוב לציין שהייתה עלייה משמעותית בשיעור היהודים-האמריקאים שמגדירים את הבעיה כחמורה מאוד – בשנה שעברה שיעורם עמד על 43%, לעומת 53% השנה.

נתון מעניין בהקשר זה הוא שיהודים חילונים רואים באנטישמיות בעיה חמורה פחות מאשר היהודים הדתיים האמריקאים (46% לעומת 57%). 

78% מהיהודים-האמריקאים מדווחים שמאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל", בחג שמחת תורה, הם מרגישים פחות בטוחים כיהודים בארה"ב. 

"הנתון הבלתי נתפש לפיו 3 מתוך 4 יהודים אמריקאים מרגישים פחות בטוחים מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, מראה באופן מדויק את הקשר הבלתי ניתן לניתוק בינינו לבינם. בנוסף, הגידול בפרסומי הפייק והפצת הדיסאינפורמציה מהווים אחד מהמרכיבים לאנטישמיות הגואה", אמרה מנכ"ל AJC בישראל, סא"ל (מיל') אביטל ליבוביץ. "אמנם מלחמת חרבות ברזל היא זירת הלחימה העיקרית, אבל זירת האנטישמיות והעדר הבטחון של יהודים ברחבי העולם, גם היא זירה בה יש לטפל".

לא רק זאת, במסגרת הסקר, כל יהודי-אמריקאי רביעי (25%) העיד שהותקף על רקע אנטישמי במהלך השנה 2023 – אם באופן פיזי, מילולי, דיגיטלי או בוונדליזם. 22% מהנשאלים הותקפו באופן מילולי, 7% בוונדליזם ו-3% באופן פיזי. כאשר בוחנים את הנתונים לעומק, עולה שהיהודים-האמריקאים החרדים הותקפו יותר מאשר יהודים חילונים או מזרמים אחרים. ארבעה מכל עשרה (39%) חרדים דיווחו שהותקפו על רקע אנטישמי, לעומת 26% יהודים מזרמים אחרים ו-19% מקרב החילונים.

באשר לתחושת הביטחון של היהודים-האמריקאים, כשני שליש (64%) דיווחו שסידורי האבטחה במוסדות היהודיים שהם משתייכים אליהם הוחמרו בחמש השנים האחרונות. בקרב הקהילות החרדיות, 82% מהנשאלים דיווחו שהאבטחה במוסדות היהודיים שלהם עובתה, לעומת 69% בקרב יהודים מזרמים אחרים ו-45% מקרב החילונים. עם זאת, תחושת הביטחון של יהודים-אמריקאים כשהם פוקדים את המוסדות היהודיים אינה טובה – כמעט כל יהודי רביעי (22%) העיד שאינו מרגיש בטוח כשהוא נמצא בתוך מוסד יהודי.

בפעם הראשונה, בחן סקר הוועד היהודי-האמריקאי תקיפות אנטישמיות של עסקים יהודיים. אחד מכל חמישה (19%) יהודים שנשאלו העיד שעסק בקהילה שלו הותקף על רקע אנטישמי בחמש השנים האחרונות. תקיפה, לדוגמה, היא ריסוס גרפיטי או שבירת חלונות. 6% אמרו ששמעו על אירוע אחד כזה, ו-13% על יותר מאחד. בקרב הקהילות החרדיות, המצב חמור אף יותר: שליש (33%) מהנשאלים העידו שעסקים בקהילות שלהם הותקפו על רקע אנטישמי בחמש השנים האחרונות, זאת לעומת 17% מקרב החילונים.

מהזווית הפוליטית, הסקר בחן את שביעות הרצון של היהודים-האמריקאים מהתנהלות הממשל האמריקאי בכל הנוגע לאנטישמיות. 57% מהנשאלים אמרו שהם מרוצים מתגובתו של הנשיא ביידן לאנטישמיות. 
פילוח מעניין בחן את הבדלי הדעות בקרב הזרמים היהודיים בארה"ב – 41% מהחרדים העידו שהם מרוצים מהתנהלות הנשיא בנושא אנטישמיות, שיעור נמוך יותר מהזרמים האחרים באופן משמעותי. עם זאת, מדובר בעלייה משנים קודמות – 29% בשנה שעברה, ו-31% לפני כשנתיים.

סקר הציבור היהודי-האמריקאי בוצע עבור הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) על-ידי מכון הסקרים העצמאי SSRS. המדגם הלאומי המייצג כלל 1,528 נשאלים יהודיים-אמריקאים בגילאי 18 ומעלה, שנשאלו בסקר טלפוני ואינטרנט בתאריכים 5 באוקטובר – 21 בנובמבר 2023. מרווח השגיאה לנשאלים היהודיים עמד על ±3.2%.

הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) הוא מהארגונים הדיפלומטים היהודיים המובילים בעולם, והיה הראשון שפתח משרד בירושלים, בירת ישראל, בשנת 1964. לארגון 25 משרדים בארה"ב, 14 משרדים ברחבי העולם, וכן 38 הסכמי שיתופי פעולה עם ארגוני קהילות יהודיות ברחבי העולם. מטרת AJC היא להפוך את העולם לבטוח יותר עבור העם היהודי, לשפר את מעמדה של ישראל בעולם ולקדם ערכים דמוקרטיים. משרד AJC בירושלים, בהובלתה של סא"ל (מיל') אביטל ליבוביץ', עובד מול גורמים בכירים בישראל לקידום שיתופי פעולה בחברה הישראלית, פעיל בזירה הדיפלומטית וביחסים הבין-דתיים, ופועל לחיזוק היחסים בין יהודים אמריקאים וישראלים. מנכ"ל הארגון העולמי הוא טד דויטש.

ארצות-הברית גל אנטישמיות אנטישמיות בארצות הברית מלחמת חרבות ברזל תקיפה אנטישמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד