כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
למען בטיחות המבקרים

שמורת הטבע בצפון נסגרת: זו הסיבה

שמורת הטבע בצפון הארץ נסגרת למבקרים החל ממחר זאת למען בטיחות המבקרים לאחר ששפעת העופות ממשיכה להתרחב בשמורה

שמורת הטבע בצפון נסגרת: זו הסיבה
עגורים מתים בעמק החולה צילום: עידו שקד, רט"ג

רשות הטבע והגנים מעדכנת כי שמורת הטבע החולה נסגרת למבקרים החל ממחר (חמישי) 15/2/24 בשל מקרי שפעת העופות שזוהו בעופות בר באזור עמק החולה ועלול לגרום גם לתחלואה בקרב בני אדם.

ההחלטה על כך התקבלה בהמשך להערכת מצב שהתקיימה עם נציגי משרד הבריאות ומשרד החקלאות ובמטרה למנוע סיכון מיותר למבקרים באתר.

רשות הטבע והגנים פועלת עם משרדי הממשלה על מנת לעצור את שרשרת ההדבקה, ולמנוע את המשך ההתפרצות שמסכנת את המערכות הטבעיות בצפון ישראל ואת הפגיעה הקשה בחיות הבר.

ברשות הטבע והגנים מציינים כי במקרה ומזהים בשטח מיני עופות פגועים או מתים יש להימנע מכל מגע עימם ועם הפרשותיהם ולדווח על כך מיד למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*.

רשות הטבע והגנים ממשיכה בביצוע פעולות וניטור בשטח יחד עם אנשי משרד הבריאות ומשרד החקלאות על מנת למנוע את התפשטות המחלה בקרב העופות ולמנוע מקרי תחלואה בקרב בני אדם.

עגור אפור – עוף גדול ממשפחת העגוריים שבית גידולו כולל שטחי ביצות וקרקע בוצית. המין ניזון מנבטים, זרעים, שורשים ואף ירקות ומיני בע"ח מזדמנים. המין מקנן בצפון אירואסיה ונודד לחריפה דרומה. אחד מצירי הנדידה המרכזיים של המין עובר בישראל לחריפה באפריקה, כאשר חלק מהאוכלוסייה הנודדת דרכנו נותרת לחרוף בישראל.

בעונת הסתיו (מאוקטובר) מגיעים לישראל מעל 100,000 עגורים, כאשר מרביתם נכנסים דרך עמק החולה. בשנים האחרונות נשארים לחרוף בישראל בין 30,000- 15,000 עגורים, כאשר מעל 90% מהם שוהים בעמק החולה עד ראשית חודש מרץ. מתקופה זו, מצטרפים העגורים החורפים אל אלו שמגיעים מאפריקה, ונודדים אל אזורי הקינון בצפון אירואסיה.

שפעת העופות - מחלה נגיפית (וירוס) התוקפת עופות. הנגיף מועבר ע"י מגע בעופות נגועים או בהפרשות שלהם. עופות נודדים מוכרים כווקטור להעברת המחלה לאזורים שונים בנדידתם. אחד הקונפליקטים עם מערכת חקלאית הוא הידבקות של לולי תרנגולות ותרנגולות הודו. זוהי מחלה קטלנית, ובגלל הצפיפות הרבה המחלה מועברת בקצב מהיר וגורמת לתמותה רבה. אחד הזנים של שפעת העופות מוגדר כזן אלים (H5N1) שבמקרים חריגים עלול להדביק בני אדם. עבור האדם מדובר במחלה קשה שעלולה לגרום לתמותה בהסתברות של כ-50%. שפעת העופות תועדה בישראל לראשונה ב-2006 בדרום הארץ, ומאז הופיעה כל מספר שנים באזורים אחרים בארץ, תוך הבנה שההדבקות הגיעה מעופות נודדים.

בהתפרצות שפעת העופות בחורף 2021/22 מתו כ-8,000 עגורים בעמק החולה ובאזורים אחרים בארץ. בסוף ינואר 2024, כשבועיים לאחר פתיחת תחנת ההאכלה לעגורים בעמק החולה החלו להצטבר עדויות על תמותת עגורים. בבדיקות שנעשו תועד נגיף שפעת העופות מזן H5N1 (הזן האלים). חשוב לציין שהצפיפות הרבה של הפרטים באזור האכלה, תורמת להעברה מהירה של המחלה ולכן האכלה הופסקה.

השפעה על עופות בר אחרים – שפעת העופות תועדה בעבר בעופות מים שונים, ברווזים, שקנאים, אנפות  ועוד.

השפעה על יונקים – מוכרת רגישות של יונקים ממשפחת החתוליים והסמוריים שניזונים מעופות חולים. מקרב משפחות אלה, מוכרים בעמק החולה חתול הביצות שהוא הטורף העיקר, לוטרה וגירית מצויה.

שפעת העופות עמק החולה שמורת טבע אגמון החולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד