כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
באירופה נערכים

ההתבטאות של טראמפ שהכניסה ללחץ יבשת שלמה

האמירה הפרובוקטיבית של טראמפ כי לא רק שלא יסייע אלא אף יעודד את רוסיה לתקוף את מדינות נאט"ו, מחייבת את מדינות היבשת הישנה להיערך למציאות חדשה

ההתבטאות של טראמפ שהכניסה ללחץ יבשת שלמה
דונלד טראמפ צילום: דוברות הבית הלבן

שמעון שטיין, שהיה חוקר בכיר במשך שנים במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתייחס לדבריו השערורתיים של המועמד והנשיא לשעבר דונלנד טראמפ שהלין כל כך שחברות נאט"ו אינן נושאות בנטל הכלכלי כמו ארה"ב ועודד את רוסיה לתקוף אותן.

הוא כותב כי "לאותם אלה שעדיין מופתעים מהתבטאויות נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד לנשיאות הבאה, דונלד טראמפ, הוא סיפק בשבוע החולף "הפתעה" נוספת. בנאום שנשא במסגרת מערכת הבחירות (10.2) סיפר על שיחה שקיים עם מנהיג מדינה גדולה שבשמו לא נקב. לדבריו, בשיחה נשאל אם ארצו לא תשלם את חלקה לנאט"ו והיא תותקף ע"י רוסיה, האם ארה"ב תגן עליה? על כך השיב בשלילה, והוסיף כי הוא יעודד אותם (את רוסיה) לעשות ככל העולה על רוחם. "עליכם לשלם", הבהיר".

לדברי שטיין, "נראה כי מה "שהקפיץ" פוליטיקאים וכלי תקשורת אירופים כאחד הייתה הערתו (שלדברי מקור בקיא, לא נכללה בנאומו המקורי) על כך שיעודד את רוסיה לעשות ככל העולה על רוחה. יתר דבריו אינם מפתיעים, ומשקפים מוטיב ששב ועלה בהתבטאויות במהלך נשיאותו. תמיכתו של טראמפ במדיניות בדלנית מובילה אותו לזלזל בחשיבות הבריתות שיש לארה"ב ברחבי העולם בכלל, ועם חברות נאט"ו בפרט".

החוקר מציין כי "כדי להכניס את אמירותיו של טראמפ לקונטקסט יש לומר כי גם ממשלים קודמים (כולל דמוקרטים) קבלו על היעדר חלוקת נטל שווה בין ארה"ב לשותפותיה האירופיות. צעד בכיוון זה נעשה בפסגת נאט"ו בויילס (2014), שבה התחייבו החברות לתרום שני אחוזים מהתוצר שלהן לצרכי ביטחון הברית - הבטחה שמרביתן טרם מילאו".

"עמדות טראמפ ביחס להמשך השותפות הטרנס-אטלנטית והמחויבות האמריקנית לסעיף חמש באמנת נאט"ו (התקפה על חברה תיחשב להתקפה על כולן), הביאה ב-2017 את הקנצלרית לשעבר מרקל בעקבות פגישה עם טראמפ להבהיר כי "הזמנים שבהם אנו האירופים יכולנו לסמוך על אחרים עברו. אנו חייבים ליטול את גורלנו בידנו...". מאז התבטאות זו של מרקל לא נעשה די כדי להקטין את הנשיאה המשותפת בנטל", הוא כותב ומסביר כי "ההתבטאות האחרונה של טראמפ והאפשרות שהוא ייבחר לתקופת כהונה נוספת, כאשר ברקע נמשכת המלחמה באוקראינה והאיום הרוסי הינו ממשי, תחייב את אירופה להגדיל משמעותית את תקציב הביטחון ובמקביל לשמר את השותפות הטראנס אטלנטית ולחזק את הנדבך האירופי במסגרת נאט"ו. לתלות האירופית בארה"ב (ובעיקר למטריה הגרעינית) אין בשלב זה תחליף".

דונלד טראמפ נאט"ו אירופה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד