כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
תיעוד מסכם ובלעדי

השואה השקטה בארה"ב: רבני הקהילות הישראליות התכנסו לוועידה מיוחדת

ועידה יוצאת דופן נערכה במלון הילטון במיאמי ע"י 'מקושרים' -איגוד הקהילות הישראליות בארה"ב | עשרות רבנים, אישי ציבור, אנשי תקשורת ומנהיגי קהילות התכנסו לטכס עצה במטרה להגביר את המודעות לאתגר הישראלי | רבי יצחק אזרחי זעק בכאב "באתי למסור את הנפש" | תיעוד מרגש

השואה השקטה בארה"ב: רבני הקהילות הישראליות התכנסו לוועידה מיוחדת
ועידת מקושרים צילום: יוסי רוזנטל-שחר

היסטוריה בארה"ב: אין זה סוד כי המצב הביטחוני בישראל נתן את אותותיו בעולם היהודי כולו, כאשר במקביל למצב החירום בישראל, גלי אנטישמיות עצומים מאיימים לשטוף את העולם היהודי בתפוצות.

משפחות רבות ארזו את מטלטליהן והיגרו לנקודות שונות ברחבי היבשת הגדולה, לצד צעירים רבים שבחרו לנסות את מזלם אם במסחר, אם בלימודים גבוהים, או סתם טיול ארוך שנמשך זה שנים.

על פי הנתונים המתפרסמים מעת לעת, מספרם היחסי של הישראלים בתפוצות הולך וגדל משנה לשנה, כאשר כיום הנתונים מלמדים כי קרוב למיליון ישראלים מנהלים את מרכז חייהם בארה"ב וקנדה, חלקם הגדול חי שם מזה שנים, כאשר בשנים האחרונות גלי הירידה מהארץ אף התגברו, בצל המחאות החברתיות והקרע הגדול שנפער בין המחנות הפוליטיים בישראל. ובפרט מאז ה-7 באוקטובר אשר מספר הישראלים שעזבו ולא חזרו גדול בכחצי מיליון ממספר החוזרים.

אך אם נדמה כי דווקא שם בארה"ב וקנדה, מקומות עם ריכוז גבוה ומבוסס של יהודים, הישראלים יתקבלו בזרועות פתוחות, המציאות מלמדת כי לא די שלא נוצרת אינטראקציה מינימלית אלא הריחוק הולך ונעשה משמעותי והישראלים מוצאים עצמם עד מהרה מתבוללים באוכלוסייה המקומית. 

הרב אזרחי בנאומו בוועידה

מסקר שנערך רק לאחרונה עולה כי כ-90% מהדור השני מתחנך במוסדות לא יהודיים, ונתוני ההתבוללות עומדים על מספר בלתי נתפס של כ-73%, מספר גבוה משמעותית מזה של האוכלוסייה המקומית שגם הוא לכשעצמו חריג בכל קנה מידה.

אך למרות שפערי המנטליות והשפה מקשים על הישראלים להתערות בקהילות המקומיות ולחוות תחושת שייכות. בשנים האחרונות ובפרט לאור האנטישמיות הגואה, רבנים מקומיים מעידים על התעוררות עצומה בקרב האוכלוסייה הישראלית בפרט, ולבבות שנפתחים להעמיק ולחזק את הזהות היהודית. דווקא שם רחוק מהשפעתה הקלוקלת של התקשורת והאווירה העוינת בישראל לכל דבר שבקדושה, ישראלים רבים מגלים את הניצוץ היהודי שעומעם במהלך השנים.

פעילות מקושרים

מתוך הצורך שעלה מן השטח, ומתוך קושי לתכלל את כל הפעילות הענפה תחת ארגון מפעיל אחד, באוקטובר 2021 הוקם 'מקושרים' – ארגון גג המעניק מעטפת ותמיכה לכלל הפעילות הישראלית הקיימת בארה"ב וקנדה. לצד הקמת 5 קהילות חדשות וסיוע בהעברת מעל ל-600 ילדים מפבליק סקול לבתי ספר יהודיים רק בשנת 2023.

למעשה, כיום 42 רבני קהילות ישראליים משלבים ידיים למנף ולהעמיק את הפעילות האינטנסיבית בשטח ולהציל כמה שיותר נשמות, לקרבם לאביהם שבשמים.

'מקושרים' שם לעצמו למטרה להגביר את המודעות לאתגר הישראלי, לבנות עוד ועוד קהילות ישראליות שוקקות חיים ברחבי היבשת ולהעצים את 'מפעל השליחים' - הכשרת בני ישיבות שנשלחים לסייע לרבנים בפעילות השוטפת, כל זאת לצד סיוע מקצועי ומתן מגוון רחב של כלים לרווחת הרבנים.

הוועידה ההיסטורית

השנה, לאור ההתרחבות המשמעותית של הארגון וההתעוררות העצומה בשטח, החליטו מנהלי הארגון הרב יהודה קורנפלד, הרב יוסף וקראט והרב משה אורלוויק, המוסרים את נפשם במשך כל ימות השנה לסיפור הישראלי, לערוך ועידה בת יומיים לכלל הרבנים והמנהיגים הישראלים בצפון אמריקה.

בכדי לאכלס את מספר המשתתפים הגדול, הוכשר מקום מיוחד ומכובד - מלון הילטון במיאמי, לשם הגיעו מנהיגי הקהילות הישראליות, ראשי ארגוני הקירוב בארה"ב, רבנים בכירים, לצד מנהיגים עסקיים, אנשי תקשורת ובעלי השפעה.

הרב אזרחי נכנס לדינר

לאורך הוועידה נערכו מושבי דיון מעמיקים, פאנלים מעשירים והרצאות תוכן מרתקות מפי בעלי מקצוע מוכרים בעניינים הנוגעים להתנהלות הקהילתית היומיומית. כך לדוגמא נמסרו הרצאות בנושאי גיוס כספים, סיוע לחברות וארגונים, ניהול נוער מתבגר בקהילה, קידום צעירים בעולם התשובה ועוד מגוון רחב של נושאים.

שיאו של האירוע היה ערב יוקרתי מושקע ומפואר בהשתתפות ראשי ארגוני הקירוב בארה"ב, אנשי עסקים בעלי שם, אישי ציבור וכלל רבני 'מקושרים'. לכינוס הגדול הוזמן במיוחד מארץ ישראל ראש הישיבה הגאון הגדול רבי יצחק אזרחי שליט"א שכיתת את רגליו מארץ הקודש והגיע לפאר בנוכחותו את הכינוס ולהאציל מברכותיו על כלל הרבנים המקדישים את חייהם לעבודת הקודש.

בנאום שלא יישכח, משא שלא הותיר עין יבשה, זעק הגאון הגדול את זעקת אחינו המתבוללים, "שואה שקטה מתחוללת כאן" קרא רבי יצחק כשקולו נשנק מבכי, "איך אעלה אל אבי והנער איננו איתנו? עשיתי את כל הדרך הארוכה מארץ ישראל עד לכאן במסירות נפש ממש, במטרה אחת ברורה, לידע ולהודיע שאנחנו לא מוותרים על אף נשמה. אף יהודי לא יישאר מאחור".

בכינוס המרומם אף הוקראו ברכותיהם של גדולי ראשי הישיבות בארץ ומחוצה לה, הגאון הגדול רבי משה הלל הירש, הגאון הגדול רבי אליה ברודני, והגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שאף שיגר אגרת ארוכה במענה לשאלות הלכתיות מגוונות שעלו מן השטח ע"י רבני הקהילות.

הרב יהודה קורנפלד מראשי הארגון שיתף את הקהל בסיפורו האישי, "בשנת תש"ע נכנסתי לפגישה עם הגאון המופלא רבי משה שפירא זצ"ל. לאחר שביליתי עימו למעלה משעה בדיון על מצב הישראלים באמריקה, קמתי לעזוב. הרב שפירא רץ אחרי וחסם בפניי את הדלת. עיניו התמלאו דמעות, וכך הוא אמר, "תקשיב טוב, יקירי. יש רכבות על גבי רכבות שנשלחות ברגע זה לאושוויץ, רכבות עמוסות בילדים ישראלים החיים באמריקה, שנשלחות לכיוון אושוויץ! אתה חייב לעצור אותם!!" ואז הוא הוסיף, "לך ותגיד לכל המעורבים בקירוב הישראלי באמריקה שאמרתי, שהם יישבו בגן עדן במקום שאי אפשר יהיה לראות אותם אפילו מרחוק". ואז שוב פרץ הרב בבכי. "כשחזרתי על הסיפור הזה בפני הרב אהרן לופיאנסקי, הוא אמר לי שצורת התנסחות כזו של הרב שפירא, זה בהחלט אירוע חריג".

ההפלגה המשותפת

בסוף הערב נערך קומזיץ מיוחד במינו שנמשך עד לשעות הקטנות של הלילה, שירי רגש ונשמה שחדרו אל הלבבות, פרטו על מיתרי הלב והגביהו את המשתתפים טפח מעל לקרקע. למחרת, רגע לפני שננעלה הוועידה הגדולה יצאו כולם להפלגה משותפת ומאחדת, שעה של קורת רוח שהעניקה כוחות לרבנים שיחי' לקראת חזרתם אל חיק קהילותיהם ולשגרה האינטנסיבית והמבורכת.

הוועידה הגדולה הותירה רושם בל יימחה על המשתתפים ועוררה הדים רבים במיאמי בפרט ובכל רחבי ארצות הברית בכלל. הרב יוסף וקראט מראשי הארגון מספר כי עוד במהלך הכינוס עצמו הוחלט על הקמתן של מספר קהילות נוספות, מהלך שקורם עור וגידים ואמור לצאת לפועל כבר בחודשים הקרובים. כאשר במקביל, בימים אלו שוקדים בהנהלת הארגון על מיזמים פורצי דרך שעוד ידובר עליהם רבות. מיזמים שיהפכו את 'מקושרים' לארגון הקירוב הגדול בעולם

מקושרים התבוללות ארצות הברית רבי יצחק אזרחי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד