כ"ג חשון התשפ"ה
24.11.2024
סערה פוליטית

במחנה הממלכתי צפויים להתנגד לחוק הגיוס המוצע

במחנה הממלכתי צפויים להתגייס לחוק הגיוס המוצע, מאחר והוא אינו כולל גיוס של המגזר החרדי והערבי. השר טרופר: "יש מי שכבר שנים מוציאים את עצמם מהשותפות. מי שתומך בכך שקבוצות אחרות לא ישרתו כלל, הוא שמפורר את הערבות ההדדית". יו"ר נעם: "קמפיין גיוס החרדים הוא רק כיסוי להסתה הנמשכת נגד הציבור החרדי"

במחנה הממלכתי צפויים להתנגד לחוק הגיוס המוצע
חרדי בלשכת גיוס צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

במחנה הממלכתי מתכוונים להתנגד לחוק הגיוס כפי שהוא מוצג כעת וכולל על פי דרישת צה"ל את הארכת השירות עבור משרתי הסדיר והמילואים, ולא כולל מתווה גיוס של הציבור החרדי והערבי.  השר חילי טרופר תקף את הנוסח המוצע וכתב: "האמת צריכה להיאמר: הנופלים לא באים מכל המגזרים". טרופר הוסיף: "יש מי שכבר שנים מוציאים את עצמם מהשותפות הזו. מי שתומך בכך שקבוצות אחרות לא ישרתו כלל - הוא שמפורר את הערבות ההדדית".

לדבריו, "מאות לוחמי צה"ל נפלו במלחמה. אלפים נפצעו. ועל רקע הכוונה להעמיס עוד נטל על כתפי המשרתים, האמת צריכה להיאמר: הנופלים לא באים מכל המגזרים. אכן רבים במגזר החרדי מתנדבים, לומדים, מתפללים לזכר הנופלים, מבקרים פצועים וזה מבורך, אבל הם לא שותפים בנטל השירות".

טרופר חידד: "הדברים לא נאמרים חלילה כדי לפלג וזה ממש לא משנאת חרדים. זה מאהבת ישראל. לא מי שמוחה על ההצעה להאריך את השירות הקרבי לשלוש שנים ולהוסיף עשרות ימי מילואים לחלק מסוים בחברה הישראלית בלבד - מפלג את החברה הישראלית. להיפך. מי שתומך בכך שקבוצות מסוימות יעזבו בית, לימודים ועבודה כדי לשרת ולהסתכן בזמן שקבוצות אחרות לא ישרתו כלל – הוא שמפורר את הערבות ההדדית הכל כך מיוחדת בישראל. כיצד מי שבוחר לשרת וכואב את העובדה שאחרים נמנעים מלשרת, מואשם בשנאה? האשמת דווקא מי שחפצים בשותפות ונוטלים בה חלק בשנאה, היא ליקוי מאורות. המחלוקת עמוקה וכואבת, וכולנו צריכים להשתדל לנהל אותה בלי שנאה".

לדבריו, "המחשבה שצעירים יאריכו את שירותם לשלוש שנים, בזמן שבני גילם לא ישרתו אף לא יום אחד, בשירות צבאי או אזרחי, בלתי נסבלת. המחשבה שאבות ואמהות יעזבו את ילדיהם, יפסידו שנת לימודים ופרנסתם תיפגע עבור עוד עשרות ימי מילואים בשנה בזמן שאחרים לא ישרתו כלל, היא בלתי נסבלת. זה לא ענין של שנאה או פלגנות, זה ענין של הגינות, יושר, צדק, אחווה ואחדות אמיתית. מי שרוצה באחדות אמיתית לא מסתפק במילים, אלא שותף ומשרת במעשים. מסע הצער האין-סופי בבתי אבלים ובמחלקות הפצועים אינו מותיר אפשרות אחרת. החברה הישראלית פצועה וחבולה מאז 7 באוקטובר. אסור להוסיף את הפצע הפנימי הזה".

עוד כתב: "ההתגייסות מדהימה, הצעירים מוכנים להאריך שירות, המילואימניקים שכבר שירתו חודשים ארוכים מבינים שיצטרכו אותם שוב. אחי וגיסי ששירתו כבר למעלה מ-100 ימים במילואים יבואו שוב. אחיינים שלי, שכבר ראו את השחרור ותכננו תוכניות, ידחו הכול וימשיכו לשרת. אבל הם לא יכולים, צריכים או רוצים לעשות את זה לבד. היו מי שהציעו בעבר ש'חצי עם ילמד תורה וחצי עם ישרת'. ובכן, זה לא היה אפשרי בעבר וזה בוודאי לא אפשרי אחרי 7 באוקטובר. לימוד תורה הוא ערך חשוב בעיני, גם אני למדתי תורה ואני עדין משתדל לקבוע עיתים לתורה. אבא שלי ואחי הגדול רבנים, שניהם שירתו בצבא. התביעה לשרת נובעת מתוך תפיסה ערכית עמוקה, גם מההיבט הדתי".

טרופר סיכם: "רבות מדובר על 'ציפור הנפש' של החברה החרדית. ובכן, גם לנו יש 'ציפור נפש' ואנחנו נאבקים על כך שיפסיקו לרמוס אותה", כתב.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ כתב: "הציבור החרדי יקר ואהוב ותורם רבות למדינת ישראל וכעת חיוני שיקח חלק משמעותי יותר גם במשימות ההגנה והביטחון. המהלך הזה צריך לקרות מתוך הידברות ושיח ולא בכפייה או חלילה בהכפשות".

לדבריו, "הציונות הדתית מוכיחה שאפשר לשלב לימוד תורה ושמירה על מצוות קלה כבחמורה יחד עם שירות צבאי בחזית. אחיי החרדים, אנחנו צריכים אתכם!".

מנגד, יו"ר מפלגת נעם סגן השר אבי מעוז תקף וטען: "קמפיין גיוס החרדים הוא רק כיסוי להסתה הנמשכת נגד הציבור החרדי. רק תהליך אמיתי שיבוא מתוך הציבור החרדי, ובהסכמת גדולי הדור וראשי הישיבות יוביל לשינוי אמיתי".

שר המורשת עמיחי אליהו כתב: "התרומה של הציבור החרדי למדינת ישראל הולכת ומתרחבת כל הזמן". במלחמה האחרונה ראינו התגייסות שלא הייתה מעולם בתרומה ישירה ועקיפה למאמץ המלחמתי. הניסיון לחנך אותם מחדש בכפייה יביא רק לשנאה ופירוד. אין אחד שחושב שחקיקה תגרום להם להתגייס, יש מי שחזר לדבר בשיח שמנצל את המצב הקשה על מנת להמשיך ולפלג".

השיח הציבורי סביב גיוס חרדים התעורר לאחר שאתמול פורסם תזכיר תיקון לחוק הגיוס החדש שיעלה להליך חקיקה בכנסת, ובעקבות דרישת הצבא יכלול הגדלה דרמטית בהיקף זמן השירות לחיילי חובה ומילואים.

על פי החוק תקופת השירות לחיילים סדירים גברים תוארך לשלוש שנים, אחרי כמעט 9 שנים בהם משך השירות הסתכם ב-32 חודשים.

מלחמת חרבות ברזל גיוס חרדים לצה''ל בצלאל סמוטריץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}