ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
בקריאה ראשונה

חוק התקציב הנוסף לשנת הכספים 2024 אושר

הצעת חוק התקציב הנוסף לשנת הכספים 2024 אושרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "התקציב הזה הוא טוב, נכון ומאוזן. אנו מנהלים את הכלכלה בתקופת המלחמה בדחילו ורחימו. אני משוכנע שאם נתנהל באחריות – נעבור את המשבר הזה בצורה טובה". לפיד: "זהו לא תקציב – זו הודעה שלא למדתם שום דבר ושלא מעניין אתכם שום דבר חוץ מעצמכם"

חוק התקציב הנוסף לשנת הכספים 2024 אושר
הכנסת למען החטופים צילום: נועם מושקוביץ/נתן ווייל, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024, התשפ"ד-2024. בהצעה תמכו 57 חברי כנסת, אל מול 50 שהתנגדו, והיא תועבר לדיון בוועדת הכספים.

מוצע לאשר חוק תקציב נוסף לשנת התקציב 2024. הצעת חוק התקציב הנוסף תשקלל הן את הגדלת מסגרת התקציב לשנת 2024 בעקבות הצרכים הצבאיים והאזרחיים שהתעוררו בעקבות מבצע "חרבות ברזל", והן את הצורך בשינוי בתיעדוף הוצאות הממשלה לעומת התקציב המקורי לנוכח אותן נסיבות. כל אלה יבואו לידי ביטוי בתקציב הנוסף שיבוא חלף חוק התקציב המקורי לשנת 2024.

על פי ההצעה, תקציב המדינה נטו לשנת 2024, כולל תשלום החזר חובות יהיה כ-724 מיליארד ₪, ומגבלת ההוצאה תעמוד על כ-584 מיליארד ₪.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תקציב המדינה משקף את סדרי העדיפויות המתוכננים של הממשלה, ומתייחס לצרכים שהיא רואה לנגד עיניה במועד גיבוש התקציב ועל פי מיטב התחזיות שבידי הממשלה באותו מועד. התקציב מגובש מתוך ידיעה שתחזיות אלה לא ישקפו בהכרח את ביצועי המשק בפועל וכן את צורכי המדינה המשתנים, ומתוך הבנה שאין כוונה לשתק את יכולתה של הממשלה להמשיך לקבל החלטות ולקבוע מדיניות במהלך השנה - גם אם הן ישפיעו על התקציב.

עקב הימשכות הלחימה וההוצאות האזרחיות אשר נובעות ממנה, ובדומה לנסיבות שבהן אושר חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2023, נדרשת הממשלה לבצע שינויים דומים גם ביחס לשנת הכספים 2024. סעיף 3(ג) לחוק יסוד: משק המדינה קובע כי 'במקרה הצורך רשאית הממשלה להגיש בתוך שנת הכספים הצעת חוק תקציב נוסף'. בהתאם לכך וכאמור לנוכח שינוי הנסיבות המשמעותי המצריך עריכת תיקונים מהותיים בחוק התקציב המקורי לשנת 2024, לרבות עדכון סכומיו באמצעות הגדלת מסגרת ההוצאה, מוצע לאשר חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הציג את ההצעה ואמר: "התקציב הזה טוב, נכון ומאוזן. אנו מנהלים את הכלכלה בתקופת המלחמה בדחילו ורחימו. אני משוכנע שאם נתנהל באחריות – נעבור את המשבר הזה בצורה טובה. התקציב, יחד עם התכנית המאזנת, יאפשר לממשלה לנהל את המלחמה עד הניצחון, הכול תוך שמירה על אחריות פיסקאלית שמייצרת אמון פיסקאלי במדינת ישראל. האמון הזה קריטי כדי למנוע הדרדרות של הכלכלה ולאפשר לנו לחזור מהר לנתיב של צמיחה".

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד אמר: "התקציב שמונח פה היום מחזיר אותנו לכל מה שהוביל לאירועי ה-7 באוקטובר. גסות הרוח, האדישות המוחלטת לצד השני, השיקול הפוליטי בלבד, העולם שבו אתה יודע שלממשלה לא אכפת ממך ושהיא עוסקת רק במה שטוב לה. זהו לא תקציב, זו הודעה שלא למדתם שום דבר, אתם לא תלמדו שום דבר, ולא מעניין אתכם שום דבר חוץ מעצמכם".

ח"כ אביגדור ליברמן אמר: "שר האוצר ושר הביטחון הבטיחו לדאוג לחיילי המילואים והציגו במסיבת עיתונאים חבילת סיוע בהיקף של 9 מיליארד שקל. אני מחפש בכל השורות בספר התקציב – איפה 9 המיליארד שהובטחו?".

בצלאל סמוטריץ' מלחמת חרבות ברזל תקציב המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד