כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024

ה'מייבין' חושף: סוד הסאונד המושלם • טור אורח

נתי עמר, בעליה של חברת דיגיטל הגברה ותאורה, טכנאי סאונד והנדסת קול, בטור אורח מיוחד במדור 'המייבין' • מדוע גם תזמורת איכותית נשמעת לפעמים כמו קקפוניה צורמת? • למה לא מספיק לקחת טכנאי סאונד מקצועי? • אלו חסרונות קיימים בתוספות סאונד ממוחשב? • ומה הבעיה באוזניות? • סודות הסאונד האיכותי

צלם: מורן כהן
צלם: מורן כהן

הבעיה העיקרית בחתונות רבות, מתחילה מזה שאין מורה אמיתי ואין מתווה דרך רשום או הוראות מפורטות - איזה סוג ציוד מתאים לחתונות ואיזה מתאים למופעי פארק, באלו מיקרופונים ושאר ציוד נלווה רצוי להשתמש בחתונות. בעלי ההגברןת מושפעים מאנשי המכירות של היבואנים, שלרוב מביאים ציוד סיני זול וזה מוביל אותם לכישלון מובטח בסאונד.

בעיה נוספת נעוצה לרוב ב'סאונד מאן' שאחראי על השליטה במערכת.

תלונות בסאונד מגיעות בעיקר מתדרים לא נכונים במערכת ההגברה, ולא כמו שרבים חושבים מווליום גבוה. אם הסאונד יהיה מושלם - גם אם הוא יהיה בווליום גבוה יחסית, הוא לא יוביל לתלונות מכיוון שהוא לא יפריע לקהל באוזן. לכן חשוב להקפיד להביא טכנאי סאונד בעל מקצוע, ולא אחד שקנה בכמה אלפי שקלים ציוד והחליט 'להגביר'. סאונד זה אומנות, זה דרך חיים, זה לא כמו הכנת פלאפל או פיצה. אם כבר בדימוי קולינרי, אז מדובר במעין שף שמכין אוכל איכותי וחייב לתת בלאנס בין התבלינים, ולכן כל תזוזה שלא במקום עלולה לקלקל לו את המאכל.

דבר נוסף, אנשי המקצוע האמיתיים יודעים לתת את מירב עןצמת הסאונד ברחבת הריקודים, ואילו בשולחנות ישנה ירידה משמעותית של כ-50 אחוז מהעוצמה, וכל זה על ידי כיוון זוויות המערכת ותכנון קפדני של היפוכי פאזות מסויימים במהלך ההקמה. חשוב לציין שעדיין בשולחנות יישאר סאונד ברור ונקי, רק שהוא יפחית כ-50 אחוז מהעוצמה.

עוד פרט חשוב, קשור ללהקות המסויימות שחוסכות בנגנים ובכלי נגינה איכותיים, ובכך הן הורסות כל חלקה טובה, גם אם המערכת תהיה מושלמת - כל עוד הנגן מביא איתו כלי פשוט ולא מקצועי הוא הורס את הכול.

לאחרונה התחילו הקלידנים לעבוד עם תוספות סאונד ממחשב, אז יוצא ששיר אחד נשמע חזק והשני חלש, ואילו חלקים מסויימים בשיר מציקים וצורמים. כל זה משום שהתיכנות של המחשב באולפן לא נעשה עם עריכה דיגיטלית ובצורה מקצועית. או אז מאשימים לרוב את אנשי הסאונד - בזמן שהם דווקא עושים את מלאכתם נאמנה.

לאחרונה החלו גם לעבוד עם אין אייר מוניטור אוזניות, שזה משפר מאוד את הסאונד בחוץ, מכיוון שאין השפעה ממוניטורים על במה. החיסרון היחיד הוא שהאומנים מרגישים סוג של ניתוק והאנרגיות קצת יורדות. פרט שראוי לקחת בחשבון.

לסיכום, אם נדע לחבר בין נגנים איכותיים לבין טכנאי סאונד שלא רק מבינים מה זה נמוכים וגבוהים, אלא כאלה שמבינים את תורת הסאונד, את תורת גלי הקול ואת התנהגות הרמקולים, ולכן יוכלו וידעו לעבוד ולהתמקד על זוויות ועל פיזור נכון, ונוסיף לזה את הציוד האיכותי שבהחלט חייב להיות מותאם לאולמות החתונות - זה ישפר את המצב בהרבה.

מההיכרות שלי בכל שנותי מקצוע עם חתונות ואירועים בארץ, יש המון חתונות שלא כיף ולא נעים להיכנס לאולם. הוא צורם, הוא מציק, וגם אם אתה לא מבין בסאונד המוח שלך מפרש את זה כתחושה לא נעימה עם רצון להימלט מה שיותר מהר מהאולם, ואפילו אתה לא מבין למה. אבל זה נובע מכך שהאוזן פשוט לא סובלת את התדרים הלא נכונים שמשתוללים שם באולם. לרוב ירגישו את זה המבוגרים יותר, מכיוון שהרגישות אצלם יותר עדינה ויותר באה לידי ביטוי מהצעירים.

רק בשמחות
סאונד עוצמה כלי נגינה מערכת מחשב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}