י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
גילויים חדשים

כך החלה הפלישה לדרום: 70 מחבלים ביצעו מתקפת פתע ממספר מקומות

גילויים חדשים על מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. שבעים מחבלים נבחרו מכל אזור רצועת עזה מתוך מאות לוחמי הנוח'בה של חמאס. רבים ממפקדי הגדודים בעזה לא ידעו דבר על הכוונה לתקוף כדי למנוע הדלפה של מידע

כך החלה הפלישה לדרום: 70 מחבלים ביצעו מתקפת פתע ממספר מקומות
מבצע חרבות ברזל - היום הראשון צילום: צלמי פלאש90

גילויים חדשים על מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר: עיתון א-שרק אל-אווסט היצא לאור בלונדון דיווח שהפלישה החלה עם שבעים לוחמים שביצעו מתקפת פתע ממספר מקומות לאורך גבול הרצועה מצפון ועד דרום, חצו את המכשול על הגבול לאחר שמצאו את נקודות התורפה באמצעות דאונים ומצנחים. עוד דווח ששבעים הלוחמים נבחרו מכל אזור רצועת עזה מתוך מאות לוחמי הנוח'בה, של חמאס, שרבים ממפקדי הגדודים בעזה לא ידעו דבר על הכוונה לתקוף כדי למנוע הדלפה של מידע.

על פי הדיווח ההחלטה לתקוף ותזמון התקיפה נקבע על ידי חמישה אנשים בלבד: מפקד חמאס ברצועה יחיא סינוואר, מפקד הזרוע הצבאית מוחמד דף, מוחמד סנוואר (אחיו של יחיא), רוחי מושתהא ואיימן נופל, מפקד הגזרה המרכזית והאחראי על חדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטינים שחוסל במהלך המלחמה.

המקורות אמרו לעיתון כי מחבלים אלו נבחרו מאזורים שונים ברצועת עזה מבין מאות חברי "יחידת העילית". הם קיבלו הכשרה מקיפה לאורך שנים, והם עברו מבחנים מיוחדים בכל תקופה כדי לקבוע את יכולותיהם וכישורי הלחימה שלהם.

המקורות אישרו כי התוכנית להסתער על הדרום לא היתה חדשה, אלא ההכנות לקראתה החלו לפני צוק איתן ב-2014. כשפרצה הלחימה התוכנית הוקפאה, ב-2021, הוחלט בזרוע הצבאית של חמאס להיערך לקראתה וליישם אותה.

זמן קצר לאחר תחילת האימונים, בעת שמשתתפיו לא ידעו על התוכנית, נשבעו המחבלים בפני המפקדים לא לחשוף סודות על הכשרתם, ולא לדבר על תוכניות הקשורות לאותם אימונים, מחבלים אלה לא היו מודעים לתוכנית מיידית לבצע פיגוע כלשהו, ​​אלא רק קיבלו הכשרה מיוחדת על הסתערות על יישובים.

המקורות אישרו כי רבים ממפקדי הגדודים בשטחי רצועת עזה לא היו מודעים לכל פרט, ולא היו מודעים לכוונות, חלקם תודרכו במידע מוגבל הקשור למשימותיהם.

הגורמים הוסיפו כי האחראים על הכנת הטבח הודיעו למפקדי גדודי "גדודי אלקסאם" על הציוד שהוצב ועל תוכנית התקיפה, אך לא על העיתוי שלו. הם קיבלו הודעה 3 ימים לפני כן, אז הם נפגשו עם מפקדי החטיבות האזוריות והעניקו לכל מפקד משימות ספציפיות מבלי לציין את "נקודת האפס". מפקדי הגדודים מילאו את תפקידם בהכנת המחבלים שנבחרו למשימה, איימן סיאם, מפקד יחידת הטילים ברצועת עזה (שחוסל מאז), קיבל הנחיות מיוחדות להיערך לשיגור מאות טילים במקביל לתחילתה של התקיפה.

המקורות הסבירו כי היום ה-7 באוקטובר נקבע, בעקבות דיווחים על שקט מוחלט בגבול. ואז ביום שישי, החליטו חמשת המפקדים הבכירים שהשעה המתאימה ביותר היא שבת בבוקר חג שמחת תורה והמתינו לחצות כדי לתת פקודה להתכונן, אז קיבלו מפקדי השטח הנחיות והתחילו לנוע עד שעות עלות השחר ואז התחילה הפלישה.

אותם מקורות אמרו כי ראשי חמאס מהדרג הפוליטי והמדיני בתוך ומחוץ לרצועת עזה קיבלו תדרוך שעות לפני המבצע, והתבקשו להיעלם לחלוטין כנראה מחשש שיחוסלו.

המקורות הוסיפו כי לבכירי התנועה, לרבות נשיאה, איסמעיל הנייה, וסגנו, סאלח אל-עארורי שחוסל מאז, נודע על קיומה של "תוכנית פיגוע חריגה", אך ללא פרטים או עיתוי מדויקים, ונודע להם על כך שעות ספורות לפני כמו לכל השאר.

המטרה העיקרית של התוכנית היתה לבצע "פיגוע איכותי גדול" ולחטוף חיילי צה"ל, אך "התרחשו הפתעות שהפכו את המתקפה להרחבה יותר". לדברי המקורות, המחבלים הופתעו מהקלות שבה נפלו קווי ההגנה של ישראל, שהביא להרג, לפציעה ולחטיפה של מספר רב של חיילים באופן מיידי. שעה וחצי לאחר הפיגוע הראשוני הוחלט לגייס את יתר חברי "יחידות העילית" ב"אל קסאם", ונשלחו הודעות להתאסף בנקודות שונות ולצאת לדרך ככוחות תמיכה. בהמשך, הודיע ​​מתאם הזרועות הצבאיות של גדודי אל קסאם לשאר הזרועות החמושות של הפלגים על האפשרות להשתתף במבצע, והטיל על כל פלג משימות ספציפיות. לאחר מכן התרחבה המתקפה ומאות חמושים, אזרחים, ואפילו עיתונאים, הצליחו להיכנס לישובים לאחר שלא חיילים בגדר הפרוצה והכל הפך לשטח הפקר.

 

 

 

מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}