י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
דוהרת לגרעין

כבר לא מבודדת: כך התחזק מעמדה של איראן

מאז פלישת רוסיה לאוקראינה, איראן כבר אינה מבודדת בשל הברית עם מוסקבה וסין, שתי חברות במועצת הביטחון של האו"ם, שבעבר תמכו בוושינגטון בניסיון להגביל את תוכנית הגרעין של איראן וכעת בעלות אינטרס במשטר האיסלאמי השיעי

כבר לא מבודדת: כך התחזק מעמדה של איראן
רמטכ"ל צבא איראן מוחמד באקרי צילום: סוכנות הידיעות תסנים

גורמים רשמיים אמריקאים וישראלים, ותריסר מדינות הפועלות בשיתוף פעולה כדי לשמור על זרימת המסחר בים האדום מפני התקפות החות'ים, מתמודדים עם תוקפנותנ של איראן. לאחר שיגור עשרות התקפות, מלבנון לים האדום ועד עיראק, קבוצות הפרוקסי נכנסו לעימות ישיר עם כוחות ארה"ב פעמיים בשבוע האחרון; וושינגטון מאיימת בגלוי בתקיפות אוויריות אם התקיפות לא ירגעו.

בינתיים, תוכנית הגרעין האיראנית התגברה לפתע תאוצה. פקחים בינלאומיים הודיעו בסוף דצמבר כי איראן יזמה הגדלת פי 3 העשרת אורניום לדרגה של "כמעט פצצה". לפי ההערכות, לאיראן יש כעת את הדלק לשלושה פצצות לפחות - וגורמי מודיעין אמריקאים מאמינים שההעשרה הנוספת הדרושה כדי להפוך את הדלק הזה לחומר פצצה תארך רק כמה שבועות.

"חזרנו להתחלה", אמר בשבוע שעבר ניקולא דה ריבייר, דיפלומט צרפתי בכיר שהיה מעורב עמוקות במשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן ב-2015.

גורמי מודיעין אמריקאים ואירופים אמרו ל'ניו יורק טיימס' כי הם אינם מאמינים שהאיראנים רוצים סכסוך ישיר עם ארצות הברית או ישראל, שלדעתם לא יסתיים בטוב. אבל נראה שהם יותר ממוכנים לדחוף לכך, הם מאפשרים התקפות של בסיסים וספינות אמריקאיות הנושאות סחורות ודלק.

למורכבות הבעיה נוסף היקף הסיוע של איראן לרוסיה. מה שהתחיל כטפטוף של מל"טים שנמכרו לרוסיה לשימוש נגד אוקראינה הפך למבול. ועכשיו גורמי מודיעין אמריקאים מאמינים שלמרות האזהרות, איראן מתכוננת לשלוח טילים קצרי טווח לשימוש נגד אוקראינה, בדיוק כשקייב חסרה פגזים להגנה אווירית וחסרה פגזים לארטילריה.

מאז פלישת רוסיה לאוקראינה, איראן כבר לא מוצאת את עצמה מבודדת. יש לאיראן מעין ברית עם מוסקבה וסין, שתי חברות במועצת הביטחון של האו"ם, שבעבר תמכו בוושינגטון בניסיון להגביל את תוכנית הגרעין של איראן. כעת, העסקה הזו מתה, היא הסתיימה על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לפני חמש שנים, ולפתע יש לאיראן שתי מעצמות לא רק כבנות ברית, אלא כאלה שפוגעות בסנקציות ומסייעות לה.

איראן האיצה את תוכנית הגרעין שלה, העשירה אורניום ל-60 אחוז, אך היא נרתעת מ-90 האחוזים הדרושים לייצור פצצה. זהו מהלך מחושב שנועד להראות לארצות הברית שטהראן נמצאת רק כמה צעדים מפצצה - אך לא עוברת את הקו, כדי למנוע מתקפה על מתקני הגרעין שלה, כך לפי ה'ניו יורק טיימס'.

גורמי מודיעין אמריקאים אומרים גם כי איראן לא יצרה ולא אישרה את התקפת חמאס בישראל ב-7 באוקטובר, וכנראה לא ידעה עליה. ייתכן שחמאס חשש שתכנון התקיפה ידלוף מאיראן, בהתחשב בעומק החדירה המודיעינית של ישראל ומדינות המערב למשטר האיראני.

עוד דווח, כי בוושינגטון, החשש כעת הוא פחות מתקיפת חיזבאללה על ישראל מאשר מתקפה ישראלית על חיזבאללה. ארצות הברית אמרה לישראל שאם חיזבאללה יעבור את הגבול, וושינגטון תתמוך בישראל - אבל לא להיפך.

נראה כי חיזבאללה נזהר עד כה שלא לתת לישראלים תירוץ למבצע צבאי. ובכל זאת, איראן בנתה את חיזבאללה, כהגנה על עצמה, לא על הפלסטינים. חיזבאללה מהווה גורם מרתיע מפני כל תקיפה ישראלית גדולה באיראן, לאור הקטל שהוא עלול להטיל על ישראל עם עשרות אלפי הטילים שלו.

זו הסיבה העיקרית שאיראן רוצה להרחיק את חיזבאללה מהמלחמה בעזה, אמר מאיר ג'בדנפר, מרצה לאיראן באוניברסיטת רייכמן. אחרת, ישראל עלולה לרדוף ישירות אחרי איראן, אמר, וציין כי נפתלי בנט, ראש ממשלה לשעבר, דחף זמן רב לכרות את "ראש התמנון, לא רק את הרגליים", כמו חמאס וחיזבאללה.

 

איראן חיזבאללה ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}