י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

הלוויית נרצחי פריז בהר המנוחות • סיקור ותיעוד

הלוויית ארבעת הנרצחים בפריז מסתיימת בשעה זו בהר המנוחות בירושלים • מוקדם יותר התקיימה הלווייתו של יואב חטאב ז"ל בישיבת כסא רחמים • הרב מאיר מאזוז ספד: "די לשנאה, עלינו להתאחד"; הרב קרא ליהודי צרפת לעלות לישראל • במספידים: ראש הממשלה והנשיא; הראש"ל הגר"י יוסף קרא תהילים והגרש"מ עמאר הקריא את האשכבה • צפו

הגר"מ מאזוז בהספד. צילום:  יוסי וגשל
הגר"מ מאזוז בהספד. צילום: יוסי וגשל

צפו: מסע הלווית הנרצחים בפריז


סדרי ההלווייה בירושלים
כבר משעות הלילה, בית העלמין הר המנוחות נחסם חלקית לכניסה עם כלי רכב, ובשעה 9:00 בבוקר הוא נחסם הרמטית לכלי רכב, ולא תתאפשר כניסת כלי רכב לבית העלמין בגבעת שאול. לטובת הציבור המעונין להגיע להלוויה הוקצה חניון הלאום בשדרות יצחק רבין. ניתן להחנות בחניון הלאום ללא תשלום ומשם יצאו אוטובוסים אשר יסיעו את הציבור לבית העלמין בגבעת שאול וחזרה ללא תשלום, החל מהשעה 8:00 בבוקר.

משטרת ירושלים נערכה מבעוד מועד לחסימת הצירים המובילים לבית העלמין בעקבות ההערכה כי מאות אלפים יגיעו להלוויה, והכניסה תתאפשר באמצעות האוטובוסים מחניון הלאום. לקראת ההלוויה תוסט התנועה המגיעה לירושלים מכביש מס' 1 לכיוון מנהרת הארזים ולא תתאפשר נסיעה לכיוון גינות סחרוב. עדכונים נוספים יועברו החל משעות הבוקר ועד סיום ההלוויות באמצעות כלי התקשורת.

את מסע ההלוויה ילוו כוחות גדולים של מד"א בסיוע אמבולנסים, אופנועים ורכב חפ"ק של מד"א שנתרמו כולם על ידי יהודי צרפת. בנוסף מאות מתנדבים ועשרות אופנועים של איחוד הצלה ילוו את המסע לכל אורכו.

צוות רפואי של מד"א הכולל פסיכיאטר ושני חובשים מתנדבי היחידה הבינלאומית של מד"א ילוו את משפחות ההרוגים ביניהם גם ארוסותו של יוהן כהן.

צילום: יוסי וגשל


























































הספד הנשיא ריבלין:
יואב, יוהן, פיליפ, פרנסואה מישל. לא כך, רצינו לקבל את פניכם בארץ. לא כך, רצינו שתבואו לארץ ישראל. לא כך רצינו לראות אתכם, שבים הביתה, למדינת ישראל, לבירתה - ירושלים. ביקשנו אתכם חיים. ביקשנו אתכם חיים. ברגעים אלו אני עומד מולכם, בלב שבור, נרעד וכואב, ואיתי עומדת, בוכה, אומה שלמה.

פיליפ. רצית, כך סיפרו לנו, לערוך קניות לשבת. וכי מה יותר יהודי, מלערוך קניות, ביום ששי, לכבוד שבת קודש. 'אבא שלי גיבור', ממרר עכשיו בבכי, בנך רפאל. 'הוא נרצח רק בגלל שהוא יהודי'. מה נגיד לרעייתך, פיליפ. מה נגיד לשלושת ילדיך הקטנים שיקראו 'אבא' וקריאתם תישאר יתומה?

פרנסואה מישל. הדירה שרכשת, כאן בישראל, כבר מוכנה לבואך. כל כך רצית לעלות, לחיות כאן אתנו. אבל אתה, לא תספיק, לקבוע בה מזוזה. והרי נאמר "מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו ילך וישוב לביתו פן ימות במלחמה" כך אומרת התורה. ואתה, המלחמה באה אליך, יד המרצח קטעה הכל.

יואב. לפני שבועיים היית כאן, בירושלים. בפעם הראשונה. ביקרת בכותל. הצטלמת - עטוף בדגל המדינה. היום אתה מגיע לכאן, בפעם השנייה והאחרונה. כגיבור יהודי, כאחד מאתנו.

יוהן. יכולת להתחמק, להתעלם, לברוח, אבל לא ויתרת. נאבקת ברוצח, כדי להציל את חייו של ילד קטן, בן שלוש. הצלחת במאבקך, אך שילמת על כך בחייך. רק בן עשרים, וכבר גיבור. חייל העם היהודי.

משפחות יקרות, בית ישראל. פיליפ ברהאם, יואב חטאב, יוהן כהן ופרנסואה מישל סעדה נרצחו בערב שבת ב'היפר כשר' בפריז - בדם קר, בגלל שהם יהודים. המרצח וידא שמדובר במקום יהודי, ורק אז ביצע את הטבח. זהו רשע מזוקק. מצמית. מעורר זיכרונות רעים. זוהי שנאת יהודים לשמה. תהומית. אפלה. נוקבת. כזו שמבקשת להכות בנו בכל מקום בו אנו מקיימים חיים יהודיים. בפריז ובירושלים. בטולוז ובתל אביב. בבריסל, ובמומביי. ברחוב ובבית הכנסת. בבית הספר, ובמכולת השכונתית. בתחנת הרכבת ובמוזאון. כמו רבים אחרים, צפיתי גם אני, במיליונים שצעדו, ברחובות צרפת. זו הייתה הפגנת הזדהות עמקה, שחיממה את הלב. אמנם השבועות והחודשים האחרונים, מוכיחים שהטרור לא מבחין בין דם לדם. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך, שהטרור הזה, רודף במצהיר את בני העם היהודי. את לובשי הציצית, וחובשי הכיפה, את אוכלי הכשר, מתפללי בית הכנסת, ותינוקות של בית רבן. מסוכן להתכחש לעובדה שמדובר באנטישמיות, בין אם זו אנטישמיות ישנה, או אנטישמיות חדשה. אין זה משנה, מה המניעים החולניים, של הטרוריסטים, על מנהיגי אירופה לפעול באופן אקטיבי ולהתחייב לנקוט, ביד קשה, להחזרת תחושת הביטחון, של יהודי אירופה, בטולוז, בפריס, בבריסל או בבורגס. לא יתכן, שבשנת 2015, שבעים שנה, מתום מלחמת העולם השנייה ויהודים חוששים לצעוד, עם כיפה לראשם, וציצית בבגדם, ברחבי אירופה. לא יתכן שחדשות לבקרים נשמע, על השחתת בתי קברות יהודיים, על יהודים מוכים, ועל בתי כנסת וקהילות הנתונים למתקפה. אי אפשר להתעלם יותר, לשמור על עמימות, להתנהג בסלחנות וביד רכה, כלפי הסתה אנטישמית פרועה. קיני הבערות והאלימות, לא ייעלמו מאליהם.

אחי בני קהילת צרפת, בשנים האחרונות אנו עדים להתחזקות והתהדקות הקשר החי והאמיץ בין הקהילה היהודית בצרפת, לבין מדינת ישראל, אזרחיה והעם היושב בציון. קשר אמיץ והדוק זה בא לידי ביטוי ברגעי שמחה ואבל, בשעות קשות וברגעי הלל והודיה. כאן עמדנו יחד, ולווינו למנוחת עולמים, את מרים מונוסונגו, ואת הרב יונתן סנדלר, וילדיו הפעוטים, גבריאל ואריה. רק בקיץ האחרון, עמד העם בישראל כאיש אחד, וליווה, למנוחת עולמים, את ג'ורדן סימון, חייל בודד, בן צרפת. פגשתי את יאמין וג'וזיאן הוריו של ג'ורדן, ואת לורן וקרן אחיותיו. הכרתי אנשים מיוחדים; משפחות גדושות באהבת ישראל; אהבת המסורת היהודית, ואהבת מדינת-ישראל.

ברגעים הקשים האלה למדתי עד כמה אנחנו באמת עם אחד. הבנתי עד כמה חשוב שנישאר ביחד, קרובים אחד לשני, למרות המרחק. גם היום, אחים אנו. בני משפחה אחת אנו. עם שמרכין ראש, זועק דומם ודומע. זהו אותו הקשר הבלתי נפרם שמרחק הימים ומרחק הגבול- לא יכול לו. קשר דם בדם, רוח ברוח. רבות דבר מאז הרצח על עלית יהדות צרפת.

אחי היקרים, אזרחי צרפת היהודים, ברוכים אתם בבואכם. ארצנו ארצכם. ביתנו ביתכם. זרועותינו פתוחות ועינינו כלות לראות אתכם בשיבת ציון. אולם - השיבה למולדת לא צריכה לבוא מתוך המצוקה מתוך הייאוש מתוך החידלון מתוך רגעי האימה והפחד. הטרור לא הכניע אותנו מעולם. ואין אנו רוצים שהטרור יכניע אתכם. ארץ ישראל היא ארץ הבחירה. רוצים אנו שתבחרו בה, מתוך אהבה.

משפחות יקרות. מעל קברי יקיריכם, יואב, יוהן, פרנסואה מישל ופיליפ, אנו מבטיחים לכם, נמשיך להיאבק על זכותכם לחיות כיהודים - באשר תהיו. נמשיך להיאבק על זכותכם לפתוח ולהאיר את בתי הכנסת. לחנך ילדים ללמוד תורה, לאהבת ישראל, ולתיקון עולם. דם יהודי אינו הפקר. דם האדם אינו הפקר. הארץ לא תכסה על הדם. דבר לא ירפא את הכאב. כאן, בין הרי ירושלים, על הר המנוחות, נטמנים אחינו שבאו מרחוק, אחינו בני צרפת אבל גם בני ירושלים. יהי זכרם ברוך. יקום השם את דמכם.

הספד ראש הממשלה נתניהו
"אישי, נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג, השרה לאיכות הסביבה והאנרגיה של צרפת הגברת סגולן רויאל, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב הראשי לישראל הרב לאו, שרים, חברי כנסת, שגרירים, מנהיגים מצרפת ונציגים של האסיפה הלאומית, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, המוני בית ישראל, ומעל כולם, אחינו ואחיותינו, אחיי ואחיותיי, בני משפחת השכול,

הנה ראינו עכשיו מה גדול כאבכם, מה רב יגונכם. כשחיבקתי אתכם בפאריס אמרתי לכם שאני מכיר את כאבכם, כאבן של בנות זוג, כאבם של הורים, של בנים ובנות, של אחים ואחיות שאיבדו את היקר להם מכל. וכך עם ישראל ומדינת ישראל כולה מחבקים אתכם באהבה ביום זה בו ארבעה קברים חדשים נכרו באדמת ירושלים. הם ישמשו כמקום מנוחתם האחרונה של פיליפ, יואב, יוהאן ופרנסואה מישל זיכרונם לברכה.

ארבעה אנשים יקרים, ישרי דרך, אוהבי אדם. ארבעה אנשים, שכמו הקורבנות האחרים מטולוז שטמונים פה, נרצחו אך ורק בשל היותם יהודים. חייהם נגדעו בהתקף של שנאה של מרצח שפל, אבל לא נכביר מלים על הרוצח הנקלה, וגם לא על הרוצחים האחרים שקטלו חפים מפשע נוספים על אדמת צרפת, שכן מעשיהם הם שמעידים על קנאותם הרצחנית, זאת הקנאות המורעלת של תנועות הטרור של האסלאם הקיצוני שמחוללות מעשי זוועה ברחבי העולם.

אני אומר שנים רבות, ואומר זאת גם כאן היום: אלה אינם רק אויבי העם היהודי - אלה אויבי האנושות כולה, והגיע הזמן שכל בני התרבות יתאחדו ויעקרו אויבים אלה מתוכנו.

שבתי אתמול מפאריס, השתתפתי בצעדה עם מנהיגים שבאו מרחבי העולם. אני חושב שרובם מבינים, או לפחות מתחילים להבין, שהטרור הזה של האסלאם הקיצוני מהווה איום ממשי ומוחשי על שלום העולם בו אנו חיים.

ושם, בפאריס, גם נוכחתי שוב בעוצמת הרוח ובחום הלב של קהילת יהודי צרפת, קהילה שתרמה תרומה עצומה לצרפת, ושהיא מחוברת בכל נימי נפשה לעם ישראל, לתורת ישראל ולארץ ישראל - זהו החוט המשולש שלעולם לא נותק, שהבטיח את קיומנו ושהוא סוד של תקומתנו.

ולכן, במעמד הזה ראוי שנתמקד ברוח הגדולה ששורה כאן, רוח ישראל שאומרת: לעולם, לעולם לא תנצחו אותנו. סוד כוחו של עמנו הוא האחדות הפנימית, האמונה והערבות ההדדית שקושרת בין כולנו. זהו מקור העוצמה והחוסן שלנו, חוסנו של עם עתיק שגבר על כל מכשול ומיצר והצליח לקום מעפר.

וברוך השם, הסתכלו סביבכם, כאן בהרי ירושלים, הנה היום יש לנו מדינה משלנו. מדינה פורחת ומתקדמת, מדינה שמפיצה אור גדול כמגדלור מוסרי לעולם, מדינה שלוקחת את גורלה בידיה. וצדק נשיאנו שאמר שיהודים זכאים להתגורר בארצות רבות, וזכותם לחיות בהן בביטחון מלא; אבל אני מאמין שהם יודעים בעומק ליבם שיש להם ארץ אחת, מדינת ישראל, שהיא המולדת ההיסטורית שתקבל אותם תמיד בזרועות פתוחות, כבנים אהובים.

היום, יותר מתמיד, ישראל היא הבית האמיתי של כולנו, וככל שנהיה רבים יותר ומאוחדים יותר בארצנו, כך נהיה חזקים יותר במדינתנו האחת והיחידה - וזוהי התקווה של העם היהודי כולו.

תהא נשמתם של פיליפ, יואב, יוהאן ופרנסואה מישל צרורה בצרור החיים. בשגשוג עמנו ובבניין ארצנו ננוחם".
צרפת פריז ירושלים רצח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}