ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

מומחה מכבי במענה לשאלות נפוצות בנושא השפעת

ד"ר אמיר עמאשה, מתמחה לרפואת משפחה, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון

מומחה מכבי במענה לשאלות נפוצות בנושא השפעת
מכבי שפעת ד"ר עמאשה צילום: יח"צ

עונת השפעת כבר כאן. שוב קוראים לנו להתחסן ונשאלת השאלה האם זה נחוץ? חשוב להבין, מדי שנה מאות אלפי אנשים בישראל נדבקים בנגיף ומפתחים את סימני המחלה, אולם בעוד שרוב האוכלוסייה תבריא תוך מספר ימים ולא תפתח כל סיבוך - ישנם בודדים שעבורם שפעת היא מחלה קשה, ואף מסכנת חיים. אומנם שפעת היא מחלה נגיפית, אך בעקבותיה קיימת גם עליה בהדבקות במחלות חיידקיות, מה שעלול להיות מסוכן במיוחד לחולים מבוגרים מעל גיל 65, מעשנים או חולים עם בעיות במערכת החיסון.

האם יש זמן אידיאלי להתחסן ולמה?

"תזמון הזריקה הוא חשוב, אם אנחנו רוצים להיות מוגנים לפני שיא עונת החורף, חשוב להקדים היות ולגוף לוקח קצת זמן לבנות נוגדנים שיעזרו להדוף את הנגיף. השפעת החיסון לוקחת כשבועיים על מנת להיות מוגנים. יחד עם זאת, במקרים של מחלת חום, עם חום הגבוה מ- 38 מעלות, יש לדחות את החיסון עד להחלמה (אם החום נמוך מ 38 מעלות, ניתן להתחסן, אחרי התייעצות עם רופא)".

מתי לא כדאי להתחסן ולמה?

"באופן כללי, משרד הבריאות ממליץ על מתן חיסון נגד שפעת לכלל האוכלוסייה מגיל 6 חודשים ומעלה אם אין התווית נגד לכך. יחד עם זאת, לשאלה לגבי סוג החיסון, מומת או חי מוחלש, אסור לתת חי מוחלש במצב של היסטוריה של תגובה אלרגית קשה לאחר מנה קודמת של התרכיז, לפני לידה, ליקוי במערכת החיסון עקב מחלה או טיפול מדכא חסינות (דיכוי מולד או נרכש)".

האם יש מועד שהוא מאוחר מדי להתחסן?

"כל זמן במהלך עונת השפעת הוא זמן טוב להתחסן, אך כפי שציינתי, בדרך כלל עדיף להתחסן מוקדם בכדי לתת לגוף שלנו זמן ליצור תגובה חיסונית חזקה".

האם יש חיסון שפעת בטוח לנשים לפני לידה?

"התשובה היא כן. חיסון נגד שפעת בטוח לנשים לפני לידה בכל שלב. שפעת היא מחלה מדבקת מאוד, שעלולה לגרום לסיבוכים כמו דלקת ריאות, בעיות לב ופגיעה במערכת העצבים. במקרים חמורים סיבוכי השפעת עלולים להוביל לאשפוז ואף לסכנת חיים.

בתקופת לפני ואחרי הלידה עולה הסיכון לחלות בשפעת ולפתח סיבוכים שיסכנו את בריאות האישה ואת בריאות העובר. לכן חשוב מאוד להתחסן על מנת להפחית את סיכויי ההידבקות להגנה על האם ועל העובר. מחקרים מראים כי החיסון מגן על בריאות האם והעובר ואפילו מספק הגנה לתינוק לאחר הלידה".

האם צפויות תופעות לוואי לאחר חיסון נגד שפעת?

"ניתן לומר שכ-40% מהמחוסנים מדווחים על אודם, נפיחות ורגישות באזור ההזרקה שאמורים לחלוף לאחר יום-יומיים. ישנן תופעות נוספות לעיתים יותר רחוקות, כמו חום, כאבי שרירים ואחרות, שלרוב יופיעו כעבור 12-6 שעות לאחר החיסון ויכולות להימשך גם כן יום-יומיים. חשוב לציין, תופעות לוואי חמורות נחשבות לנדירות ביותר".

האם ניתן לקבל חיסון שפעת במקביל לחיסון קורונה?

"התשובה היא כן. על פי ההנחיות המעודכנות של גופי הבריאות בארץ ובעולם, ניתן להתחסן במקביל או בסמיכות נגד שפעת ונגד קורונה. החיסונים השונים יינתנו בגפיים הנגדיות (חיסון אחד בכל כתף) ולכן אין צורך בהמתנה בין החיסונים. אומנם תמיד מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל, אך סביר להניח שהתשובה תהיה חיובית".  

מכבי שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד