י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מסע אל האור

אדריכל של החיים: הספר המרתק של איש העסקים מברזיל

ראיון מרתק עם רוני דיין, מוביל אותנו לשיחה על נבכי הנפש, על הספרים שעוסקים בקונפליקטים המורכבים בין אדם לקונו ועל מסע משפחתי שמתחיל בעיר חלב העתיקה, עובר בקהילה היהודית בברזיל ועדיין ממשיך להיכתב בימים אלו

אדריכל של החיים: הספר המרתק של איש העסקים מברזיל
רוני דיין צילום: באדיבות המצלם

רבים מכירים את רוני דיין כפילנטרופ מוביל מסאן פאולו בברזיל. אלא שלצד עסקיו הרבים, רוני מפלס דרך ספרותית מקורית בתחום משמעות החיים, החיבור היהודי לאלוקים ועל שליחות האדם בעולם.

כך למשל בספר 'האדריכל', תחת הסלוגן הנצחי "שנה את מחשבותיך ושינית את עולמך", בונה דיין דרך למודעות עצמית מועילה עם צעדים שיטתיים שכל אדם יכול לבצע, שלב אחר שלב.


"הספר מתבסס על כלים מעשיים שיובילו לבניה עצמית ולהגשמת הפוטנציאל האישי של כל אחד", משתף אותנו בשיחה מיוחדת עמו. "אני מראה שם כיצד ניתן להפחית את המתח בחיים ולחיות עם פחות דאגות והרבה יותר משמעות כשמבינים נכון את מטרתנו בעולם. הכל מבוסס על פי דברי רבותינו באדני התוה"ק".

בחרתי להתחיל בדוגמה מתוך הספר הנ"ל כי הוא אולי מבטא יותר מכל את המסע המדהים שעבר רוני עצמו. משפחתו שהייתה בעלת שורשים ענפים בעיר חלב שבסוריה, נאלצה להגר בתקופת הפרעות לברזיל, שם התערו בקהילה היהודית שהייתה בתחילת דרכה ממש. בברזיל התאקלמה המשפחה במהרה, וכעבור זמן קצר כבר ייסדה את בנק דייקובל, שהפך עם השנים לאחד הבנקים הפרטיים הגדולים והמצליחים במדינה. כיום לבנק כ-40 סניפים ברחבי ברזיל, והוא מספק שירותי הלוואות בנקאיות לאלפי לקוחות פרטיים ועסקיים.

רוני, הצעיר מבין ארבעה אחים, הצטרף בבגרותו להנהלת הבנק המשפחתי, וכיום הוא אחראי על תחום ההשקעות וניהול ההון. "בחרתי בתפקיד הזה כי הוא מאפשר לי גמישות יחסית בלוח הזמנים, ופחות נסיעות ופגישות מול לקוחות", הוא מסביר. "כך יש לי זמן רב יותר ללימוד תורה ולכתיבה".

דיין מוסיף כי עם השנים התקבלו בבנק מספר החלטות אסטרטגיות שמאפשרות שמירה מלאה יותר על ההלכה - הן ברמת המדיניות הכוללת והן בפעילות היומיומית. "לדוגמה, התאמנו את נוהלי האשראי והריבית כך שיתאימו לכללי ההלכה, וכמו כן אנו נמנעים מפעילות בנקאית בשבתות וחגים", הוא מסביר.


ספר האדריכל • יח"צ

לצד פועלו ועיסוקיו, רוני חש כי חסר לו חיבור למשהו גדול, ומשמעותי יותר בחייו. "מגיע שלב שאתה מבין שאמנם אתה עובד ומצליח, אבל צריכה להיות מטרה לכל הדבר הזה. אז התחזקתי בתפילה, והתחלתי לסייע יותר לקהילה כאן להתפתח וכן גם לחקור ולהתעניין בספרי חז"ל ההיסטוריים שנותנים מענה לכל השאלות הקשות של החיים".

את משנתו פרש על פני ארבעה ספרים מרתקים שעוסקים בנושאי הליבה שנוגעים לכל יהודי בעולם. בנוסף לספר "האדריכל", רוני דיין חיבר גם את הספר "משפחה אחת - שתי דעות" העוסק בהתמודדות עם פערים ברמת הדתיות בתוך הבית. הספר מציע הדרכה מעשית להורים, ילדים, בני זוג ובני משפחה כיצד לגשר על פערים אלו מתוך כבוד הדדי ורצון לשמור על אחדות המשפחה.

"מדובר בסוגיה מורכבת שהופכת להיות רלוונטית יותר ויותר בימינו", מסביר דיין. "בספר אני מבקש להראות שאפשר וצריך לכבד את השונות בתוך הבית מבלי לוותר על ערכי הליבה של המשפחה. המטרה היא ליצור דיאלוג בונה ומכבד".

ספר נוסף שכתב דיין לאחרונה הוא "המסע אל האור", המהווה המשך והרחבה לספרו הקודם "המסע של דן". בספר זה הוא סוקר בצורה מקיפה את תולדות המחשבה האנושית על תעלומת הקיום ומשמעות החיים ולאחר מכן מציג את התשובה היהודית לשאלות אלו דרך מקורות היהדות.

"הספר נועד לשמש כמדריך לכל מי שמבקש למצוא משמעות ותכלית בחייו, מתוך נבכי הנפש שלו ועד למסקנות היהדות בנושא", אומר דיין.

יש לך תוכניות לכתוב ספרים נוספים?

"בימים אלו אני עומל על כתיבת ספר בנושא חינוך ילדים. זהו נושא מורכב שצריך עוד ללטש אותו וללמוד היטב ולכן יקח עוד זמן עד שיראה אור. עד אז אני אני מזמין את הקוראים לקרוא את הספרים שכבר על המדפים. היה לי חשוב לשווק אותם במחיר נוח לכל כיס כדי שכל אחד יוכל להצטרף למסע פנימי מרתק אל עבר האור והאמת".

לסיום, אתה עוקב אחר המלחמה המתקיימת בארץ בימים אלו?

"כאחד שמעורה בקהילה יהודית בתפוצות, אני עוקב בדאגה ובתקווה מהולים, אחר הנעשה בארץ בימים אלו. הקהילה כאן מרגישה חלק ממשי מהסיטואציה בישראל. זוהי מלחמה שנוגעת לכל יהודי בעולם. אנחנו משתדלים לתמוך היכן שצריך ולסייע לחיילים ולמשפחות".

לרכישת הספר אדריכל לחצו כאן>>>>

 

 

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}