כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

אגרסיבי מידי, אבל אין לו ברירה • טור פוליטי

ש"ס עוד לא פתחה את מערכת הבחירות, אך בליל שבת קיבלנו טעימה - האם זו הדרך היחידה? כן. ועדיין הבטן כואבת • פרשנות

חכם שלום כהן, מלחמת אין ברירה. פלאש90
חכם שלום כהן, מלחמת אין ברירה. פלאש90

עם צאת השבת קיבלנו טעימה מהקמפיין האגרסיבי שש"ס מתכננת לנו לחודשים הקרובים: אם לא יבשילו השמועות על פיוס לכדי מעשה של ממש, שקט לא יהיה פה. נאומו של הרב שלום כהן בליל שבת, בלי סמארטפונים ומצלמות טלוויזיה, הוא רק הסנונית, את ההמשך נוכל לנחש.

אפשר להצר על הבחירה לפגוע בישיבת כסא רחמים, בעומד בראשה ובתלמידיה. בטן מי לא דאבה לשמע הביטוי "בית הכסא" על בית יוצר נשמת האומה שהרב עובדיה שימש כנשיאו עשרות שנים (ואף מסר בו לא מעט שיעורים). המתח הישן נושן בין ישיבת פורת יוסף ל"ישיבת כסא רחמים ספרדית", קיבל משמעות פוליטית, ודווקא בבני ברק, המלומדת בתלמידי חכמים המפרכסים זה את זה (ופוליטיקאים כל שכן).

אך צריך לומר ברורות: מי שחם לו, שלא יעבוד במוסך. אם בית הרב מאזוז חשבו שהם יכנסו למערכה מול מועצת החכמים, וזה יגמר רק בחלופת ראשי תיבות וגימטריות לפרפראה גרידא - מוטב שישקלו שוב. מערכת בחירות מטבעה היא מדממת, ועל אף הסגנון הנוקשה שמביא איתו חכם שלום, לא ציפינו לפחות מכך, אלא ליותר.

מכתב של בני הרב עובדיה כנגד חבר הכנסת הפורש, זה יותר. רשימה שחורה של רבנים שהולכים עם הפורש, עם סנקציות קהילתיות (ויש לש"ס לא מעט סנקציות) שנלמדו בבית היוצר של האחות האשכנזית - זה יותר. דרשה של חכם שלום, לצד הרב דוד יוסף, ומול מצלמת טלוויזיה - מה שלא קרה בערב שבת, ולא בכדי - זה יותר. במערכה הזאת אף אחד, גם לא דרעי, לא ישקוט על שמרי קמפיין מנומנם.

הסיבה לכך פשוטה. אם ש"ס מסכינה לעוד מפלגה לצידה, זוהי סוף דרכה של היהדות הספרדית המגובשת סביב נציגות מוסכמת. אחרי שבית הרב מאזוז יצליח, ואם יצליח, דבר לא ימנע מרבנים מעדות המזרח, שלהם השפעה ותלמידים וקולות בטוחים, לסגור עם מפלגה חילונית על שילוב בשורותיהן. ויש די מפלגות חילוניות וחילוניות למחצה שרק מחכות להצעה כזו.

אלי ישי - מסיבותיו וטעמיו שרובם שמורים עימו עדיין, פרש מש"ס, אך פרישתו - אם תצליח, של מי שכיהן כיושב ראש ש"ס וכנאמן בית נשיא מועצת החכמים, מורה לכל - תם זמנה של ש"ס כמייצגת הציבור הספרדי.

מול האמירה הזאת, ולאו דווקא מול זכותו להגדרה עצמית של הרב מאזוז, גדלותו בתורה או רצונו במפלגת ימין חרדית - מול האמירה כי אין יותר מקום לנציגות ספרדית חרדית מוסכמת, אין לש"ס ברירה אלא להילחם בחרב ובחנית.

צריך לומר על הקמפיין הזה - זה אגרסיבי מידי, זה באוקטבה גבוהה ועל האש הגדולה. למי שמכיר את מאות הפעילים הזועמים מכל צד, זהו גפרור שיכול להבעיר אש. אך מאידך גיסא, המערכת הפוליטית מתגמלת היטב את הזועמים, ואם ש"ס תצליח למתג את אלי ישי כבוגד, לא פחות מכך, היא אולי תצליח למנוע את האמירה היוצאת מבית הרב מאזוז על ידי אלי ישי, כי אחרי מותו של הרב עובדיה, ש"ס היא נחלת ההיסטוריה.

בשוליים:

בשולי הדברים יש להזכיר את שכבר נאמר אתמול, הגמרא בבבא מציעא מסבירה כי "ברוך אתה בצאתך" היא ברכה שיהא בית הכסא סמוך לשולחנך. ובשבת מוסיפה ומעלה - איזהו עשיר? כל שיש לו בית כסא סמוך לשולחנו. לתשומת לב נהגו של ראש הישיבה מרחוב עוזיאל בבני ברק.
שלום כהן הרב מאזוז קמפיין אגרסיבי שס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}