ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
"מהווה האשמה קשה ופוגענית"

הח"כ מהליכוד נענש, הח"כית הערבייה לא

ועדת האתיקה החליטה להעניש את חבר הכנסת ניסים ואטורי מ'הליכוד' בגין התבטאויות חריפות שלו תישלל ממנו הזכות לדבר במליאה ובוועדות. לעומת זאת חברת הכנסת תומא סולימאן לא תיענש היות והסרטון שפרסמה "חוסה תחת חופש הביטוי הפוליטי הנתון לה"

הח"כ מהליכוד נענש, הח"כית הערבייה לא
הכנסת למען החטופים צילום: נועם מושקוביץ/נתן ווייל, דוברות הכנסת

ועדת האתיקה בראשות חבר הכנסת ינון אזולאי הניחה היום (שני) על שולחן הכנסת שתי החלטות בעניינן של תלונות שהוגשו נגד חברי כנסת.

ההחלטה הראשונה היא בעניינו של סגן יושב ראש הכנסת חבר הכנסת ניסים ואטורי, בעקבות קובלנות שהוגשו כנגדו בגין מספר פרסומים בחשבון הטוויטר (x) שלו ובהם גם מיום ה-15/11/23 בתגובה להחלטות ועדת האתיקה בענינן של חברות הכנסת אימאן ח’טיב יאסין ועאידה תומא סלימאן, בהם כתב כי הוא:״ מודה לקב"ה על הזכות שנפלה בחלקי להעיף את שתי שותפות החמאס האלה מהכנסת ולו לתקופה קצובה. המשימה הבאה להעיף אותן לתמיד!״ וכן כינה את את חברות הכנסת "תומכות טרור נאצי" ועוד…

חברי הוועדה הזכירו בנימוקי החלטתם את העובדה כי כבר בעבר הקפידו למתוח קו בין אמירות אידיאולוגיות ופוליטיות המופנות כנגד חברי כנסת אחרים וחוסות תחת חופש הביטוי הפוליטי, לבין התבטאויות שנועדו להכפיש ולפגוע בחברי כנסת אחרים באופן אישי. ביחס לכך, הפנו חברי הועדה בדבריהם להתייחסותם המפורשת בעבר באשר להתבטאויות מהן עולה האשמה בבגידה בה קבעו כי התבטאויות אלה: "אינן חלק מחופש הביטוי הפוליטי של חברי הכנסת".

ח"כ ניסים ואטורי. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

באשר לפרסומי חבר הכנסת ואטורי כתבו חברי הועדה בהחלטתם כי: "הקישור שחבר הכנסת ואטורי עשה בין חברות הכנסת לבין מחבלי החמאס, הגרועים שבאויבי ישראל מהווה האשמה קשה ופוגענית". חברי הועדה הביעו את סלידתם והסתייגותם מהתבטאויותיו של ח"כ ואטורי ואף הביעו מורת רוח על כך שהשתמש בהחלטת הועדה ככלי ניגוח בחברות כנסת.

לאור זאת, ונוכח הפרותיו הקודמת של חבר הכנסת ואטורי את כללי האתיקה, החליטה הוועדה פה אחד להטיל עליו סנקציה של שלילת הזכות לקבלת רשות דיבור במליאה לתקופה של כ-10 ישיבות; ושלילת הזכות לקבל רשות דיבור בוועדות הכנסת לתקופה של כ-14 ימים. כמו כן הבהירו חברי הועדה בהחלטתם כי כתוצאה מכך, בתקופה זו הוא מנוע ממילוי מקומו של יושב ראש הכנסת כיושב הראש של ישיבות מליאת הכנסת.

החלטה שניה שהתקבלה בעניינה של חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, נוכח קובלנה שהוגשה כנגדה בגין סרטון שפרסמה בחשבון הטוויטר (x) שלה בתאריך ה-15.11.23. בסרטון היא מבקרת את החלטת ועדת האתיקה שניתנה בעניינה באותו היום תוך שהיא טוענת כי היא נועדה להשתיק את אלו המבקרים את מלחמת "חרבות ברזל".

יו"ר ועדת האתיקה ינון אזולאי. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

בנימוקי החלטתם כתבו חברי הועדה כי "הוועדה מצרה על כך שלשיטת חברת הכנסת תומא סלימאן ועדת האתיקה מנסה להשתיק דעות ביקורתיות וכי היא אינה מקבלת את הנימוקים להחלטתה. עם זאת כחלק מחופש הביטוי הפוליטי של חברי הכנסת הם זכאים לערער, למחות, לחלוק ולבקר את ההחלטות והפעולות השונות בהם נוקטים מוסדות השלטון, גורמים רשמיים אחרים וכן ועדת האתיקה של הכנסת. זכותו זו עומדת לחברי הכנסת גם כשהתבטאותם מקוממת וגם כשהיא אינה משקפת את המציאות נאמנה".

לאור זאת, החליטו חברי הוועדה פה אחד לדחות את הקובלנה, שכן הסרטון של חברת הכנסת חוסה תחת חופש הביטוי הפוליטי הנתון לה.

ועדת האתיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד