סין מגבילה יצוא חומר גלם חיוני לסוללות
סין השולטת ביותר מ-90% מיצור הגרפיט בעולם מטילה מגבלות יצוא שיזניקו את העלויות ליצרניות המערב. המהלך הזה של סין עשוי בהחלט לגרום לעליית המחירים של רכבים חשמליים המיוצרים במערב
- רוני נאק
- ט"ז חשון התשפ"ד
בזמן שענקיות כמו פורד מצמצמת את נפח היצור של הדגמים החשמליים שלה ו GM מושכת השקעות ומבטלת מיזם משותף עם הונדה לפיתוח של רכב חשמלי עממי במחיר נגיש – "כדי להתאים לביקושים שהשתנו" – נראה שהאופק לו כולם מחכים של "ירידת מחירי הרכב החשמלי" הולך ומתרחק.
בשישי האחרון הודיעה סין כי החל מה-1 לדצמבר היא תחייב להוציא רישיונות ייצוא לחלק ממוצרי הגרפיט המיוצרים בשטחה – כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס – זאת כדי להגן על "הבטחון הלאומי" של המדינה. להזכירכם כי סין היא היצרנית הגדולה ביותר של מוצרי גרפיט והיא מזקקת יותר מ-90% לחומר הגלם החיוני בו משתמשים למעשה בכל הסוללות שברכב החשמלי (אנודה, שהיא צד המינוס של הסוללה).
פיאט 600 חשמלית חדשה לעולם לא תגיע למחיר עממי בתנאי האלה: צילום פיאט
אין ספק כי מדובר בשלב נוסף במלחמה התעשייתית בין המערב לסין, שלב אשר מגיע אחרי שכבר באוגוסט סין הטילה מגבלות יצוא על גאליום וגרמניום החיוניים לתעשיית השבבים. מהלך שהביא לעליית מחירי השבבים המיוצרים מחוץ לסין. מהצד השני מטילות ארה"ב ומדינות אירופה מכסים ומגבלות על רכבים חשמליים המיובאים אליהן מסין כאשר חלק מן הטענות של המערב נוגעות ל"חוסר תחרותיות" במסחר בצורה של תמיכה ממשלתית רחבה של סין ביצרני הסוללות והרכבים מבית – במטרה לתת להם יתרון מסחרי שבעיני המערב אינו הוגן.
המהלך הזה של סין עשוי בהחלט לגרום לעליית המחירים של רכבים חשמליים המיוצרים במערב ויגדיל עוד יותר את פערי המחירים בין המוצרים שמגיעים מסין לאלו מקוריאה, יפן, ארה"ב ואירופה. מדינות שבהן למותגים הסיניים החשמליים עוד אין נתחי שוק משמעותיים. איך זה ישפיע על השוק הישראלי בו הסינים דומיננטיים הרבה יותר? לאור המציאות שקיימת כרגע במדינה נותר רק לחיות ולראות.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות