צו השעה: כלל ישראל מתאחד בהתחלת מחזור חדש ב'חק לישראל'
בשעה שזקוקים לרחמים מצטרפים עכשיו ללימוד יומי קבוע בספר המסוגל לישועות ולשמירה עליונה, כפי שייסד ותיקן האר"י הק'. אין סגולה כתורה ואין שמירה כתורה
- משה ויסברג
- כ"ז תשרי התשפ"ד
- 2 תגובות
כבר אמרו צדיקים: "החכם עיניו בראשו", והכוונה היא, שה'חכם' מתכנן ומחשב את צעדיו הרוחניים מ'ראשו' - מתחילת וראשית השנה, שהוא 'שבת בראשית'. ובוודאי שהזמן גרמא להתחיל עכשיו בלימוד קבוע 'חק ולא יעבור' בספר הקדוש 'חק לישראל', מיום א' בראשית, וכך במשך כל יום ויום מימות השנה, עד לסיום המוצלח בעז"ה, ואז שוב מתחילים ביתר שאת ועוז.
וידוע ונתפרסם בכל העולם דבריהם של גאונים וצדיקים שליט"א שהסגולה הטובה ביותר הוא לימוד קבוע ב'חק לישראל' דבר יום ביומו, וזוהי ה'קבלה טובה' החשובה ביותר שיכול האדם לקבל על עצמו מיד עם תחילת השנה החדשה.
אם הדברים אמורים בכל עת בימים כתקונם כאשר יש שלום בעולם, הרי שעל אחת כמה וכמה בעת צרה ומצוקה כאשר עם ישראל עיניו נשואות לשמים להינצל מכל משחית ופגע וירחם על אחינו הנאנחים בצרה ובשביה, מצטרפים אלפים ורבבות ללימוד 'חק לישראל' כדי לזכות בסגולה העצומה שגילו צדיקי הדור שליט"א כי אין שמירה כתורה, ואין לך שמירה גדולה והגנה בטוחה על כל היום כולו, כאשר היום מתחיל בלימוד חק לישראל.
ולתועלת רבבות ה'לומדים' וה'מתחילים החדשים' נביא בקצרה תולדות ה'חק' ודרכי לימודו: הן תקנת הלימוד היומי ב'חק לישראל' ייסד אדונינו האר"י הק' ז"ל כפי שסיפר תלמידו מהר"ח ויטאל ז"ל בזה"ל: האר"י היה נוהג לקרוא בסדר הזה בכל יום בחזרתו מבית הכנסת לאחר אכילתו, עטוף בטלית ומעוטר בתפילין, עכ"ל. ולכן, נהוג ללמוד בסדר 'חק לישראל' אחר תפילת שחרית עוד בלבוש הטלית ותפילין. ואמנם כיום רבים הנוהגים לפתוח בו את יום הלימודים לאחר תפילת שחרית, ויש הלומדים זאת במשך היום כשזמנם פנוי בשלוה ובהרחבת הדעת.
הסדר המופלא של 'חֹק לישראל' [או כפי שנקרא בחיבה ה"חק"] הוא כדלהלן: מערך של חמישה ספרים הסודרים את חמשת חומשי התורה. הסדרה מסווגת כשיעור לימוד יומי על פרשיות התורה כסדרן. כל פרשה ופרשה בתורה מפורטת. השיעורים נערכו על פי סדר הלימוד של האר"י כמתואר בספר "פרי עץ חיים" וכוללים: קריאת פסוקי תורה, נביאים וכתובים, לימוד פרק משנה, קטע גמרא וקטע מספר קבלה.
פסוקי התורה נקראים מפרשת השבוע, פסוקי הנביאים נקראים על פי רוב מהפטרת הפרשה ופסוקי הכתובים נקראים מספר משלי מתחילתו ועד סופו (מלבד חמשה הפסוקים האחרונים) ואחר כך מחמשת חלקי ספר תהלים. מספר הפסוקים נקבע על פי היום בשבוע: ששה בימי ראשון ורביעי, ארבעה ביום שני וחמשה בימי שלישי וחמישי.
פרקי המשנה נקבעים על פי היום בשבוע: ביום ראשון פרק מסדר זרעים, ביום שני מסדר מועד וכן הלאה. קטע הגמרא הוא על פי רוב מהפרק בתלמוד הבבלי המקביל לפרק המשנה, (בימי ראשון ושישי נבחרים קטעים מתוך המסכתות ברכות ונדה). קטע הקבלה הוא על פי רוב מתוך ספר הזוהר.
סדר הפסוקים והפרקים כפי שנהוג היום הודפס לראשונה על ידי רבי יצחק בן ברוך שחילק את ששת סדרי המשנה לששת ימות החול, והתאים את הסדר ללימוד מהיר ומסודר. לסדר זה הוסיף הרחיד"א ז"ל קטעי הלכה ומוסר וקראם על שמו "יוסף לחק".
והנה, כתב ב'קיצור שלחן ערוך': "מִי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת תּוֹרָתוֹ קֶבַע, אֶלָּא שֶׁהוּא קוֹבֵעַ עִתִּים לַתּוֹרָה . . אַשְׁרֵי מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ חֹק קָבוּעַ וְלֹא יַעֲבֹר, לִלְמֹד בְּסֵפֶר "חֹק לְיִשְׂרָאֵל" דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ".
ואכן, גדולי וצדיקי הדורות עודדו וזירזו מאוד ללמוד את הסדר ב'חק לישראל', ועיקר הסיבה היא, כי בעזרת לימוד ב'חק' ניתן ללמוד קטעים מכל חלקי התורה המרכזיים בזמן קצר יחסית.
ובפרט בקרב חסידים ואנשי מעשה, הנהיגו בכל עוז את הלימוד ב'חק', ומייחסים ללימוד הזה סגולות מופלאות ל"בני, חיי ומזוני", כמליצה על פי לשון הגמרא "חוק - לישנא דמזוני הוא" (ביצה, דף טז ע"א). ונודע שהרה"ק הרב רבי אלימלך מליזענסק זי"ע אשר הרבה ללמוד בספרי הרחיד"א ז"ל זירז את הלימוד ב'חק לישראל', והרה"ק רבי רבי לוי יצחק מבארדיטשוב זי"ע אף הוא הפליג במעלת הלימוד וכתב בהסכמותיו כי "מצווה גדולה להגות בו תמיד בכל יום בבוקר בבוקר לקיים מצות קביעות התורה", וכן גדולי הדור האחרון מכל החוגים למדו מידי יום ביומו בספר החק כידוע.
הלימוד היומי ב'חק' מותאם לכל הגילאים, מבוגרים וצעירים, בחורים ואף ילדי חמד, כולם יכולים למצוא בו מבוקשם, להתייגע בדברי 'תורה שבכתב' ו'תורה שבעל פה', ולהעשיר ידיעותיהם ברוב חלקי התורה, ובוודאי שהקובע 'חוק ולא יעבור' לימוד בספר הקדוש הזה, מלבד מה שזוכה ללמוד ולעמול בדברי תורה הלכה וקבלה, יעמוד לו דבר זה לזכות ולישועה לינצל מכל פגעי הזמן ולהיוושע בדבר ישועה ורחמים.
במהלך השנים האחרונות נעשית פעילות עניפה בהחדרת והפצת לימוד ה'חק', ע"י 'מפעל החק העולמי' בנשיאות כ"ק הגה"צ רבי מרדכי זאב הלברשטאם שליט"א מצאנז, אשר פועל גדולות ונצורות בקרב שלומי אמוני ישראל להחדיר ולההדיר את לימוד ה'חק' היומי. ואכן, בזכות פעילות מבורכת זו, הצטרפו מאות ואלפים מאחינו בני ישראל ללימוד ה'חק' מידי יום ביומו חוק ולא יעבור.
כמו כן, הוקם "קול החק" בשלל שפות, יידיש – לשון הקודש – אנגלית, ובו ניתן לשמוע מקבץ שיעורים בלימוד ה'חק' היומי, מפי הרבנים הגאונים מגידי שיעורים מפורסמים, בלשון צח ונהיר, לתועלת הרבים. מס' הטלפון: 0732-622-622,. וכן ניתן לקבל הלימוד היומי במייל [email protected]
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות