עוד תוכנית מתנפצת: האוצר עוצר את 'מחיר מטרה'
באוצר מציינים שורה ארוכה של בעיות עם אישור תוכנית מחיר מטרה • האוצר: לא מדובר בנושא דחוף
- י"ב כסלו התשע"ה
צילום: פלאש90
הקרב על תוכנית מחיר מטרה להוזלת דירות ב-20% מתחמם: לאחר שרק אתמול שר הבינוי אורי אריאל הכריז כי התוכנית תופרד מתוכנית המע"מ ותקודם בהקדם האפשרי, יוצאים היום (ה') במשרד האוצר נגד כוונת שר הבינוי לכנס את מועצת מקרקעי ישראל ביום ב' כדי לאשר את התוכנית.
התנגדות האוצר, שנחשפה כבר אתמול ב"גלובס", מתבססת על מספר סיבות. בין היתר מדובר על הבעייתיות המשפטית בשינוי החלטת ממשלה בתקופה שכזו, העובדה שהתוכנית מיועדת במקור גם למשפרי דיור כאשר כעת לאחר שאין מע"מ אפס קריטריון זה צריך להשתנות, וטענות נוספות הנוגעות גם להיקף הכספי שתעלה התוכנית.
במכתב ששלח היום היועץ המשפטי של משרד האוצר יואל בריס ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מפרט בריס שורה של סיבות מדוע לא יוכל שר הבינוי לכנס את מועצת מקרקעי ישראל ולקבל החלטה הנוגדת את ההחלטה המקורית שקיבלה הממשלה הנוגעת למחיר מטרה ומע"מ אפס. כזכור, החלטת הממשלה קבעה כי מחיר מטרה לא יוכל לצאת טרם אושר מע"מ אפס וזאת הסיבה ששר הבינוי זקוק לשינוי ההחלטה במועצת מקרקעי ישראל.
"המועצה מוסמכת לתקן החלטה קודמת שלה, אך אין היא מוסמכת לעשות כן מקום שבכך היא סותרת החלטת ממשלה", כותב בריס במכתב. "בהיררכיה המינהלית, אין לאפשר למועצה, כגוף מינהלי הכפוף להחלטת הממשלה, לדון בסטייה מהחלטת הממשלה, שכן אין היא יכולה לקבל החלטה המנוגדת להחלטת הממשלה. מעבר לאמור, ואולי אף מעבר לנדרש, הרי שבשים לב לפסיקת בית המשפט העליון ולהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, אין מקום לדון בשינוי החלטת הממשלה לעת הזו".
חדש: באפשרותכם לסמן קטע מהמאמר ולשתף רק אותו. סמנו קטע ושתפו.האוצר: זה לא נושא דחוף
נציין כי בהמשך טיעוניו של בריס לגבי אי האפשרות של שר הבינוי לשנות את ההחלטה כעת, הוא גם עושה שימוש בטיעון שעל פניו יכול לקומם רבים כאשר הוא טוען שאין מדובר בנושא דחוף: "שינוי של החלטת הממשלה הכורכת בין שתי התוכניות מהווה שינוי מהותי במדיניות הממשלה, ללא שקיים כל צורך או דחיפות בכך, והוא מפר את חובת הריסון והאיפוק הנדרשים בתקופת בחירות".
אמירה שכזו המתייחסת לתוכנית שאמורה להקל על רוכשי הדירות, גם אם לא בטווח המיידי, כאשר תחום הדיור נמצא במצב חירום לא עומדת בקנה אחד עם מה ששידרה הממשלה שכעת מסיימת את ימיה במהלך כהונתה.
עוד נציין כי במשרד הבינוי ממשיכים לטעון כי אין מניעה לכנס את מועצת מקרקעי ישראל ולהוציא לפועל את תוכנית מחיר מטרה. גורמים במשרד אף מתחו ביקורת היום על כך שהאוצר מנסה לטרפד את התוכנית. עוד נודע ל"גלובס" כי בשעה זו מגבש היועץ המשפטי של משרד הבינוי חוות-דעת נגדית לזו של משרד האוצר בנוגע לאפשרות לשינוי החלטת הממשלה."האפקטיביות של תוכנית מחיר מטרה לבדה נמוכה"
מעבר לסוגייה המשפטית טוענים במשרד האוצר שתוכנית מחיר מטרה איבדה מהאפקטיביות שלה ללא מעמ אפס. מדובר בהתקפה ישירה על התוכנית כפי שעולה ממכתבו של בריס: "עמדת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר היא כי האפקטיביות של תוכנית מחיר מטרה לבדה, נמוכה, וקיים חשש מהותי כי אובדן ההכנסות מהתוכנית, בהיקף הנאמד בלמעלה מחמישה מיליארד שקל, לא ישיג את מטרתו. נתון זה לא עמד בפני הממשלה בעת קבלת החלטת הממשלה בעניין תוכנית מחיר מטרה, והוא נתון משמעותי ביותר עת מחליטים על יישום התוכנית".
עוד במכתב מתייחס בריס גם להיקף הכספי של התוכנית ולהתחייבות כספית של האוצר לתוכניות אחרות וכותב: "ההיקף התקציבי ליישום התוכנית גוזר על הממשלה הבאה מצב שבו לא תוכל לבצע כל תוכנית משמעותית המסתמכת על ההכנסות ממקרקעי ישראל. לדעת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר, בפני הממשלה הבאה צפויים לעמוד אתגרים משמעותיים בתחום הדיור דוגמת: פינוי מחנות צה"ל במרכז הארץ בהיקף של למעלה מ-66 אלף יחידות דיור הכרוך בעלויות פינוי צפויות הנאמדות בכ-14 מיליארד שקל (סירקין, שדה דב, צריפין, תל-השומר), הסכמי-גג נוספים עם הערים רמלה, אשקלון, באר-שבע, הרצליה, יבנה, קריית אונו, חיפה, ירושלים וערים נוספות, מימון חסמי פיתוח דוגמת החלטת ממשלה בעניין 'נתיב לדירה' ועוד.
"המשותף לכל התוכניות הנזכרות: הגדלת היצע הדיור, והתמודדות עם שורש בעיית הדיור המחסור בדירות מגורים זמינות. חסימת האפשרות לממן תוכניות אלה מתוך הכנסות המינהל תגביל באופן משמעותי את היכולת לבצע תוכניות אלה כלל ועיקר".
במקביל יוצאים במשרד האוצר גם נגד כוונת משרד הבינוי לדחות מכרזים וטוענים כי מדובר במהלך שמקורו בטעות ויגרום נזק לענף הנדל"ן.
בריס מסכם את מכתבו לויינשטיין כך: "תוכנית מחיר מטרה היא תוכנית בעלת משמעויות כבדות משקל. החלטת הממשלה לקדם תוכנית זו נעשתה בעבר בהקשר מסויים ועל בסיס נתונים מסויימים. קידום התוכנית כעת, בשינוי משמעותי ממה שנקבע בעבר ובניגוד להחלטת הממשלה הקודמת, כל-שכן כאשר הדבר נעשה שלא על בסיס עבודה מקצועית סדורה אינו אפשרי בתקופת בחירות. מכאן שיש להותיר לממשלה החדשה שתיבחר לשוב ולדון בתוכנית זו. בשל האמור יש מקום שתנחה את מועצת מקרקעי ישראל שלא לכנס דיון במחיר מטרה. בנוסף נבקש כי תנחה את רשות מקרקעי ישראל שלא לבטל מכרזים שפורסמו זה מכבר, ולפעול בהליך המכרז רק משיקולים מקצועיים שיגבשו גורמי המקצוע ברשות".
התנגדות האוצר, שנחשפה כבר אתמול ב"גלובס", מתבססת על מספר סיבות. בין היתר מדובר על הבעייתיות המשפטית בשינוי החלטת ממשלה בתקופה שכזו, העובדה שהתוכנית מיועדת במקור גם למשפרי דיור כאשר כעת לאחר שאין מע"מ אפס קריטריון זה צריך להשתנות, וטענות נוספות הנוגעות גם להיקף הכספי שתעלה התוכנית.
במכתב ששלח היום היועץ המשפטי של משרד האוצר יואל בריס ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מפרט בריס שורה של סיבות מדוע לא יוכל שר הבינוי לכנס את מועצת מקרקעי ישראל ולקבל החלטה הנוגדת את ההחלטה המקורית שקיבלה הממשלה הנוגעת למחיר מטרה ומע"מ אפס. כזכור, החלטת הממשלה קבעה כי מחיר מטרה לא יוכל לצאת טרם אושר מע"מ אפס וזאת הסיבה ששר הבינוי זקוק לשינוי ההחלטה במועצת מקרקעי ישראל.
"המועצה מוסמכת לתקן החלטה קודמת שלה, אך אין היא מוסמכת לעשות כן מקום שבכך היא סותרת החלטת ממשלה", כותב בריס במכתב. "בהיררכיה המינהלית, אין לאפשר למועצה, כגוף מינהלי הכפוף להחלטת הממשלה, לדון בסטייה מהחלטת הממשלה, שכן אין היא יכולה לקבל החלטה המנוגדת להחלטת הממשלה. מעבר לאמור, ואולי אף מעבר לנדרש, הרי שבשים לב לפסיקת בית המשפט העליון ולהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, אין מקום לדון בשינוי החלטת הממשלה לעת הזו".
חדש: באפשרותכם לסמן קטע מהמאמר ולשתף רק אותו. סמנו קטע ושתפו.האוצר: זה לא נושא דחוף
נציין כי בהמשך טיעוניו של בריס לגבי אי האפשרות של שר הבינוי לשנות את ההחלטה כעת, הוא גם עושה שימוש בטיעון שעל פניו יכול לקומם רבים כאשר הוא טוען שאין מדובר בנושא דחוף: "שינוי של החלטת הממשלה הכורכת בין שתי התוכניות מהווה שינוי מהותי במדיניות הממשלה, ללא שקיים כל צורך או דחיפות בכך, והוא מפר את חובת הריסון והאיפוק הנדרשים בתקופת בחירות".
אמירה שכזו המתייחסת לתוכנית שאמורה להקל על רוכשי הדירות, גם אם לא בטווח המיידי, כאשר תחום הדיור נמצא במצב חירום לא עומדת בקנה אחד עם מה ששידרה הממשלה שכעת מסיימת את ימיה במהלך כהונתה.
עוד נציין כי במשרד הבינוי ממשיכים לטעון כי אין מניעה לכנס את מועצת מקרקעי ישראל ולהוציא לפועל את תוכנית מחיר מטרה. גורמים במשרד אף מתחו ביקורת היום על כך שהאוצר מנסה לטרפד את התוכנית. עוד נודע ל"גלובס" כי בשעה זו מגבש היועץ המשפטי של משרד הבינוי חוות-דעת נגדית לזו של משרד האוצר בנוגע לאפשרות לשינוי החלטת הממשלה."האפקטיביות של תוכנית מחיר מטרה לבדה נמוכה"
מעבר לסוגייה המשפטית טוענים במשרד האוצר שתוכנית מחיר מטרה איבדה מהאפקטיביות שלה ללא מעמ אפס. מדובר בהתקפה ישירה על התוכנית כפי שעולה ממכתבו של בריס: "עמדת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר היא כי האפקטיביות של תוכנית מחיר מטרה לבדה, נמוכה, וקיים חשש מהותי כי אובדן ההכנסות מהתוכנית, בהיקף הנאמד בלמעלה מחמישה מיליארד שקל, לא ישיג את מטרתו. נתון זה לא עמד בפני הממשלה בעת קבלת החלטת הממשלה בעניין תוכנית מחיר מטרה, והוא נתון משמעותי ביותר עת מחליטים על יישום התוכנית".
עוד במכתב מתייחס בריס גם להיקף הכספי של התוכנית ולהתחייבות כספית של האוצר לתוכניות אחרות וכותב: "ההיקף התקציבי ליישום התוכנית גוזר על הממשלה הבאה מצב שבו לא תוכל לבצע כל תוכנית משמעותית המסתמכת על ההכנסות ממקרקעי ישראל. לדעת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר, בפני הממשלה הבאה צפויים לעמוד אתגרים משמעותיים בתחום הדיור דוגמת: פינוי מחנות צה"ל במרכז הארץ בהיקף של למעלה מ-66 אלף יחידות דיור הכרוך בעלויות פינוי צפויות הנאמדות בכ-14 מיליארד שקל (סירקין, שדה דב, צריפין, תל-השומר), הסכמי-גג נוספים עם הערים רמלה, אשקלון, באר-שבע, הרצליה, יבנה, קריית אונו, חיפה, ירושלים וערים נוספות, מימון חסמי פיתוח דוגמת החלטת ממשלה בעניין 'נתיב לדירה' ועוד.
"המשותף לכל התוכניות הנזכרות: הגדלת היצע הדיור, והתמודדות עם שורש בעיית הדיור המחסור בדירות מגורים זמינות. חסימת האפשרות לממן תוכניות אלה מתוך הכנסות המינהל תגביל באופן משמעותי את היכולת לבצע תוכניות אלה כלל ועיקר".
במקביל יוצאים במשרד האוצר גם נגד כוונת משרד הבינוי לדחות מכרזים וטוענים כי מדובר במהלך שמקורו בטעות ויגרום נזק לענף הנדל"ן.
בריס מסכם את מכתבו לויינשטיין כך: "תוכנית מחיר מטרה היא תוכנית בעלת משמעויות כבדות משקל. החלטת הממשלה לקדם תוכנית זו נעשתה בעבר בהקשר מסויים ועל בסיס נתונים מסויימים. קידום התוכנית כעת, בשינוי משמעותי ממה שנקבע בעבר ובניגוד להחלטת הממשלה הקודמת, כל-שכן כאשר הדבר נעשה שלא על בסיס עבודה מקצועית סדורה אינו אפשרי בתקופת בחירות. מכאן שיש להותיר לממשלה החדשה שתיבחר לשוב ולדון בתוכנית זו. בשל האמור יש מקום שתנחה את מועצת מקרקעי ישראל שלא לכנס דיון במחיר מטרה. בנוסף נבקש כי תנחה את רשות מקרקעי ישראל שלא לבטל מכרזים שפורסמו זה מכבר, ולפעול בהליך המכרז רק משיקולים מקצועיים שיגבשו גורמי המקצוע ברשות".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות