ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

תחלופה מהירה ומזיקה של מפקדי אגף התנועה

הצד הפחות חיובי של תפקיד ראש אגף התנועה במשטרת ישראל - הוא התחלופה המהירה מדי בזהות ממלא התפקיד • טור

תחלופה מהירה ומזיקה של מפקדי אגף התנועה

נכון היה לברך במזל טוב את המפקד החדש של אגף התנועה במשטרת ישראל, ניצב מוטי כהן, אך עוד לפני שניצב כהן ישב יום אחד בכסא האגף שאמור לשמור על החיים שלנו בכבישים, הוא כבר המשיך לתפקיד הבא.

כשבוחנים את מינוי ראש אגף התנועה, אין מנוס מלהצביע על הצד הפחות מואר של חילופי המפקדים בראשות האגף, ובמיוחד את חוסר היציבות הכרוני בצמרת האגף, שמשפיע לרעה על המאבק הלאומי בקטל בדרכים.

הניצב הבא שאת זהותו עדיין אין אנו יודעים, יחליף את ניצב משה (צ'יקו) אדרי, שכיהן בתפקיד קצת למעלה משנה. לפני אדרי כיהן בתפקיד במשך כשנתיים ניצב ברונו שטיין, שהחליף את ניצב אבי בן חמו, האחרון שכיהן בתפקיד קדנציה משמעותית (כארבע שנים). גם קודמיו של בן חמו, הניצבים שחר איילון ויעקב רז, כיהנו תקופות משמעותיות. כשלוש שנים כל אחד. יוצא אפוא שבשלוש השנים האחרונות פיקדו על אגף התנועה שלושה קצינים, בעוד בארבע השנים שקדמו להן, פיקד על האגף קצין אחד.

כנראה שלא בכדי הצליח ניצב בן חמו בארבע שנותיו באגף התנועה, להגיע לרמה גבוהה של הבנה, העמקה ומקצועיות, במקצוע מניעת התאונות. למרבה האכזבה, נראה גם אדרי, בשנה האחת בה כיהן בתפקיד, כמי שיוכל להצעיד את המאבק דרך משמעותית קדימה, אולם צמרת המשטרה איתרה את כישוריו הגבוהים וקידמה אותו לתפקיד מפקד מחוז ירושלים לפני שהספיק להטביע חותם משמעותי באגף התנועה – האגף שהפך בשנים האחרונות לתחנת הרכבת הפחות חשובה, בה עוצרים לרגע הקצינים, בדרך לתפקידי הליבה הרגישים ביותר בארגון.

מן המפורסמות שתחלופת מנהלים בתדירות גבוהה גורמת לעלויות מיותרות רבות, גלויות וגם נסתרות, לדמורליזציה בארגון ולפגיעה קשה בתכנון וביצוע תוכניות הפעולה ארוכות הטווח. באגף התנועה בולט הנזק במיוחד: מגיעים אליו קצינים שצברו את ניסיונם בתחומים מקצועיים משטרתיים שהחפיפה שלהם למאבק בתאונות רופפת יחסית. מה לניצב אדרי, שרכש את ניסיונו המשטרתי במאבק בגנבי רכב ובפיקוד על תחנות ועל מרחבים, ולמאבק בקטל בדרכים? מה לניצב שטיין, שהתקדם במשטרה כבלש, קצין בילוש ומפקד מרחבים, ולמניעת תאונות?

מאבק בתאונות דרכים הוא תורה שנדרש זמן ללומדה וכתוצאה מכך גם להנהיג את המאבק, בתכנון ובמעשה, באופן יעיל ומציל חיים. שנה-שנתיים אינן מספקות כלל, והתוצאה המצטברת היא שנים אבודות של למידה ארוכה של התפקיד מצד המפקד החדש, ועזיבה פתאומית בטרם עת, לפני שניתן היה לקטוף את פירות המקצועיות והידע הנרכשים.

לראש אגף התנועה הבא, כשתצלול לעומק פרטי המשימה, תלמד שהאתגרים המרכזיים המונחים לפתחך, הם אלה: עליך לחזק את נראות האכיפה ואת אווירת אכיפת החוק בדרכים, באמצעות הוספת עשרות רבות של ניידות שנגרעו מהמערך בשנים האחרונות. עליך להוסיף לקדם את הצבת מערך מצלמות האכיפה בכבישים המועדים לפורענות ולתאונות. עליך לשקם את מערך מתנדבי התנועה, עשרת אלפים ישראלים איכותיים הנכונים להתנדב במשמרות אכיפה בדרכים, ומהווים בכך מכפיל כוח לאגף שבראשותך. ועליך למצוא את הדרך להשיב לשירות את הניידות ששימשו את המתנדבים הללו, ושנגרעו אף הן מהשירות בשל אילוצי תקציב.

ובעיקר – עליך למדוד את עצמך באמצעות בוחן אחד ויחיד – הורדת מספר ההרוגים בתאונות. משנבחרת לתפקיד, אין ספק שניחנת בכישורים הדרושים להצלחה, אבל הצלחה אורכת זמן, כיוון שהצלת חיי אדם בכבישים אינה ריצת כוח קצרה, אלא מרתון נחוש וסבלני, שזמנו הנדרש בצדו. משתמשי הדרך הישראלים כולם, החשופים לסכנת היפגעות יומיומית בדרך, מקווים שתכהן בתפקידך החשוב את מלוא התקופה, ותצא ממנו בתחושת סיפוק עמוקה על החיים הרבים שזכית להציל.

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק
תנועה אגף משטרה תאונות הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}