אשר מסביר: איך הפסדנו את רבנות ירושלים?
חה"כ יעקב אשר מפרסם הבוקר מאמר חריף בבטאון 'דגל התורה' - יתד נאמן • המאמר עוסק במערכה לרבנות ירושלים שבה נחלה 'דגל' כישלון מוחץ והפסידה גם את תפקיד הרב האשכנזי וגם את הספרדי • אשר תוהה: כיצד קרה שהעסקנים המיומנים של דגל, הפסידו היכן שאחרים רשמו הצלחה? • ומי כמובן אשם? אנשי הפלג הירושלמי • בפנים: המאמר
- אלי יעקובי
- ד' חשון התשע"ה
- 79 תגובות
יעקב אשר, פלאש90
במאמר חריף ומושחז הבוקר (ג') ביתד נאמן, תוקף בחר הכנסת יעקב אשר את אלה שסגרו דיל עם ראש העיר ברקת לתמוך בגר"א שטרן ובגרש"מ עמאר לרבנות ירושלים, ומסביר מדוע נכשלו נציגי יהדות התורה בבחירות בעיר.
לפי אשר, האשם תלוי על צווארם של "פוליטיקאים שבערוב ימיהם הפוליטיים מצאו עצמם מחוץ למפלגתם", שבזה הוא למעשה פוטר את החסידויות הגדולות ומאשים את אנשי עץ, שבחרו שלא להתערב, ולמעשה תמכו שלא במפורש בגר"א שטרן, רבה של ירושלים.
אשר פותח בשאלה: "אולי באמת אנחנו 'לא יוצלחים', הרהרתי לעצמי בסוף השבוע, לנוכח דברי ה'פרשנים' שניתחו באזמל מנתחים פוליטי את ה'כשלון' של היהדות החרדית בירושלים; אולי באמת יש לנו מה ללמוד ממי שהוכתרו שוב ל'אדריכלי הניצחון'; אולי אין בנו את הערמומיות שיש לאלו ששוב חייכו לעומתנו באושר עילאי ממרומי 'עגלת המנצחים' (הכוללת מלבדם גם את ראש העיר, 'הבית היהודי', תנועת 'התעוררות', 'רב' קונסרביטיבי אחד וכל יתר 'ידידי החרדים')".
אשר רומז כי החרדים שתמכו ברב שטרן, הם אותם אלו שעזרו לברקת להיבחר בירושלים: "וצריך להודות ביושר: לא בפעם הראשונה אנו עומדים מול תוצאה פוליטית שמעוררת בנו תהיות מן הסוג הזה. זה לא מכבר עמדנו מול מצהלות שמחה דומות, בפרשת הכתרתו של ניר ברקת לראש עיריית ירושלים.
והוא רומז לנציגי עץ: "גם אז התברר, כי מספר פוליטיקאים מתחילים, הנתמכים מאחורי הקלעים בידי מי שבערוב ימיהם הפוליטיים מצאו את עצמם מחוץ למפלגת האם שלהם, בליווי יועצים שכירים (העושים זאת לפרנסתם), הצליחו להתחבר לצד המנצח, להתענג מ'אבק הכוכבים' ולהתחלק (כך הם מקווים) בשלל התופינים והתפקידים, גמול על היותם חלק בלתי נפרד מ'ההצלחה', וד"ל.
"מדובר בלי ספק ב'תרגיל מבריק', שעיקרו: חבירה לאנשים הנכונים בזמן הנכון, תוך פיזור מסך עשן שכותרתו 'יש לנו הוראה שלא להתערב', למרות שבפועל מתערבים ועוד איך. ויש גם טריק-קוסמים מרהיב: מעלימים את הפתק אותו הולכים לשלשל, מוליכים שולל את קהל ה'צופים' עד לרגע הגורלי מאחורי הפרגוד, שם מבצעים בחשאי את הפעולה ה'מתוחכמת', שהופכת את ה'אי-התערבות' להצבעה עבור המועמד הנגדי, ואז ממהרים החוצה, לחגוג את זה שלמענו 'לא הצבענו', שהרי בכלל 'לא התערבנו'... איזה כשרון, כמה תחכום, פשוט קומבינציה גאונית!"
"אז איפה טעינו אנחנו, נציגי 'דגל התורה' (ובמקרה זה גם 'יהדות התורה'), קבוצה לא קטנה של נציגי ציבור מנוסים ועתירי ניסיון? איך זה ש'שועלים ותיקים' המתרוצצים ללא ליאות במסדרונות העסקנות הציבורית למעלה מחצי יובל – לא מסוגלים לספק הצלחות וניצחונות כאלו? לאן נעלם התחכום, היכן מסתתרת היצירתיות, מדוע איננו יכולים לחבור לדילים מוצלחים שכאלו, שיבטיחו גם לנו תופינים ומשרות, כוח ושררה, תהילה וטפיחות פרשנים על השכם? הלא כוחנו האלקטוראלי והייצוגי רב פי כמה וכמה! מה בדיוק חסר לנו – ויש באמתחתם של אותם אנשים בשפע?"
"לנו יש קווים אדומים. לנו יש חוט שדרה, שאינו גמיש ואינו מתאים את עצמו לכל מטרה. אצלנו המטרה, חשובה ככל שתהיה, לא מקדשת את האמצעים. יכולנו – תסמכו עלינו – לפעול באלף צורות ולרקוח שורה ארוכה של תרגילים ומהלכים שהיו מנחילים לנו ניצחונות פוליטיים 'מפוארים'. היינו זוכים במקרה כזה לתשבחות ההלל של הפרשנים הפוליטיים, אבל בלב פנימה היינו יודעים שנכשלנו. כי שלוחי דרבנן אנו, וככאלו יש לנו אחריות ציבורית. לעולם לא נמיר אותה במטבעות שחוקים של 'ניצחון פוליטי'. שואפים אנו בכל ליבנו ומאודנו לקצור הצלחות עבור הציבור שאותו זכינו לייצג – אבל לעולם לא נתפרק לשם השגתו מן הערכים הבסיסיים ביותר של איש ציבור חרדי, ובכלל, של יהודי שאמון על קידוש שם שמים, ולא ההיפך חלילה".איך הפסדנו במערכה על רבנות ירושלים?
"בעיצומם של ימי חול המועד סוכות, זכינו, חברי הכנסת של 'דגל התורה' להיכנס לקודש פנימה, לסוכתו של מרן ראש הישיבה שליט"א".
אשר: "חבריי לסיעה, הרב גפני והרב מקלב, שניסיונם רב במערכות סביב מינויי רבנים עוד בזמן מרן הגרי"ש אלישיב זצוקלה"ה, נשאלו על יד מרן שליט"א מה היתה דעתו של הגרי"ש על פלוני ועל אלמוני, איך ישפיע מינוי כזה או כזה על האידישקייט. במהלך השיחה נאנח בכאב כמה וכמה פעמים לנוכח המצב. אולם כשיצאנו – היתה בידינו הכרעה ברורה: לעשות הכול כדי לחזק את אותם מועמדים שהיו בעלי סיכוי לבלום את הסכנה לעיר הקודש. ידענו היטב כי הדבר יהיה קשה לביצוע, אך זו דעת התורה הקדושה, ולעולם – וקל וחומר כאשר על הפרק ענין כה רגיש לעתיד הרוחני של עיר הקודש – לא יעלה על הדעת להכריע בשאלה כזו לפי השתלמות ה'דיל' המוצע, או כל אינטרס פוליטי אחר שאינו ממין העניין. כאן אין מקום לפשרות וטריקים. עם האמת הזו הלכנו, ועל כך תפארתנו.
"לא הלכנו לשאול 'איך מנצחים', לא טקטיקות ותרגילים ביקשנו לרקוח, ידענו היטב ואף פירטנו בפני מרן שליט"א איך הורכב הגוף הבוחר, מי מונה על ידי ברקת ובנט להחליט איך תראה ירושלים של מעלה, וכל יתר הפרטים. אך ביושבנו סביב לשולחנו, ראינו רק התייחסות אחת: כאב עצום לנוכח העובדה שעיר הקודש נמצאת כיום בשליטה של אנשים המנסים לשנות את דמותה וצביונה ולהושיב על אותו כיסא רבנות שבו ישבו גדולי עולם, פוסקי הלכה וצדיקי עליון, רבנים מטעמם, מתוך תקוה שהם 'יישרו קו' עם האידאולוגיה השולטת כיום במסדרונות העירייה ו'המשרד לענייני דת'.
"למרות הקשיים שנערמו בזה אחר זה, ועל אף המהמורות שטמנו בדרכנו, נרתמנו למען קדושת ירושלים, ותוך תיאום עם הנציגים החרדים האחראיים ממפלגות אחרות, הצלחנו להעביר מספר נכבד של תומכים לצדו של המועמד שקיבל את תמיכת היהדות הנאמנה. לצערנו נודע לנו לאחר מכן, כי היו מי שהעדיפו שיקולים אחרים וחברו ל'דיל' שתוצאותיו ידועות, והשלכותיו העגומות עדיין לפנינו.
"קל מאוד להגיע להישגים – כשאתה מוכן למכור למענם כל עקרון, אפשר להשיג כל דבר – כשכל מטרתך היא להוכיח את עצם קיומך ו'להכות' באלו שעדיין אינם מכירים ב'כוחך הרב', תוך המחשה מגוחכת של אותו גבאי שלאחר שסולק ממשרתו, נהג לעלות אל הבימה מיד לאחר הגבאי הנבחר, ובתגובה להכרזתו 'יעלה ויבוא' – דפק בכוח על הבימה והצהיר חגיגית: 'לא יעלה ולא יבוא'...
"אילו עמדנו גם אנו למכירה באותו 'בזאר טורקי' לא מכובד – היו סמוכים ובטוחים – היינו משיגים פי כמה וכמה. אבל מה לעשות, אצלנו המטרה לא מקדשת את האמצעים, בעולם המושגים שלנו קווים אדומים אינם נמחקים – רק משום שבסוף הדרך ממתין ג'וב מפתה או כל תופין פוליטי אחר".צפו ביהושע פולק: הגר"ש אוירבך הורה לא להתערב
לפי אשר, האשם תלוי על צווארם של "פוליטיקאים שבערוב ימיהם הפוליטיים מצאו עצמם מחוץ למפלגתם", שבזה הוא למעשה פוטר את החסידויות הגדולות ומאשים את אנשי עץ, שבחרו שלא להתערב, ולמעשה תמכו שלא במפורש בגר"א שטרן, רבה של ירושלים.
אשר פותח בשאלה: "אולי באמת אנחנו 'לא יוצלחים', הרהרתי לעצמי בסוף השבוע, לנוכח דברי ה'פרשנים' שניתחו באזמל מנתחים פוליטי את ה'כשלון' של היהדות החרדית בירושלים; אולי באמת יש לנו מה ללמוד ממי שהוכתרו שוב ל'אדריכלי הניצחון'; אולי אין בנו את הערמומיות שיש לאלו ששוב חייכו לעומתנו באושר עילאי ממרומי 'עגלת המנצחים' (הכוללת מלבדם גם את ראש העיר, 'הבית היהודי', תנועת 'התעוררות', 'רב' קונסרביטיבי אחד וכל יתר 'ידידי החרדים')".
אשר רומז כי החרדים שתמכו ברב שטרן, הם אותם אלו שעזרו לברקת להיבחר בירושלים: "וצריך להודות ביושר: לא בפעם הראשונה אנו עומדים מול תוצאה פוליטית שמעוררת בנו תהיות מן הסוג הזה. זה לא מכבר עמדנו מול מצהלות שמחה דומות, בפרשת הכתרתו של ניר ברקת לראש עיריית ירושלים.
והוא רומז לנציגי עץ: "גם אז התברר, כי מספר פוליטיקאים מתחילים, הנתמכים מאחורי הקלעים בידי מי שבערוב ימיהם הפוליטיים מצאו את עצמם מחוץ למפלגת האם שלהם, בליווי יועצים שכירים (העושים זאת לפרנסתם), הצליחו להתחבר לצד המנצח, להתענג מ'אבק הכוכבים' ולהתחלק (כך הם מקווים) בשלל התופינים והתפקידים, גמול על היותם חלק בלתי נפרד מ'ההצלחה', וד"ל.
"מדובר בלי ספק ב'תרגיל מבריק', שעיקרו: חבירה לאנשים הנכונים בזמן הנכון, תוך פיזור מסך עשן שכותרתו 'יש לנו הוראה שלא להתערב', למרות שבפועל מתערבים ועוד איך. ויש גם טריק-קוסמים מרהיב: מעלימים את הפתק אותו הולכים לשלשל, מוליכים שולל את קהל ה'צופים' עד לרגע הגורלי מאחורי הפרגוד, שם מבצעים בחשאי את הפעולה ה'מתוחכמת', שהופכת את ה'אי-התערבות' להצבעה עבור המועמד הנגדי, ואז ממהרים החוצה, לחגוג את זה שלמענו 'לא הצבענו', שהרי בכלל 'לא התערבנו'... איזה כשרון, כמה תחכום, פשוט קומבינציה גאונית!"
"אז איפה טעינו אנחנו, נציגי 'דגל התורה' (ובמקרה זה גם 'יהדות התורה'), קבוצה לא קטנה של נציגי ציבור מנוסים ועתירי ניסיון? איך זה ש'שועלים ותיקים' המתרוצצים ללא ליאות במסדרונות העסקנות הציבורית למעלה מחצי יובל – לא מסוגלים לספק הצלחות וניצחונות כאלו? לאן נעלם התחכום, היכן מסתתרת היצירתיות, מדוע איננו יכולים לחבור לדילים מוצלחים שכאלו, שיבטיחו גם לנו תופינים ומשרות, כוח ושררה, תהילה וטפיחות פרשנים על השכם? הלא כוחנו האלקטוראלי והייצוגי רב פי כמה וכמה! מה בדיוק חסר לנו – ויש באמתחתם של אותם אנשים בשפע?"
"לנו יש קווים אדומים. לנו יש חוט שדרה, שאינו גמיש ואינו מתאים את עצמו לכל מטרה. אצלנו המטרה, חשובה ככל שתהיה, לא מקדשת את האמצעים. יכולנו – תסמכו עלינו – לפעול באלף צורות ולרקוח שורה ארוכה של תרגילים ומהלכים שהיו מנחילים לנו ניצחונות פוליטיים 'מפוארים'. היינו זוכים במקרה כזה לתשבחות ההלל של הפרשנים הפוליטיים, אבל בלב פנימה היינו יודעים שנכשלנו. כי שלוחי דרבנן אנו, וככאלו יש לנו אחריות ציבורית. לעולם לא נמיר אותה במטבעות שחוקים של 'ניצחון פוליטי'. שואפים אנו בכל ליבנו ומאודנו לקצור הצלחות עבור הציבור שאותו זכינו לייצג – אבל לעולם לא נתפרק לשם השגתו מן הערכים הבסיסיים ביותר של איש ציבור חרדי, ובכלל, של יהודי שאמון על קידוש שם שמים, ולא ההיפך חלילה".איך הפסדנו במערכה על רבנות ירושלים?
"בעיצומם של ימי חול המועד סוכות, זכינו, חברי הכנסת של 'דגל התורה' להיכנס לקודש פנימה, לסוכתו של מרן ראש הישיבה שליט"א".
אשר: "חבריי לסיעה, הרב גפני והרב מקלב, שניסיונם רב במערכות סביב מינויי רבנים עוד בזמן מרן הגרי"ש אלישיב זצוקלה"ה, נשאלו על יד מרן שליט"א מה היתה דעתו של הגרי"ש על פלוני ועל אלמוני, איך ישפיע מינוי כזה או כזה על האידישקייט. במהלך השיחה נאנח בכאב כמה וכמה פעמים לנוכח המצב. אולם כשיצאנו – היתה בידינו הכרעה ברורה: לעשות הכול כדי לחזק את אותם מועמדים שהיו בעלי סיכוי לבלום את הסכנה לעיר הקודש. ידענו היטב כי הדבר יהיה קשה לביצוע, אך זו דעת התורה הקדושה, ולעולם – וקל וחומר כאשר על הפרק ענין כה רגיש לעתיד הרוחני של עיר הקודש – לא יעלה על הדעת להכריע בשאלה כזו לפי השתלמות ה'דיל' המוצע, או כל אינטרס פוליטי אחר שאינו ממין העניין. כאן אין מקום לפשרות וטריקים. עם האמת הזו הלכנו, ועל כך תפארתנו.
"לא הלכנו לשאול 'איך מנצחים', לא טקטיקות ותרגילים ביקשנו לרקוח, ידענו היטב ואף פירטנו בפני מרן שליט"א איך הורכב הגוף הבוחר, מי מונה על ידי ברקת ובנט להחליט איך תראה ירושלים של מעלה, וכל יתר הפרטים. אך ביושבנו סביב לשולחנו, ראינו רק התייחסות אחת: כאב עצום לנוכח העובדה שעיר הקודש נמצאת כיום בשליטה של אנשים המנסים לשנות את דמותה וצביונה ולהושיב על אותו כיסא רבנות שבו ישבו גדולי עולם, פוסקי הלכה וצדיקי עליון, רבנים מטעמם, מתוך תקוה שהם 'יישרו קו' עם האידאולוגיה השולטת כיום במסדרונות העירייה ו'המשרד לענייני דת'.
"למרות הקשיים שנערמו בזה אחר זה, ועל אף המהמורות שטמנו בדרכנו, נרתמנו למען קדושת ירושלים, ותוך תיאום עם הנציגים החרדים האחראיים ממפלגות אחרות, הצלחנו להעביר מספר נכבד של תומכים לצדו של המועמד שקיבל את תמיכת היהדות הנאמנה. לצערנו נודע לנו לאחר מכן, כי היו מי שהעדיפו שיקולים אחרים וחברו ל'דיל' שתוצאותיו ידועות, והשלכותיו העגומות עדיין לפנינו.
"קל מאוד להגיע להישגים – כשאתה מוכן למכור למענם כל עקרון, אפשר להשיג כל דבר – כשכל מטרתך היא להוכיח את עצם קיומך ו'להכות' באלו שעדיין אינם מכירים ב'כוחך הרב', תוך המחשה מגוחכת של אותו גבאי שלאחר שסולק ממשרתו, נהג לעלות אל הבימה מיד לאחר הגבאי הנבחר, ובתגובה להכרזתו 'יעלה ויבוא' – דפק בכוח על הבימה והצהיר חגיגית: 'לא יעלה ולא יבוא'...
"אילו עמדנו גם אנו למכירה באותו 'בזאר טורקי' לא מכובד – היו סמוכים ובטוחים – היינו משיגים פי כמה וכמה. אבל מה לעשות, אצלנו המטרה לא מקדשת את האמצעים, בעולם המושגים שלנו קווים אדומים אינם נמחקים – רק משום שבסוף הדרך ממתין ג'וב מפתה או כל תופין פוליטי אחר".צפו ביהושע פולק: הגר"ש אוירבך הורה לא להתערב
יהושע פולק בראיון
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 79 תגובות