ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

במסגרת המאבק ביוקר המחיה: הכנסת תקיים דיון חירום להפחית את עלויות החזרי המשכנתא

ביום ראשון השבוע התקיימה פגישת הכנה של יושב ראשי ועדות הכלכלה וצמצום הפערים החברתיים חברי הכנסת דוד ביטן והרב אברהם בצלאל, יחד עם עו"ד ורו"ח שלמה נס לקראת דיון חירום מיוחד שיתקיים בשבוע הבא בוועדות הכלכלה והוועדה לצמצום פערים חברתיים בהתאם למתווה המיוחד שהכין ד"ר שלמה נס

במסגרת המאבק ביוקר המחיה: הכנסת תקיים דיון חירום להפחית את עלויות החזרי המשכנתא
דיון מקדים עם עו"ד שלמה נס צילום: באדיבות המצלם

בדיון שיתקיים בשבוע הבא בוועדת הכלכלה ויוקר המחיה יחד עם הוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה, ישתתפו כל בכירי המשק והכלכלה בהזמנת יושבי ראשי ועדות הכלכלה וצמצום פערים חברתיים חברי הכנסת דוד ביטן והרב אברהם בצלאל, שלקחו על עצמם להילחם ביוקר המחיה ולהקל על לוקחי המשכנתאות במאות שקלים בחודש לכל משפחה.

לצורך כך ביקשו ראשי הוועדות מעו"ד ורו"ח ד"ר שלמה נס, יחד עם עו"ד שמעון גרוס לחבר מזכר מיוחד שיהווה מתווה לדיון בוועדת הכלכלה והוועדה לצמצום פערים חברתיים. לאחר שיחות עם כל מנהלי הבנקים ובכירי המשק הישראלי, חיברו ד"ר נס ועו"ד גרוס טיוטת מזכר מוסכמת שמהווה פריצת דרך להקלה משמעותית ומהפכנית שתקל על מאות אלפי משפחות בגובה ההחזר החודשי של המשכנתאות.

ביום ראשון השבוע התקיימה ישיבת הכנה בה השתתפו יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, יו"ר הוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה ח"כ הרב אברהם בצלאל, יחד עם עו"ד ור"ח ד"ר שלמה נס, כדי לעבור על המזכר שהכין לקראת הדיון המיוחד שיתקיים בשבוע הבא בכנסת בהשתפות בכירי הבנקים  והמשק הישראלי.

בפתח הפגישה, זעק ח"כ דוד ביטן את זעקתם של מאות אלפי משפחות והקושי שהם עוברים מידי חודש והדגיש את המחויבות של הליכוד כמפלגת שלטון להביא בשורה משמעותית להקלה על המשפחות במסגרת המאבק ביוקר המחיה.

יו"ר הוועדה לצמצום פערים חברתיים ח"כ הרב אברהם בצלאל אמר בפתח הישיבה כי "המאבק להורדת ההחזר החודשי ללוקחי המשכנתאות, עומד בבסיס המצע של תנועת ש"ס, וכפי שהורה לי יו"ר התנועה ח"כ הרב אריה דרעי לעשות הכל בכדי להילחם ביוקר המחיה ולהביא להקלה משמעותית על לוקחי המשכנתאות. נעשה הכל כדי שהמשפחות ישלמו בכל חודש מאות שקלים פחות. לא ניתן להם להתמוטט תחת הנטל הכבד של העלייה הדרמטית בהחזרי המשכנתאות בעקבות עליית הריבית. בעז"ה ביום ראשון הקרוב נביא בשורה גדולה לעם ישראל".

ד"ר שלמה נס ציין כי "אנחנו נמצאים במצב חירום, ואסור לנו לשבת מהצד כאשר ישנם פתרונות מיידים שהם בבחינת 'אוויר לנשימה' עבור אזרחי ישראל. בניגוד להוצאות כלכליות אחרות, אותן ניתן להפחית או לצמצם במקרה הצורך, תשלומי המשכנתא הינם כורח על משקי הבית המשלמים אותם מדי חודש, ללא שיקול דעת או יכולת בחירה. דבר זה יוצר מחנק כלכלי ומגיע על חשבון צרכים אלמנטריים נדרשים של הציבור. כדי למנוע מחנק כלכלי וקריסה חסרת תקדים של משקי בית רבים נדרשת פעולה מהירה, כוללת ורחבת היקף, לצד התנהלות מושכלת, מדויקת וחכמה, ואנו סבורים כי לו יאומצו הפתרונות שהעלינו, כולם או חלקם, נוכל להפחית את ההוצאה החודשית הגדולה והמכבידה ביותר המוטלת כרגע על אזרחי ישראל. זו משימה לאומית ואינטרס משותף לכולם – גם לציבור, גם למערכת הבנקאית וגם למדינה".

במהלך הישיבה המיוחדת שתקיים ביום ראשון הבא במסגרת דיון חירום משותף לוועדת הכלכלה והוועדה לצמצום פערים חברתיים, ידונו חברי הוועדות ונציגי הגופים הכלכליים שהוזמנו לישיבה, במגוון פתרונות להקלה על לוקחי המשכנתאות.

הדיון יעסוק בנייר עמדה מיוחד שנכתב ע"י ד"ר שלמה נס ועו"ד שמעון גרוס המכיל מגוון פתרונות אפשריים ומיידיים להפחתת תשלומי המשכנתא החודשיים של אזרחי ישראל. בין ההמלצות של מחברי המסמך: לאפשר לבנקים גמישות לגבי משך תקופת הלוואות המשכנתא (במקום ההגבלה הקיימת כיום ל-30 שנים); דחיית תשלומי הקרן או הקפאת המשכנתאות - באופן שייקל על האזרח אך לא יפגע במערכת הבנקאית; חיוב הבנקים בהקלת הפרמטרים למתן ריבית זולה יותר; חיוב הבנקים לספוג חלק מעליית הריבית מבלי לחייב את הלקוחות ומבלי להעלות בחלק זה את הריבית על המשכנתאות; התערבות של המדינה - באמצעות העמדת ערבויות מדינה לאוכלוסיות מיוחדות/ספציפיות, לרבות לוקחי משכנתאות המתגוררים באזורים פריפריאליים או כאלה המוגדרים כבעלי עדיפות לאומית עליונה; שינוי מבני בהעלאות הריבית והבחנה בין ריבית לטווח קצר לריבית לטווח ארוך ורעיונות נוספים.

דוד ביטן אברהם בצלאל שלמה נס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד