ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
התרגשות עצומה

לאחר 85 שנה: התגלה בית הכנסת העתיק שנהרס בהוראת היטלר

85 שנה לאחר שבית הכנסת הראשי של מינכן נהרס ע"י היטלר שקרא לו "פצע בעין", פועלים מצאו הריסות מהבניין | קשישים בקהילה היהודית מתרגשים על התגלית

לאחר 85 שנה: התגלה בית הכנסת העתיק שנהרס בהוראת היטלר
בית הכנסת לאחר ליל הבדולח צילום: באדיבות המצלם

85 שנה לאחר שאדולף היטלר הורה להרוס את בית הכנסת הראשי של מינכן, פועלי בניין מצאו הריסות מהבניין בנהר סמוך. הם חשפו עמודים מבית הכנסת ולוח אבן ובו חלק מעשרת הדיברות. הקהילה היהודית ואישים מקומיים שמחים על התגלית.

"מעולם לא חשבנו שנמצא מבית הכנסת הזה משהו", אמר ברנהרד פורין, ראש המוזיאון היהודי של מינכן.

לא היה שום זכר למיקום המצאות הבניין מאז שנהרס ביוני 1938, לאחר שהיטלר דרש את הסרתו כי היה "פצע בעין". חמישה חודשים לאחר מכן, יהודים, בתי כנסת ועסקים בניהול יהודים, הותקפו ברחבי גרמניה הנאצית בפוגרום הקטלני של נובמבר הידוע בכינויו 'ליל הבדולח'.

"אתמול ראיתי את ​​השרידים בפעם הראשונה וזה היה אחד הרגעים המרגשים ביותר ב-30 שנות עבודה במוזיאונים יהודיים, במיוחד לראות את לוח עשרת הדיברות שלא נראה מאז 1938", אמר פורין.

לוח האבן היה במקור מונח מעל ארון הקודש בקיר המזרחי של בית הכנסת, שהיה אחד מנקודות הציון המפורסמות של מינכן לפני המלחמה. האתר הישן מכוסה כעת על ידי חנות כלבו. פורין אמר שקצת פחות מרבע מהלוח היה חסר וזו הייתה התגלית המשמעותית ביותר עד כה.

חברת הבנייה של לאונרד מול שהרסה את בית הכנסת אחסנה ככל הנראה את ההריסות באתר ממערב למינכן עד 1956. לאחר מכן הושלכו לנהר כ-150 טון לשיפוץ המטמון הגדול, בעיקר מבית הכנסת אך גם מבניינים שהופצצו במהלך המלחמה.

ראש הקהילה היהודית במינכן בת ה-90, שרלוט קנובלוך, התרגשה מהגילוי, שכן היא התפללה בבית הכנסת הישן כילדה לפני שהושמד. "האבנים האלה הן חלק מההיסטוריה היהודית של מינכן", אמרה, "ממש לא ציפיתי ששברים ישרדו, שלא לדבר על שנראה אותם".

ראש עיריית מינכן, דיטר רייטר, אמר לשידור הציבורי כי מציאת שרידי בניין כה מפואר הוא "מזל". סגניתו, קטרין הבנשדן, אמרה שזו חובתה ההיסטורית של העיר להבטיח את התגלית ולהחזירה לקהילה היהודית.

מינכן בית כנסת מרכזי הריסת בית כנסת מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד