ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

מגילֹה מזמור נובע • הגר"א שלזינגר מתכנן את היום שאחרי

המועמד המוביל לתפקיד רבה האשכנזי של ירושלים ורב העיר בפועל, הגר"א שלזינגר, פורס את משנתו: הקמת פורומים לקיום דיאלוגים בין דתיים וחילונים ושילוב הציבור הדתי במועצה הדתית • מספר על תמיכתם של גדולי עולם וציבורים נרחבים, בהם הגר"מ אליהו והגרי"ש אלישיב זצ"ל • ומבטיח: "גם אם אבחר, אשאר לגור בגילה"

צלם:קובי הר-צבי
צלם:קובי הר-צבי

הבחירות רבנות ירושלים הצליחו לחדד את הפערים והיריבויות בין שני המחנות: החרדי והדתי לאומי, אולם נדמה כי יש מועמד אחד שלפחות בעבר הצליח לקבל את תמיכת כל גדולי הרבנים של הציבור הדתי והחרדי, עם מינויו לרבה הפוסק של העיר ירושלים לאחר פטירת הרבנים הראשיים הקודמים של העיר.

בשנת תשס"ח נקרא הגר"א שלזינגר לדגל לכהן כרבה הפוסק של רבנות ירושלים וראש מערך הכשרות בה, אחרי שהגר"ע יוסף, הגרי"ש אלישיב והגר"מ אליהו הגיעו להסכמה על זהות הרב שיכהן כרבה הפוסק של ירושלים. במקביל משמש הרב כדיין בבית הדין לממונות במוסדות אריאל בנשיאות הרב שאר ישוב הכהן.

עם שורה של קבלות הצליח הרב שלזינגר לזכות לתמיכתם של שלושת גדולי ישראל שייצגו את הציבור הדתי לאומי והציבור החרדי.

הקריירה הרבנית של הרב שלזינגר מתחילה כבר בגיל 25 אז מונה לרבה של שכונת גילה המונה עשרות אלפי תושבים כיום. עם כניסתו לתפקיד הייתה השכונה גבעת טרשים עם מספר תושבים בודדים, עד שהפכה לעיר של ממש במושגי ערים חרדיות כביתר עלית ואלעד.

הרב שלזינגר נולד בשת 1949 בסלובקיה. מיד אחרי לידתו החליטה משפחתו לעלות לארץ ישראל, לאחר ששרדו את זוועות השואה בעקבות מחסה שקיבלו אצל משפחה מחסידי אומות העולם שהסתירה אותם בבונקר ביתי. עם הגעתה לישראל התגוררה המשפחה בתל אביב, בהמשך עברה לבני ברק, עד שהגיעה לירושלים. הרב שלזינגר התחנך בילדותו במוסדות של החינוך העצמאי, ולאחר מכן למד בישיבת השרון בהרצליה ובפוניבז' בבני ברק.

לאחר נישואיו זכה לקבל סמיכה לרבנות מהגר"ש ואזנר, הגר"י ארנברג זצ"ל, הגר"פ אריאל זצ"ל והגר"ש מאשאש זצ"ל. בשנת תשל"ד נבחר הרב על ידי המועצה הדתית בירושלים לרב שכונת גילה ומקור חיים ומאז, במשך ארבעים שנה, הוא מכהן בתפקיד.

במשך השנים חיבר הרב שלזינגר עשרות ספרים בהלכה ובאגדה שהתפרסמו בעולם כולו, עליהם קיבל את הסכמותיהם של גדולי הדור, ובראשם הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, הגר"י קוליץ והגר"מ הלברשטאם זצ"ל, הגר"ע יוסף, הגר"נ קרליץ ורבנים נוספים. על ספריו אלו זכה הרב לפרסים שונים, בהם הפרס לספרות תורנית מטעם עיריית ירושלים, פרס המחלקה לתרבות תורנית של עיריית חיפה, פרס קרן זקס ועוד..

חריש בגוף הבוחר
עם הרזומה הזה עובר הרב שלזינגר לגוף הבוחר ומתחיל לשכנע את החברים בו לבחור בו. "אני מכהן בתפקיד ממלא מקום רבה של ירושלים בשנים האחרונות ומכיר את המערכת באופן הכי טוב שיש, ולכן אני חושב שאוכל למלא את התפקיד בצורה הטובה ביותר. כשפנו אלי רבנים שונים וביקשו ממני להתמודד לתפקיד, הם אמרו לי כי רק מי שהיה בתוך המערכת ומכיר את כל הרגישויות ונבחר בהסכמת כל גדולי ישראל מהציבור הדתי והחרדי - יוכל להצליח בתפקיד הרגיש של רבה של ירושלים".

הוא "לא היה חושב להתמודד ולהיבחר רק על ידי נציגי דגל התורה", עוקץ הרב את בחירתו של הרב אריה שטרן על ידי רבנים בציונות הדתית. "אני רואה בתפקיד רבה של ירושלים תפקיד שאמור לייצג את כל הציבורים, כולל הציונות הדתית והחרדים. באופן אישי אני זוכה לתמיכה של רבנים ציוניים דתיים שאני עומד איתם בקשר שוטף ומקיים עימם קשר תורני הדוק בנושאים שונים העומדים על סדר היום, ואף נאמר לי על ידי חלקם כי יתמכו בי בבחירות".

גם משפחתו של הרב שלזינגר עצמה שייכת לכלל הציבורים. שני אחיו דתיים לאומים ומשמשים כפרופסורים ומנהלי מחלקות באוניברסיטאות שונות בישראל. במידה וייבחר לתפקיד, אומר הרב שלזינגר כי יהיה הרב של כולם. "הציונות הדתית אינה זרה לי, קרובה לליבי ואני מתכוון לשלב אותם במערכות הכשרות והמועצה הדתית בירושלים. "אני רוצה להביא את מודל שכונת גילה לכל ירושלים. בשכונה בה אני מכהן כרב הצלחנו לאורך השנים לשמור על שגרת שלום בין דתיים לחילונים וחרדים. אני מתפלל בבתי כנסת של הציבור הדתי ונושא שם שיעורים ומיודד עם כולם. אצלנו בשכונה הצלחנו להוריד את המחיצות בין הציבורים השונים, ולהביא בעבודה קשה לאחווה וידידות בין כולם ללא קשר לכיפה שיש או אין על הראש".

הרב כבר התחיל להיפגש עם הנציגים הדתיים בגוף הבוחר?

"בהחלט. נפגשתי כבר עם חלק מהגוף הבוחר שלא משתייך לציבור החרדי, ואני מוכרח לומר לך שהאנשים שם לא בוחרים באופן סקטוריאלי. דיברתי עם נציגים שונים וסיפרתי להם על הפעילות הרבה שלי לאורך השנים והם התרשמו מאוד לטובה".

מה קורה עם הנציגים החרדים בגוף הבוחר?

"אני לא צריך לספר לך שמרן הרב אלישיב זצ"ל הפציר בי להתמודד לתפקיד ותמך בי לכהונת רבה הראשי של ירושלים. אני ממשיך לעלות לבתיהם של גדולי ישראל וברוך השם לזכות לתמיכתם. אחרי החג אני אמור לעלות שוב לבתיהם של הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי".

הרב יודע שבירושלים יש הרבה מחלוקות ושסעים בין הציבורים השונים?

"אני מאמין גדול בהידברות. אם אנחנו רוצים שיהודים יתקרבו לקדוש ברוך הוא, אנחנו צריכים לדבר איתם בלשון רכה ונעימה. לכל יהודי יש ניצוץ בפנים ואנחנו רק צריכים להדליק אותו בדרכי נועם.

"במקביל אני פעיל בשנים האחרונות גם בקשר עם אנשי דת מוסלמים במטרה להרגיע את הרוחות בין יהודים לערבים, ואני מתכוון להקים פורום בו ישבו נציגים של הדתות השונות במטרה להגיע להבנות בנושאים השונים שיתרמו להרגעת הרוחות. אני מאמין שאנשי דת יכולים להגיע להבנות גדולות יותר מאשר הפוליטיקאים. אני מתכוון להקים גם פורום של חרדים דתיים וחילונים במטרה להגיע להבנות בנושאי השונים ולהשקיט את המתיחות על רקע דתי בעיר ולשמור על צביונה".

"אשאר לגור בגילה ולהאהיב שם שמים"
איך הרב מתכוון להתמודד עם חילולי השבת ופתיחת עסקים בשבת בירושלים?

"האמת שלשמחתי הרבה אנחנו דווקא רואים שיש דרישה גוברת לכשרות של רבנות ירושלים, ויותר ויותר עסקים מבקשים ורוצים את הכשרות שלנו, בשל דרישת הציבור הירושלמי ששומר מסורת ומעונין בכשרות על פי ההלכה. יחד עם זאת אין ספק שפתיחת עסקים בשבת היא דבר כואב אבל הפתרון צריך להיעשות בהידברות ובדרכי נועם. צריך לשבת עם כל אחד מבעלי העסקים האלה ולדבר על ליבו. על המסורת, על עם ישראל והסיבות שהפכו אותו לעם הנצח".

בעידן שבו חלק מהרבנים לא מחזיקים בכושר לרב עיר, הרב שלזינגר מחזיק בהסכמות לרבנות עיר מכל בכירי הרבנות הראשית לישראל לשעבר. בין היתר מחזיק הרב בביתו הסמכות מהרב הראשי לישראל לשעבר ומנהיג הציונות הדתית הרב אברהם שפירא לדיינות, ומהגר"ע יוסף הסמכה בה הוא כותב כי הרב שלזינגר כשיר להיות רב עיר בישראל בשנת תשמ"א. בנוסף מחזיק הרב במכתב הוקרה והערכה מראש ישיבת מרכז הרב המיתולוגי הרב שאול ישראלי.

בינתיים כבר זכה הרב שלזינגר לעצומה הקוראת לבחור בו לתפקיד הרב הראשי לירושלים אשר חתומה על ידי רבני שכונות רבים בירושלים.

במידה והרב ייבחר הוא יישאר להתגורר בשכונת גילה המרוחקת והלא חרדית?

"בוודאי שאני אשאר. אני מתכוון להישאר לגור יחד עם הציבור החילוני והדתי ולהאהיב שם שמיים עליהם".

מה הרב חושב על המתמודד נגדו הרב אריה שטרן?

"אני בטוח שאם הוא נבחר על ידי רבני הציונות הדתית הוא מועמד ראוי, אולם אינני מכיר אותו בכדי לקבוע".

ועל המועמד הספרדי הרב חיים אמסלם?

"אינני מכיר אותו".
ירושלים רבנות שלזינגר גילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד