קנייה חכמה: לא תאמינו כמה כסף תחסכו בזכות הצעד הפשוט הזה
קמפיין של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן קורא לאזרחים לוותר על מותגים לטובת תחליפים זולים ולא פחות טובים שנמצאים בשוק ובכך לחסוך בין 19% ל-32% בסל הקניות
- מאיר גלבוע
- ט' סיון התשפ"ג
- 8 תגובות
מסקירת הכלכלנית הראשית של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ד"ר דליה שיליאן, בנושא הפרשי המחירים בין סל המותגים המוכרים לסל המוצרים החלופיים, עולה כי ההפרש בכיסו של הצרכן נע בין 19% ל-32%. משרד הכלכלה והתעשייה והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, קוראים לציבור להמשיך ולהתנסות במותגים חלופיים, להשוות מחירים ולבחור במוצר שמתאים לכיסם ולטעמם.
"אתם הצרכנים יכולים להצטרף למאבק ביוקר המחייה ולעזור להוריד את יוקר המחייה! לא חייבים לשבת בחיבוק ידיים בזמן שהמחירים עולים, דעו שאתם יכולים להשתמש בכלים שונים כדי להילחם ביוקר המחיה ולעודד תחרות בין יצרנים ורשתות גם בקניות בחנות וגם בקניות באינטרנט", נכתב באתר האינטרנט.
"הצרכנים בישראל ממשיכים לקנות מותגים מוכרים פופולאריים, למרות שיש תחליפים זולים הרבה יותר. לעיתים קרובות המוצרים שנמכרים בסופר שייכים לחברה מסוימת המחזיקה בהרבה מותגים מובילים, המשמעות היא כוח עצום על חשבון הצרכן.
כשאנחנו ממשיכים לקנות מותגים למרות שהמחירים עולים, אנחנו מאפשרים לחברות המרכזיות למכור את מוצריהן ביוקר לפי רצונן".
במסגרת הקמפיין המשותף בין משרד הכלכלה והתעשייה ולרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, תחת הכותרת "לא נאמנים למותגים - נאמנים למחיר", עלו מידע וכלים בנושא צרכנות נבונה לאתר הרשות. למעלה מ-80 אלף צרכנים כבר נכנסו על מנת לקבל מידע וטיפים לצרכנות נבונה.
מטרת הקמפיין, אשר מוביל לדף הקמפיין, היא לסייע לציבור הצרכנים לצאת מהרגלי הצריכה, להניח לרגע את סל הקניות אליו התרגלו ואת המותגים המוכרים ולהתנסות בסל מוצרים חלופי. בדף הנחיתה, הנמצא באתר הרשות להגנת הצרכן, ניתן למצוא מגוון טיפים לצרכנות נבונה וכן השוואת מחירים בין רשתות המזון הגדולות.
אז איך מתחילים להוזיל את סל הקניות בעשרות אחוזים? הנה כמה טיפים:
1. שחררו מהמותגים:
בקנייתכם הקרובה, נסו להחליף מספר מוצרים מהמותגים המוכרים שאתם נאמנים להם במוצרים תחליפיים של יצרנים קטנים ומותג פרטי, כך תוזילו את הסל שלכם, ואולי תאהבו את הרעיון ותתחילו להחליף מוצרים נוספים! שימו לב כי לעיתים המוצרים מיוצרים ע"י המותגים המוכרים ורק נארזים ונמכרים תחת מיתוג אחר (תמונה להמחשה בתחתית העמוד).
2. על מחיר ליחידת מידה שמעתם?
השתמשו במחיר ליחידת מידה כדי להשוות בין מחירים של מוצרים דומים בעלי משקל/נפח שונה! קמעונאים גדולים מחויבים להציג מחיר ליחידת מידה לגבי כל מוצר בנוסף למחיר הכולל שלו. המחיר ליחידת המידה מוצג על המדף לצד המחיר הכולל.
אז איך משווים? אם יש על המדף שני מוצרי קטשופ אבל במשקלים שונים, המחיר ליחידת מידה של 100 גר' מכל מוצר הוא בסיס השוואה פשוט כדי לדעת מי מהם יקר/משתלם יותר. שימו לב, המחיר ליחידת מידה יוצג בקילו או בליטר (לגבי מוצרי מזון ומוצרי קוסמטיקה, שמשקלם או נפחם קטן מ-1 ק"ג או ליטר, יוצג המחיר ל- 100 גר' או ל- 100 מ"ל).
3. עשו שיעורי בית! השוו מחירים לפני הקניה וצרו תקציב לקניות מראש:
קיימות אפליקציות להשוואת מחירים, עשו בהן שימוש וחסכו כסף רב! באפליקציות תוכלו להשוות את המחיר של סל המוצרים שברצונכם לקנות. באפליקציות יש מידע מרשתות המזון והפארם הגדולות ואפשר להשוות בהן מחירים של סל מוצרים או של מוצר בודד.
השוו וגלו איפה בסביבתכם תוכלו לקנות את סל המוצרים שלכם במחיר הזול ביותר.
4. צאו עם רשימת קניות מוכנה מראש - אין הפתעות, אין דאגות:
ערכו רשימה מסודרת והגדירו תקציב מראש. לאחר שערכתם רשימה מסודרת, השוו מחירים באפליקציה ייעודית, כך תוכלו לדעת כמה אתם הולכים להוציא בקנייה הקרובה בלי להיות מופתעים.
פשוט אפילו יותר להשוות מחירים בקנייה באינטרנט! לפני שתשלמו על המוצר שהוספתם לסל הקניות, חפשו אותו באתרים נוספים ובחנויות רלוונטיות בארץ כדי לוודא היכן הרכישה הכדאית ביותר. טיפ נוסף הוא לזכור ולהשוות גם בין דמי המשלוח שיכולים להשתנות בין אתרים שונים.
5. השוו מחירים, ולא רק ברכישה של מוצרי מזון (לדוגמא- גם בקניית מוצרי חשמל)
משקל אריזות: כשקונים מוצרים במשקל, הקמעונאי מחויב לקזז את משקל האריזה לפני שהוא מתמחר את המוצר. אם האריזה לא מקוזזת אתם משלמים את מחיר המוצר גם על האריזה מה שמעלה את המחיר, לעיתים בעשרות אחוזים. במידה והקמעונאי גובה תשלום עבור האריזה - עליו להציג לכם את מחיר האריזה בנפרד.
הקטנת מוצרים: שימו לב אם המוצר אותו אתם רגילים לקנות הוקטן! ואם כן האם מחירו של המוצר ירד בהתאם בדרך כלל הקטנה במוצר לא מלווה בירידה במחיר והמשמעות היא ייקור המוצר! כאשר מוקטנת תכולת המוצר באריזה והאריזה לא משתנה מהותית באופן שהצרכנים יכולים להבחין בקלות כי מדובר במוצר אחר/שונה, על היצרנים לתת גילוי נאות באשר להקטנת התכולה, על גבי האריזה. אסור ליצרנים להסתפק בגילוי הכמות החדשה על גבי האריזה. אלא, עליהם לגלות על גבי האריזה כי התכולה הוקטנה ובכמה היא הוקטנה. הגילוי על גבי המוצר חייב להיות ברור ומובלט על גבי תווית צמודה למוצר באופן שהצרכן יוכל לראותו בקלות. קיימת חשיבות כי ההבלטה תהיה מיוחדת והיא תופיע בחזית האריזה, זו שנהוג להציבה במדף לכיוון עיני הצרכנים או על תווית שצמודה למוצר.
6. אל תתפתו למבצעי סרק!
זכרו – אין מתנות חינם! מבצעים רבים מכילים אותיות קטנות שהופכות את המבצע לפחות כדאי. שימו לב שלעיתים קרובות העלות הכוללת של מוצרים במבצע גבוהה מהתקציב שהכין הצרכן.
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות