ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
עימותים בעיר העתיקה

כוננות בירושלים: עשרות אלפים בצעדת הדגלים בצל המתיחות הביטחונית

על רקע הכוננות הביטחונית הנרחבת, עשרות אלפים נוטלים חלק בשעה זו בצעדת הדגלים לציון יום ירושלים | המצעד יחלוף בעיר העתיקה, שם כבר עתה נרשמו עימותים בין פעילי ימין לתושבים | במשטרה נערכים לשלל תרחישים | במקביל, הודעות הפחדה כוזבות נשלחו למשתתפים 

כוננות בירושלים: עשרות אלפים בצעדת הדגלים בצל המתיחות הביטחונית
צעדת הדגלים בירושלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

צעדת הדגלים בבירה, שנערכת לציון 'יום ירושלים' שחל היום, יצאה בשעה האחרונה (חמישי) לדרכה. הצעדה, שצפויה לחלוף בעיר העתיקה וברובע המוסלמי, מתקיימת תחת אבטחה משטרתית כבדה. עד כה עברה הצעדה כמעט ללא אירועים חריגים, פרט לכמה עימותים שפרצו בין פעילי לימין לערבים בעיר העתיקה.

החל משעות הבוקר המוקדמות נפרסו בירושלים כוחות משטרה גדולים, בהם אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים שיאבטחו את האירועים השונים. במשטרה מציינים כי במקרים נקודתיים ובודדים נדרשו שוטרים ולוחמי מג"ב לפעול למניעת חיכוך ופרובוקציות או הרחקתם, עיכובם או מעצרם של המעורבים בכך, בפרט באזור העיר העתיקה.

עימותים בעיר העתיקה. צילום: פלאש 90

"נציין כי כמו בימים האחרונים", אמרו במשטרה, "גם היום אנו עדים להסתה ופרסומים כוזבים ברשתות החברתיות בניסיון לחמם את השטח ולזרות חול בעיני הציבור, כולל שימוש בסרטונים ישנים ועיוות המציאות. אנו קוראים לציבור שלא לשתף פעולה עם התנהלות פסולה זו. נמשיך לפעול בנחישות נגד כל הפרת סדר, פרובוקציות פסולות וגילוי אלימות מכל סוג שהוא. כמו כן משטרת ישראל ממשיכה בפעילות מבצעית והיערכות מוגברת לקראת המשך אירועי יום ירושלים וצעדת הדגלים שתחל בשעות הקרובות".

השר בן גביר במצעד הדגלים

מוקדם יותר ניסו כמאה פעילים מקבוצת פרי ג'רוזלם לחסום את כביש המנהרות בניסיון למנוע את הגעתם של המשתתפים מצעד הדגלים בירושלים. מקבוצת פרי ג'רוזלם נמסר: "מצעד הדגלים הוא מופע שנועד לחגוג כיבוש ועליונות, בכל שנה אנחנו עדים לכך: הם מגיעים להבעיר את השטח, לתקוף ולקלל פלסטינים ולמלא את העיר בקריאות מוות לערבים ושיישרף לכם הכפר. כולנו ראינו את הפוגרום בחווארה, עכשיו הם רוצים לעשות בירושלים את אותו הדבר. לכן אנחנו כאן, מונעות מהם בגופינו להגיע ולהפיץ את השנאה שלהם ברחובות העיר שלנו, של כולנו".

המשטרה מסרה כי לפני זמן קצר התקבל במשטרה דיווח על חסימת כביש המנהרות לכיוון ירושלים ע"י מספר מפרי סדר בניסיון למנוע הגעת משתתפים באירועי יום ירושלים. "במקום נוצרו עומסי תנועה, וכוחות משטרה שהגיעו למקום כרזו להם להתפנות. משלא נשמעו להוראות השוטרים, מפרי הסדר פונו בכוח והשוטרים החלו בביצוע מעצרים במקום", מסרה המשטרה. עד כה נעצרו 10 מפרי סדר.

השר בן גביר בריקוד הדגלים

בתוך כך, בשעות האחרונות מופצת הודעות אזהרה כוזבות לציבור, הנחזית להודעה שהופצה מטעם המשטרה. בהודעות מוזהרים משתתפי המצעד מפני דמויות וחפצים חשודים. במשטרה הבהירו כי מדובר "בהודעה כוזבת חסרת כל אחיזה במציאות ואין ליחס לה חשיבות כלל".

במשטרה נערכים לשלל תרחישים ביטחוניים בעת המצעד - וגם לאפשרות של ירי רקטות לעבר ירושלים, כפי שהתרחש לפני כשנתיים, עם פתיחת מבצע 'שומר החומות'.

לקראת הצעדה במסגרת ההיערכות, נעצרו עד כה 15 חשודים שתכנננו להפר את הסדר. בנוסף הורחקו מהאזור על ידי המשטרה 37 חשודים נוספים. "לא ניתן לאף ארגון טרור להכתיב לנו את סדר היום. ההחלטה לקיום צעדת הדגלים במתווה המקובל מתקבלת על ידי הגורמים המדיניים", אמר השבוע מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן והוסיף: "אנחנו מתרגלים גם מצב של ירי טילים ואזעקה בזמן המצעד. בסופו של דבר כשיש כל כך הרבה קהל בשטח פתוח, ההנחיה תהיה להיצמד לקיר, לשכב או לחפש מחסה קרוב. ניתחנו את הזירות וזו אכן חלק מההיערכות שלנו".

צעדת המוות יום ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד