ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
יותר מהרצליה

ירושלים של כסף, הרבה כסף // דעה

העיר שחוברה לה יחדיו מתמודדת עם שלל בעיות | דווקא ביום בו הפוקוס הלאומי הוא על עיר הקודש חשוב להציף את הבעיות הרבות עימן מתמודדים תושביה // דעה

ירושלים של כסף, הרבה כסף // דעה
יונתן זינדל, פלאש 90

מזל טוב ירושלים יקרה שלנו. היום זהו יום חגך. עשרות אלפי אנשים יעלו, מכל רחבי הארץ, כדי לחגוג איתך בצעדות, באירועים ובהפנינג ענק שמתוכנן בכל קצות העיר. חגיגות צעדת הדגלים שיצעדו ב-ד-י-ו-ק באותו המסלול בו היא צועדת מדי שנה וחלילה לשנות ממסורת. טוב, חוץ מלפני שנתיים אז שונה מסלול המצעד ולבסוף הוא הופר בשל ירי טילים.

מזל טוב ירושלים. העיר שחוברה לה יחדיו. העיר שמאחדת בין תושביה הערבים, החרדים והחילונים ועם כל זאת, עדיין 'שבויה בחלומה'. חלום על כך שיום יבוא ובאמת יוכלו לחיות בה כולם ביחד.

אחד האירועים השליליים שמתרחשים בכל שנה בסמוך ליום ירושלים הוא הפרסום על נתוני ההגירה השלילית ממנה סובלת עיר הקודש. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב–2020, למשל, עזבו את ירושלים 18.7 אלף תושבים ועברו ליישובים אחרים, ובמקביל, רק 10,900 תושבים עברו לירושלים מערים אחרות.

לפחות עבור מי שנותר לגור בה היא העיר הפקוקה ביותר. לפי סקר של 'מאגר מוחות' עולה כי כ-80 אחוז מתושבי העיר מעידים שהם "מבלים" בין שעה לשעתיים ביום בפקקים. סלילת מסלולי הנתצי"ם, שמבוצע באטיות רבה ולוקה בחסר, שממלאים את קופת העירייה ולא מרוקנים את הכביש ממכוניות פרטיות. קרית הממשלה שנבנית בכניסה לעיר מתוכננת להיבנות מעל חניון ענקי במקום לסלול נתצי"ם ולשלוח את העובדים הביתה ברכבות ואוטובוסים. בכלל, בשנים הקרובות ייבנו בבירה יותר מ–7,000 מקומות חניה בעלות של יותר משני מיליארד שקלים. איזה הגיון תחבורתי מצאו לעצמם מקבלי ההחלטות?

ירושלים יקרה שלנו. אוויר ההרים הצלול כיין שלך מתמזג עם האבק והפיח שאופף אותה מדי יום. זאת בשל אתרי הבניה שניצבים בכל פינה ובונים את כל העיר בבת אחת. בבחינת- מה שלא נעשה אלפיים שנה חייב להיות מבוצע בשנתיים, או לפחות עד הבחירות.

במערות אשר בסלע חיים אלפי בעלי החיים שמתים מפחד, כמשמעו, אל מול תכנית "הר לבן" שכוללת הפשרת שטח של 1,045 דונם לבנייה, והקמת שכונת מגורים חדשה בת 5,250 יחידות דיור, 300 יחידות דיור מוגן, מלונאות, ושטחי תעסוקה ומסחר, על שטחים פתוחים בדרום מערב העיר.

ירושלים היא אחת הערים העניות בישראל והיא משתייכת לעשירון 3 במדד הכלכלי חברתי של הרשויות. עם זאת, היא גם אחת הערים שבהן חיוב הארנונה למגורים הממוצע למ"ר הוא מהגבוהים בישראל. תלוש הארנונה הדו-חודשי בה הוא היקר ביותר. מנתוני תקציב הרשויות המקומיות לשנת 2020 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי חיוב הארנונה למגורים למ"ר בירושלים הוא 79 שקל בממוצע. מאז הוא התייקר משמעותית ועומד על 116 שקלים ו65 אגורות. תושבי ירושלים משלמים יותר מדיירי שכונת הרצליה פיתוח.

ירושלים יקרה שלנו. היינו שמחים אם קצת פחות.

נ.ב כותב השורות מתגורר בעיר הקודש

ירושלים עיריית ירושלים יום ירושלים שבחי ירושלים ירושלים פקקים ארנונה כסף פקקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}