ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
פרסום ראשון

הצו של סמוטריץ': מאות עובדי המפעל הכשר בסכנת פיטורין

טיוטת צו שפרסם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמורה להיכנס לתוקף בתוך שלושה שבועות, תפגע בעובדי מפעל השמן הכשר "סולבר" שקיים מאז שנת 1961 • יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני פועל לסייע לעובדים ולהנהלת המפעל | כל הפרטים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
שר האוצר בצלאל סמוטריץ צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חשש בקרב 200 עובדי סולבר, מפעל לייצור שמנים אשר פועל מאז 1961, ומעסיק למעלה ממאתיים עובדים במפעלי החברה בערים אשקלון ואשדוד, מפגיעה קשה ברווחיות של המפעל שעלולה לפגוע בהם ולהוביל לפיטוריהם. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

פעילות המפעל מתמקדת בשמן סויה, מוצר שמהווה בסיס לייצור מזון נרחב. על לקוחות סולבר נמנים לקוחות תעשייתיים, יצרני מזון והשוק המוסדי מקצועי בתחום המזון. המפעל מתהדר בכשרות מהודרת, ומקפיד בגאון על שמירת שבת כהלכתה.

לפני כשנה, חתם שר האוצר דאז ח"כ אביגדור ליברמן על צו זמני של פטור ממכס על שורת מוצרים ובהם שמנים צמחיים. שר האוצר הנוכחי, בצלאל סמוטריץ, האריך את הצו הזמני הקודם עד לסוף חודש מאי. ב-05.05.23 פרסם סמוטריץ' טיוטת צו שעלולה להפוך לקבועה ותביא לביטול המכסים החל מה-01.06.23, דבר שיפגע אנושות בעובדים.

מאז הורדת המכסים על שמני קנולה וחמנייה, נרשמה ירידה של כ-50% בסחורה הנמכרת ללקוחות המוסדיים, והם עברו בהתאמה לשמני חמנייה וקנולה.
בעקבות כך חוששים עובדי המפעל שהנהלה של "סולבר" שהוא המפעל היחידי כיום במדינת ישראל שמייצר שמנים כחול לבן, תאלץ לקצץ בהליכי הייצור של המפעל, תידרש לבטל השקעות קיימות מה שיביא לצורך בקיצוץ במצבת כוח אדם במפעלי החברה הוותיקה שידועה באיכות וטיב מוצריה.

בפנייה ששלחו חברת "סולבר" לצד גופים נוספים כדוגמת התאחדות חקלאי ישראל לשר האוצר סמוטריץ' הם מבקשים ממנו להתחשב באירועי השנים האחרונות כמו הקורונה והמלחמה באוקראינה, דבר שפגע באופן קשה בשרשרת האספקה העולמית, וחידד את הצורך בייצור מקומי, כמו המשך אחזקת מלאי חירום של שמן צמחי. ראשי המפעל מבקשים איזון בין האריזות הגדולות מעל 5 ליטר עליהם יוטל מכס מגן, לבין אריזות מתחת ל-5 ליטר, שיזכו לפטור ממכס.

לדבריהם, רק האיזון המוצע ימנע את סגירת המפעל האחרון שנשאר במדינת ישראל לייצור שמן מקומי, ויספק בטחון תעסוקתי למאתיים ואף יותר משפחות העובדים במפעלי סולבר שעומדים לקראת פיטורים. כמוצא אחרון למניעת הפטור ממס שמתכנן האוצר לקדם, פנו בהנהלת חברת סולבר במכתב דחוף ליו"ר וועדת הכספים הרב משה גפני, בו הם מבקשים ממנו שייכנס לעובי הקורה עבור התוצרת הישראלית ועבור העובדים ובני משפחותיהם שחוששים להמשך עבודתם במפעלי סולבר.

במכתבם ליו"ר ועדת הכספים נאמר כי הם ערים לכך שהממשלה פועלת להורדת יוקר המחייה על ידי הכנסת עוד מוצרים מיובאים, אך נדרש איזון: "אנו בטוחים שגם לך חשוב לשמור על תעשיה וחקלאות מקומית, כי הם אלו שיוצרים מקומות עבודה והכנסה שמאפשרת קנייה בשוקת תחרותי".

את מכתבו מסיים טל שמעון, מנכ"ל סולבר, בפנייה אישית לרב גפני. לדבריו, כפי שהוכיח בעבר במאבקים מוצדקים שניהל למען מפעלים שעמדו לפני סגירה, ועבור עובדים שעמדו לפני פיטורים, שייכנס לעובי הקורה ובכך ימנע את קיצו פעילות סולבר ויעניק המשך בטחון תעסוקתי לעובדים שעומדים בפני פיטורים. כמו כן צוין במכתב, כי יש שבועיים לתקן את הצו לפני הפיכתו לקבוע החל מה-01.06.23 ולשכנע את שר האוצר שלא לחסל את המפעל.

שמן מפעל בצלאל סמוטריץ משה גפני פיטורין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד